Nyfniken Nyfniken skrev:
Om du inte har råd/vill betala det säljaren vill ha så får du spela på andra register. Det är bökigt att slänga saker.

Nu är ju kortet lagt men som första kontakt hade du kunnat skriva: "På grund av rådande situation har jag tyvärr inte råd att lägga sådär mycket pengar, men om du inte får det sålt och överväger att slänga grejerna så skulle jag gärna ta hand om dem.
Ring mig i så fall så kommer jag och hämtar dem samma kväll. Då blir du av med dem smidigt och utan ansträngning och sakerna kommer till nytta någon annanstans.
"

Personligen är jag svag för ekonomiskt utsatta människor. Speciellt där jag kan göra en insats som inte kostar mig några större summor.
Det kan ju även vara så att säljaren är den ekonomiskt utsatta och redan lagt ut varan till ett ganska lågt pris då denne är i stort behov av att få in pengar snabbt. Att då skambuda kan röra upp många känslor.

Jag själv har två strategier när det gäller annonser, nu är jag dock en av de som blir redigt irriterad av alla skambud och har slutat att sälja grejer på blocket, istället skänker jag saker med ett värde under 1000 till myrorna. Jag är ganska bra på att inte impulsköpa prylar och har sällan grejer som bara står och skräpar, så det var länge sen jag faktiskt sålde något nu.
Strategi 1: Vid bilförsäljning kommer de värsta asen fram. Det ska alltid prutas ordentligt, även när bilen precis kommit ut. Ofta får man bud på 40% av utgångspriset. Detta gäller även på bilar som legat ute för ca 100 000:- som är i det undre prissegmentet för bilmodellen. Mitt standardsvar är alltid "Du för vänster framhjul för det priset, vill du ha resten av bilen så är det utgångspris som gäller". Det blir aldrig en affär med dessa as.
Strategi 2: När det inte är bilar som säljs brukar jag ignorera skambud, men vissa "köpare" är ganska på och försöker övertala en till varför man ska "skänka" varan till de. Till dessa personer brukar jag svara något i stil med det TS var med om. Om jag någonsin tagit sönder en vara istället för att skänka den till myrorna? Aldrig. Svaret är mer i stil med "Dra åt helvete och jag hoppas att du halkar på ett bananskal och landar med huvudet i en stor hög med hästskit".
 
  • Gilla
  • Haha
Doks och 4 till
  • Laddar…
optimum
T teamswix skrev:
Bildelar på skroten är ju dyrare än tyska nätpriser lol.
Nja detta var för över 40 år sedan och då fanns inte nätet. Däremot finns det de som fortfarande kommer ihåg att på det stället funkar det inte att försöka pruta. Smart. Kostade en gammal växellåda och så var det slut på allt tjat.
 
  • Gilla
hejhopp och 1 till
  • Laddar…
Har sålt en del på Blocket och har nog haft rätt tur med köpare. Visst, när det gäller bilar kommer ju de vanliga skambuden men jag svarar aldrig på dem.

Lade för ett tag sen om marksten på tomten och satte då ut en bortskänkesannons på den gamla stenen som låg uppställda bakom huset. Det ringde och ett par kom och lastade stenen men ville absolut lämna en 500-ing som betalning innan de åkte. Så det finns undantag.:)
 
  • Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
Jag har haft 2 prylar ute på Blocket, med 10-12 år mellan.

Först var det en barnsäng, en växasäng och till bra pris. Fick snabbt svar och avtalade tid för ”titt”. Det ringde på dörren vid rätt tid, så långt var allt ok. Men sen öppnade jag och vad händer!
Jo en hel j-la familj trampar in och sprider sig runt i bostaden. 3 vuxna och jag vet inte hur många ungar.
Efter mycket tjafs så fick jag pengarna, hela summan, de tog sängen och gav sig av.
Men det tog inte slut där. Dagen efter ringer en av dem och föreslog lite sex. ”Min fru är sjuk” klaga klaga och ”varför inte, varför varför”.

Aldrig mer, tänkte jag då, men många år senare annonserade jag ändå ut en laptop. Avtalade tid med en trevlig kille, 1500:-, men även han dök upp med sällskap, varav en var som TS, ”Förhandlaren”. Argumentet till fetprutet var ”så här gör vi i mitt land, haha”.

Förutom att han var i fel land då så hade jag lärt mig läxan och var inte ensam hemma.
De åkte ut alla tre. Laptopen behöll jag och gav senare bort. Tyckte lite synd om den trevliga killen bara.

Sen har jag köpt några saker, men aldrig snackat eller prutat, fort in och fort ut, och bara åkt till adresser som känns ok.
Det är en risk att ta hem blocketköpare.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Igen Igen skrev:
Jag har haft 2 prylar ute på Blocket, med 10-12 år mellan.

Först var det en barnsäng, en växasäng och till bra pris. Fick snabbt svar och avtalade tid för ”titt”. Det ringde på dörren vid rätt tid, så långt var allt ok. Men sen öppnade jag och vad händer!
Jo en hel j-la familj trampar in och sprider sig runt i bostaden. 3 vuxna och jag vet inte hur många ungar.
Efter mycket tjafs så fick jag pengarna, hela summan, de tog sängen och gav sig av.
Men det tog inte slut där. Dagen efter ringer en av dem och föreslog lite sex. ”Min fru är sjuk” klaga klaga och ”varför inte, varför varför”.

Aldrig mer, tänkte jag då, men många år senare annonserade jag ändå ut en laptop. Avtalade tid med en trevlig kille, 1500:-, men även han dök upp med sällskap, varav en var som TS, ”Förhandlaren”. Argumentet till fetprutet var ”så här gör vi i mitt land, haha”.

Förutom att han var i fel land då så hade jag lärt mig läxan och var inte ensam hemma.
De åkte ut alla tre. Laptopen behöll jag och gav senare bort. Tyckte lite synd om den trevliga killen bara.

Sen har jag köpt några saker, men aldrig snackat eller prutat, fort in och fort ut, och bara åkt till adresser som känns ok.
Det är en risk att ta hem blocketköpare.
Vi kan väl säga som så att det är skillnad på folk och folk. Själv säljer eller köper jag bara från folk från skidåkarländer.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur är man funtad om man hellre lägger tid på att köra saker till någon avfallshantering än säljer det billigt eller ger bort det. Det är väl folk som ni som måste slå sönder saker innan det slängs för att inte riskera att någon annan har nytta av det. Jag är precis tvärtom, jag har svårt att slänga. Mycket bättre att ge bort.

Men det finns ju folk som överhuvudtaget inte bryr sig om någon annan eller sin omgivning. Slänger skräp precis där de råkar vara mm.

Jag har väldigt svårt att förstå beteendet.

Jag finner mig ofta på en annan plats än dig i åsikter om olika saker på detta forum men i detta fall håller jag med dig namne.

Med det sagt tror jag inte att man ska ta det så bokstavligt utan jag hade mer tolkat det som ”grattis du hamnade precis längst ner på min lista, eller kanske tom utanför den”.

Däremot kan jag se att man hellre ”Slänger” nåt dvs ställer det i återbruksrummet än håller på och daltar med någon som förväntar sig en insats från mig. Jag har ett verkligt exempel då jag höll på med en gammal dassig ungdomlig skönketavla i 3 dar med nån menlös 20åring och till slut ignorerade jag honom och ställde den i förrådet tills nästa besök till tippen.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej

Tack för alla svar och hypoteser om varför säljaren svarade som han gjorde. Jag har själv tänkt allt detta och det finns många olika anledningar som vi inte vet om. Men om vi strikt håller oss till svaret som säljaren gav, hen vill hellre slänga än skänka och tittar på mina två frågor

Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Det är flera i tråden som har uttryckt att att ni hellre slänger än skänker, har någon av er ett svar på fråga två (förutom nej då). Är det någon som lyckats med fråga ett?

/Pär
Jag försöker aldrig pruta på saker jag köper på Blocket, endera accepterar jag budet eller så avstår jag köpet.

Så svar på fråga ett; Jag skulle betala det pris säljaren vill ha, utan knorr och visa min tacksamhet att jag får köpa saker så billigt.

Svar på fråga 2, hur jag skulle övertala en person att sälja hellre än att slänga, så höjer jag mitt bud tills säljaren accepterar mitt bud, eller så avstår jag affären om jag anser priset för högt. Något annat läge finns inte i min värld.

När man förhandlar måste båda parter bli nöjda, annars ska man avstå affären. Det är grundläggande i all förhandling. Blir inte båda parter nöjda så får man avstå, affären, svårare än så är det inte.

Men man ska ALDRIG använda "övertalningstaktik" så man får någon part att bli missnöjd med affären. det är oseriös förhandlingsteknik. Det brukar användas av oseriösa säljare och oseriösa köpare.

Om parterna inte kan komma överens så ska båda parter avstå affären, Svårare än så är det inte. Hae man tålamod så kan man förbättra sitt bud stegvis, tills parterna kommer överens
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Inget att göra.
Däremot om jag har en annons som bara får skambud eller inga alls brukar jag antingen skänka till nån trevlig person eller ta bort den o lägga upp en ny där det står "skänkes mot avhämtning" så kommer alltid nån o hämtar.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är precis tvärtom, jag har svårt att slänga. Mycket bättre att ge bort.
Det är för att rädda sådana som dig för att hamna i samlarträsket jag inte skänker saker, det skall kosta att ha en pryl till. Så slipper det hamna i "bra att ha" lådan/containern/garaget.
 
  • Gilla
Chentin och 3 till
  • Laddar…
Om man har lagt ut en sak till "marknadsvärde" och bara får skambud så var det inte marknadsvärdet.
 
  • Gilla
  • Haha
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Om man har lagt ut en sak till "marknadsvärde" och bara får skambud så var det inte marknadsvärdet.
Det råder delade meningar om det.
 
  • Gilla
Doks och 2 till
  • Laddar…
Prutar/förhandlar gör man på plats efter att ha undersökt varan (om man hittar något som motiverar en prissänkning).
 
  • Gilla
fac och 4 till
  • Laddar…
Har sålt ganska mycket grejor på blocket, bland annat delar av ett dödsbo som innehöll flera bilar, skotrar med mera.

Mitt standardsvar som funkar mot tiggare och prutare är följande om varan tillexempel ligger ute för 10.000kr och det kommer bud på 2.000.

"Tack för ditt bud! Stående bud just nu är 11.000kr (även fast det inte är sant), men han som ska betala 11.000 kan inte komma förrän imorgon. Jag vill helst bli av med prylen snabbt så om du kan hämta inom en timme så får du den för 10.000".

Vissa får eld i baken och kommer och köper direkt och andra hör man aldrig av igen. Funkar varje gång på allt oavsett vad man säljer.
 
  • Gilla
  • Haha
JohanLun och 20 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur är man funtad om man hellre lägger tid på att köra saker till någon avfallshantering än säljer det billigt eller ger bort det. Det är väl folk som ni som måste slå sönder saker innan det slängs för att inte riskera att någon annan har nytta av det. Jag är precis tvärtom, jag har svårt att slänga. Mycket bättre att ge bort.

Men det finns ju folk som överhuvudtaget inte bryr sig om någon annan eller sin omgivning. Slänger skräp precis där de råkar vara mm.

Jag har väldigt svårt att förstå beteendet.
Att slänga grejorna är nog i detta fall inte aktuellt men säljaren kör med det argumentet för att göra sig hörd.
Denna vara blir förmodligen såld till det han begär eller något prutat.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Vad är egentligen skälet till din fråga som TS?
Känner du dej kränkt av säljarens svar?

Vill du så gärna ha varan så att du behöver hjälp och råd från forumet för att
övertala säljaren att släppa varan till dej för en bråkdel av vad säljaren uppenbarligen anser vara värdet?

Nu lever vi i en värld där tillgång och efterfrågan styr handeln i väldigt stor utsträckning, så mitt tips är att antingen slantar du upp begärt/överenskommet pris, glömmer alltihop och går vidare eller letar upp alternativa varor i ett prissegment som du kan acceptera.

Hade jag som säljare begärt 3000:- och någon bjuder 500:- så hade jag nog inte ens svarat på det erbjudandet.
Och ska någon vara kränkt över huvud taget i denna frågan så är det nog i så fall säljaren om det nu är en känslig typ.... Skambud är bara pinsamt enligt mej.....Acceptera eller gå vidare....
 
  • Gilla
Doks och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.