FredrikR FredrikR skrev:
Ser ingen spricka så jag misstänker o-ring.
Kolla vad för ring som sitter på kompisens munstycke och köp på typ biltema så funkar nog det galant sen! :)
 
C chrille-gäddan skrev:
Kolla vad för ring som sitter på kompisens munstycke och köp på typ biltema så funkar nog det galant sen! :)
Syns inget, är ett svart hål typ :crysmile:
Ska se om det finns nå sprängskiss.
 
Du ska få numret till vår kontaktperson av @Annelie Hultberg i morgon så kanske hen kan skicka ett nytt till dig.
 
  • Gilla
  • Älska
Lexington och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Du ska få numret till vår kontaktperson av @Annelie Hultberg i morgon så kanske hen kan skicka ett nytt till dig.
Tack Marlen!
 
Idag anlände även högtryckspumpen här :D
 
  • Ny högtryckstvätt i kartong på en stenlagd yta med gröna växter i bakgrunden.
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Ny dag nya möjligheter (eller prövningar för den som vill tänka så.. ;) )
Jag kan säkert uppfattas som envis av en del, men det behöver inte bara betyda något negativt :cool:

Sagt och gjort, provade tvätten igen, läcker så klart idag med! Provade rotera munstycket ett halvt varv för att se om det blev nån skillnad, när jag gör det så märker jag den gula insatsen som sitter i Kärchermunstyckena lossnat och sitter kvar i greppet.. Hm.. Kliar mig lite i huvudet, drar mig i skäggstubben osv. Kollar på en del från gamla Kärchern, i det här fallet en roterande tvättborste och skruvar loss den gula munstycksdelen, och där ligger en o-ring som inte finns i K7 munstycket! (y)
Hand håller en svart munstycksdel till en Kärcher, med en gul insatsdel bredvid på en grå yta.

Flyttar över det, monterar ihop och:

Spolade lite mer på Volvon, och även lite på pooldäcket.
Ett träpooldäck med en del nyligen rengjorda ytor och en blå poolöverdrag rullad till sidan.

Min gissning är att den gula delen fastnat tidigare. den känns lite tight, och återmonterats och där o då så har o-ringen rymt :) Som sagt en gissning bara och nu gör den sitt jobb!
Har på det här knappa dygnet noterat en del grejer, på den positiva sidan, redan. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 4 till
  • Laddar…
Förpackning av RYOBI högtryckstvätt 1800W i en kartong på ett garagegolv.
 
  • Gilla
p-pennan och 2 till
  • Laddar…
Det här testet varade inte länge :cry:

Vi bor på landet och har grusvägar så bilarna är konstant dammiga. Så fort vi hade fått lite skugga på uppfarten idag gick jag ut och kopplade ihop delarna till tvätten. Testade båda munstyckena ca 1-2 min st på en mur.

Sedan hann jag spola vänster sida på bilen under ca 2-3 min innan den plötsligt stannade. Då kommer frun ut och säger att vi är strömlösa. Det visade sig att jordfelsbrytaren hade gått. Så jag gick in och försökte trycka upp den men den hoppade ner direkt (högtryckstvätten stod fortfarande i ON läge). 3 ggr testade jag att sätta på strömmen men alla 3 ggr hoppade den ner.

Så jag bar frun gå ut och koppla ur elsladden ur vägguttaget. Därefter slog jag på strömmen igen. Sedan bad jag henne stoppa in elsladden till tvätten i uttaget igen och då gick jordfelsbrytaren direkt. Den här tvätten vågar inte jag koppla in :sweat:

Jag tog fram mammas 20 år gamla Kärscher och avslutade jobbet. Den är gammal och trött men levererar :geek:

Jag kan inte komma ihåg sist jordfelsbrytaren löst ut. Det är väldigt många år sedan. Så det måste vara något fel på tvätten. Kärschern kopplades in i samma vägguttag och fungerade.

Finns det möjlighet att reklamera/byta ut den här? (har ni kanske ett inköpskvitto?)
 
  • En ny högtryckstvätt ansluten till ett rött fordon på en grusuppfart med skog i bakgrunden, nära en äldre gul högtryckstvätt.
Redigerat:
  • Ledsen
  • Arg
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att problemet kan vara att den kraftfullare högtryckstvätten från Biltema kräver att du kopplar in högtryckstvätten i ett 16 amperes uttag (det flesta uttag är bara 10 ampere).

Du kan till exempel testa sätta en förlängningssladd i samma uttag som du har din tvättmaskin, eller något annat 16 amperes uttag (brukar stå bredvid elskåpet).

Vi har inget inköpskvitto eftersom vi fått högtryckstvättarna från leverantörerna i utbyte mot att vi (och ni) testar dem.
 
Jordfelsbrytaren går ju inte för att man tar ut för mycket ström, det är ju nåt annat som stör i Biltemajoxet.
 
Tack Per!

Huset är byggt 2002 och det finns inga 16A uttag, även tvättmaskin + tork är 10A.
Jag passade på att gå ut i morse innan solen var allt för stark och gjorde ett försök till.

Vi har aldrig haft problem med eluttagen på garaget tidigare men för utesluta fel så anslöt jag tvätten till ett uttag på ett förråd istället (även det 10A). 3-4 sekunder efter att jag slagit på tvätten (vridit på strömbrytaren) så stannade den igen. Den här gången gick säkringen för det uttaget ute i förrådet. :sweat:

Jag satte då tvätten i OFF Läge, återställde säkringen och lät maskinen stå 5 min. Därefter slog jag på den igen och nu jobbade den upp ett tryck. Det gick bra att spruta vatten med den också. Jag testade 1-2 minuter.

Sedan tog jag tillbaka tvätten till garaget och kopplade in den på samma uttag som igår. Nu fungerade den faktiskt bra. Jag "vattnade blommorna" med den i 3 min och 30 sek utan stopp. (Jag mätte med stoppur)

Jag vet inte varför jordfelsbrytaren löste ut igår eller varför säkringen löste ut idag. Om spekulation är tillåtet så kanske det rann ut vatten ur den under transporten hem? (vatten från tidigare tester) Jag lade paketet liggande i bagageutrymmet i bilen och paketet stod upp ca: 2-3 timmar innan jag packade upp den ur lådan och körde igång den. Det fanns aldrig någon tid för ev vatten att torka upp.

Nu får den stå och luftas någon dag innan jag testar vidare :crysmile:
 
Thomas59
Då har högtryckstvätten Bosch Professional GHP 5-75 X hämtats på utlämningsstället. Första intrycket är mkt positivt. En gedigen pjäs på ca 30kg. Den kommer att få slita hårt.
Kartong med Bosch-tryck och illustrerad högtryckstvätt symboliserar nyinköpt Bosch Professional GHP 5-75 X. Högtryckstvätten Bosch Professional GHP 5-75 X ny i förpackning med tillbehör synliga. Sidovänd bild av en Bosch Professional GHP 5-75 X högtryckstvätt på en trätrall.
Hittar ingen funktion att rotera bilderna när de äe uppladdade. I mobilen är de rättvända.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Tack Per!

Huset är byggt 2002 och det finns inga 16A uttag, även tvättmaskin + tork är 10A.
Jag passade på att gå ut i morse innan solen var allt för stark och gjorde ett försök till.

Vi har aldrig haft problem med eluttagen på garaget tidigare men för utesluta fel så anslöt jag tvätten till ett uttag på ett förråd istället (även det 10A). 3-4 sekunder efter att jag slagit på tvätten (vridit på strömbrytaren) så stannade den igen. Den här gången gick säkringen för det uttaget ute i förrådet. :sweat:

Jag satte då tvätten i OFF Läge, återställde säkringen och lät maskinen stå 5 min. Därefter slog jag på den igen och nu jobbade den upp ett tryck. Det gick bra att spruta vatten med den också. Jag testade 1-2 minuter.

Sedan tog jag tillbaka tvätten till garaget och kopplade in den på samma uttag som igår. Nu fungerade den faktiskt bra. Jag "vattnade blommorna" med den i 3 min och 30 sek utan stopp. (Jag mätte med stoppur)

Jag vet inte varför jordfelsbrytaren löste ut igår eller varför säkringen löste ut idag. Om spekulation är tillåtet så kanske det rann ut vatten ur den under transporten hem? (vatten från tidigare tester) Jag lade paketet liggande i bagageutrymmet i bilen och paketet stod upp ca: 2-3 timmar innan jag packade upp den ur lådan och körde igång den. Det fanns aldrig någon tid för ev vatten att torka upp.

Nu får den stå och luftas någon dag innan jag testar vidare :crysmile:
Kan det inte vara så att olika eluttag klarar olika tung belastning även om de har 10 ampere eftersom det sitter fler belastande maskiner på samma slinga?
 
Ja, är det flera saker på samma säkring så är det större risk att säkringen till den gruppen löser ut. Jordfelsbrytaren har inget med det att göra.
 
Vi har 3-fasigt ut till garaget och där sitter vår djupsänkpump (3-fas).
Jag kan inte komma ihåg att vi har haft problem med jordfelsbrytaren i relation med garaget tidigare (eller huvudtaget för den delen). Och då använder vi vår gamla högtryckstvätt, dammsugare samt andra högwatt enheter i garaget. På vintern kan det även stå på en byggfläkt (2000W) igång om jag är där längre tid. När jag testkörde högtryckstvätten så fanns inget annat som belastade.

Till förrådet är det 16A. Sedan sitter det 2 st 10A säkringar där. På den ena säkringen sitter det en strålkastare med inbyggd röreselsensor (50W) och en frysbox. Högtryckstvätten satt på egen säkring och ingen annan last fanns. Ändå gick säkringen direkt efter att jag slog på högtryckstvätten och den började jobba upp tryck. Om frysboxen gick vid tillfället vet jag inte men det borde inte ha spelat någon roll? (den sitter på separat säkring)

Du får gärna kolla med Biltema om de är intresserade av att byta ut enheten. Om de byter ut enheten och problemen försvinner så behöver jag inte nämna något om det här i utvärderingen. (utgår ifrån att den var felaktig) Men om de anser att det inte är fel på enheten så måste jag ändå skriva någon rad om det. Det är helt ok att de ringer upp mig.

Tillsvidare använder jag ett tredje uttag nästa gång jag testar. Jag får hitta något närmare huset att tvätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.