J
Kyl när jag vill ha kallt, 1C under det jag vill ha (står på 22C), och värme när jag vill ha varmt, 1C över det jag vill ha i huset (normalt står den på 23C).

Varför inte auto? För att jag vill kunna öppna fönstret utan att den tror att den ska slå på att värma om det blir kanske 18C ute på natten nu på sommaren. På vintern vill jag kunna elda o ibland går det upp till 26-27C när man brassar på, då vill jag inte att den kyler. ner

Det går inte fortare att kyla ner genom att sätta ex 16C nu på sommaren eller fortare att värma upp genom att sätta på 30C på vintern. Ställ in den så varmt du vill att det ska vara (ev justera någon grad), och glöm den sen.
 
Det är ju en väldigt simpel beräkning att göra om du vill veta vad den maximala energianvändningen per timme kan bli. Kolla max kyleffekt på aggregatet. Vill du även veta kostnad får du kolla vad du betalar för din el.
 
A
Auto 24/7 året runt 20-24grader
Märker inget på elräkningen.

Max kyla tar ca 500W dvs 50öre i timmen
Billigast är att hålla jämn temperatur dygnet runt
 
Vad har ni för kyleffekt och hur mycket kan ni trycka ner tempen sådana här dagar som varit nu med +30°C ute?
 
30 ute
24 inne
 
Har våran Daikin på större delen av dagen nu när det är så varmt. Nybyggt hus och ingen vegetation runtomkring huset, så solen ligger på från 7 på morgonen till 22 på kvällen. Har pumpen inställd på 22 grader, ca 23-24 inne när det är 28-30 ute. Marginell ökning på elförbrukningen, men svårt att avgöra då solcellerna ger i princip gratis el mellan 9-15.
 
du menar manuellt läge
kyla/snöflingan o 22 grader
 
Arnmark Arnmark skrev:
Min är i gång typ 2-3 timmar per dag på kyla stängde den precis efter att haft den igång i 2 timmar och nu har jag 26c i huset. sen har jag en vanlig takfläkt i vardagsrummet och sovrummet så det behöver inte bli svalare än 26c för att det ska vara behagligt.
Runt en timma innan läggdags så drar jag nog igång den igen för att sänka tempen ytterligare i sovrummet.
Du har väl dragit för alla fönster på solsidan och du håller dom stängda va?

Edit: Just det ja, jag fuskar lite, det höll jag på att glömma. Jag köra med öppen dörr till källaren för där nere är det ca 5 grader svalare än resten av huset, just nu är det 23c där nere.
Det märks jag bor i småland va? jävla snållänning :D
Ja och kylan stiger även uppåt i Småland har jag hört :)
 
P rickys skrev:
du menar manuellt läge
kyla/snöflingan o 22 grader
Ja precis, "COOL"-läget, 22 grader och fläkten mestadels på auto. Kör den manuellt om jag behöver öka fläktstyrkan för att få lite skjuts på luften.
 
oki ska testa det.
 
21 grader inställt i kylläge, fläktläge 3 av 4 manuellt inställt men nu dom varmaste dagarna på högsta fläkthastighet.
Står på dygnet runt från tidig sommar till augusti/september.

Försöker så gott det går att hålla fönster och dörrar stängda Och persienn i några fönster nere på dagen.
Löjligt låg kostnad för att man ska kunna sova och inte flyta bort :D
 
Avfuktningsläget är väl bara att fläkten går långsammare så att det blir mer kondens i värmeväxlaren? Den kyler inte med mindre energiförbrukning på grund av det. Den kyler inte mer för att den står på 16grader heller. Ställ den på kyla och den temperatur du vill ha. Auto medför att den riskerar att börja värma om du vädrar på natten. Det är lika bra att undvika det läget om man enbart vill ha kyla.
 
  • Gilla
FrittDrag_II och 1 till
  • Laddar…
Om ni inte har någon app eller energimätare som visar vad kyldriften kostar så kan jag berätta att det handlar om några spänn per dygn, kanske en tia i värsta fall. Bara kör, fundera inte så mycket. Vettig komfort är värt denna lilla slant.

Jag har varit litet arg på mina föräldrar som tycker det är viktigt att snåla med kyldriften och att de sitter och lider i ett helvete helt i onödan... rena dumheter.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
japp helt klart värt det,inga större pengar
har oxå fått höra genom åren att det e svindyrt o kyla :rofl:
lätt värt det även om det skulle kosta 20 spänn per dygn
o ha frugan på lite jag sa lite bättre humör :beer:
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vi satt in vår pump i maj, har sen dess kört 24/7 på 23-24 grader i kylläge.
I början när det var ”kalla” nätter räckte 24 för att hålla ca 23 grader i mitten av huset men nu kör vi på 23.
Kollar jag förbrukningen så är den lägre än samma period förra året (vi har dock bytt fönster och tilläggsisolerat, samt hunnit få en bebis).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.