Hej,
Jag blandade gipsbruk som skulle hålla i 8 minuter men det brann ihop till en gipsbit efter 8 sekunder. Vad gjorde jag fel?
Har en tegelvägg ute i förråd som har gipsbruk som puts. Nu har jag tagit bort sockel för att lägga nytt golv och behöver putsa ihop nederkanten. Köpte 5 kg gipsbruk som skulle blandas med 0,5 l per kg, alltså 4,5 l för hela påsen. Men jag använde bara ca 1/3 och vispade ner det i 1,5 l vatten. Vispade ihop det, och allt såg fint ut, skrapade ner från sidorna och lade vispen i vatten. Skulle ta hinken och börja men såg att allt stelnat bara efter någon sekund. Vad gjorde jag för fel? Provade igen med resterande 2/3 med samma resultat, suck...
 
Claes Sörmland
Temperatur? Om vattnet är varmt går det fortare, är det kallt går det långsammare. Det luriga är ju att det är en exoterm reaktion så den utvecklar värme själv. Börjar man med för varmt vatten så kan det gå mycket fort.
 
Tack för intressant svar. Jag bor i Mojácar, Almería, Spanien och här är nu 35 grader och vattnet är nog nästan lika för vi har aldrig på varmt vatten när vi duschar här mellan maj-oktober för det är lagom dusch-temp. Tror du det är felet, ska jag använda vatten som stått i kylskåpet stället?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Birre skrev:
Tack för intressant svar. Jag bor i Mojácar, Almería, Spanien och här är nu 35 grader och vattnet är nog nästan lika för vi har aldrig på varmt vatten när vi duschar här mellan maj-oktober för det är lagom dusch-temp. Tror du det är felet, ska jag använda vatten som stått i kylskåpet stället?
Där har du ditt problem. Leta efter kallt vatten.
 
Underbart tips, du är en levande gud vad gäller gipsbruk. Igår blev det knas med 5 kg gips som stelnade direkt, frugan var sur för att jag tog hennes litermått och jag sur över misslyckat projekt. Men vi försonades över lite gott vin, mat och, ja och som man brukar försonas efter det. Idag nytt försök med vatten i kylskåpet och nytt gipsbruk. Igår var jag slö och stannade vid färghandeln och köpte 5 kg för 9 euro (tyckte det kändes dyrt men...) Den här gången åkte jag till byggmarknaden och fick en 20 kg säck för 2 euro. Och stor skillnad på produkten, undrar om den andra kan ha varit gammal? Först skulle jag blöta kanten som skulle putsas och då lossnade munstycket så jag och allt blev dränkt innan jag fick stopp på flödet, bara att skrapa ut vattnet och nytt försök. Men nytt försök med att vispa ihop blandningen med kallt vatten och det gick som smort. Förutom att min billiga skrot till borrmaskin inte kan hålla steglöst så ibland körde den på i full fart så jag blev helt sprejad med gips. Men 50/50 enligt instruktion blev som välling, omöjligt att få upp på tegelvägg, men medans jag stod och funderade över detta så såg jag att det stelnade ihop snabbt som rackarn så det gällde att vara snabb här, men det fungerade fint. Jag gjorde en liten laddning till och sprejade ner mig igen, och då kommer spanska grannens döttrar från beachen och stannar till när de ser mig stå där fullt i gips stänkt och med trasiga kallingar, ja mina jobb shorts åkte i tvätten efter gårdagens misär, så jag hittade ett par kallingar som frugan ändå ville jag skulle kasta, och de fnissade och frågade vad jag gjorde för roligt, jag bara hmhm mummelmummel, och sen hörde jag de ropa "mamma vet du vad", sen ville jag inte höra mer. Men det fungerade fint med gipsen även om det gällde att jobba snabbt för bruket brann ihop snabbt som bara den. Typiskt också sen när jag gick till kvarterets soptunna för att skrapa ut överblivet gips ur hinken så hör jag en bil bromsa in och ser i ögonvrån Guardia Civil stanna och titta på gubben i trasiga kallingar helt nedsprutad med gips stå och hacka i en hink, men de ville nog inte vet mer om eländet än det som de redan sett så de gled vidare. Skulle inte förvåna mig om de tog ett foto för att visa kollegorna om dagens....
 
  • Haha
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
C
B Birre skrev:
Igår var jag slö och stannade vid färghandeln och köpte 5 kg för 9 euro (tyckte det kändes dyrt men...)
Låter som du köpte rent gips istället för gipsbruk. Det är en helt annan grej.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Hej cpalm, Stefan, ok, det kanske förklarar varför byggmarknadens säck fungerade så bra. För här använder de just puts av gipsbruk väldigt mycket eftersom det tål värmen och är lite elastiskt. Men jag blandade ändå färghandelns bruk enligt instruktionen och den brann ihop på några sekunder så något måste varit knas med det. Nu upptäckte jag med säckens bruk att det gäller att blanda små portioner hela tiden eftersom det är 35 plus i skuggan. Jag har jobbat med murbruk, cement, putsbruk, fix och fog och allt vad det heter förut men aldrig med gipsbruk under min tid i Sverige. Jag ska kolla med de spanska byggkillar jag känner här om vad som hände. Och om det kan vara så som du säger att de sålde en helt annan produkt än vad jag sökte på färghandeln. Pratar spanska, men något kan ju som vanligt ha kommunicerats fel, så jag får gå in där och kolla med dem. Stort tack för tipset, Stefan.
 
C
Ja, gipsbruk beter sig på många vis annorlunda än kalk- och cementbaserade bruk, om man är van vid dessa.
Men det är svårt att missta sig på skillnaden mellan rent gips och gipsbruk (gips + sand). Och priset, förpackningsstorleken och inköpsstället talar också för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.