Jag har gått i samma tankar, jag bor i ett villa område där det är 30, gatan är full med småbarn ändå tycks vissa tro att det är Monza banan.

Jag hade en ide om att mäta hastigheten på bilarna och
dom som kör för fort kan man ju rigga så att dom får en vatten dush eller nått.

Det enklaste sättet att mäta hastigheten är nog mha fotoceller och en dator.
 
Ett annat alternativ kan vara att ringa tekniska kontoret och påpeka problemet. Med lite tur så sätter de ut mätslangar för att kolla hastigheten och om folk kör fort så placerar de ut blomlådor av betong.

Jag har haft allvarliga funderingar på att skaffa en billig veteranbil (t ex Volvo 140) och parkera lite slarvigt på gatan. En slags klumpig blomlåda ;-) Folk sänker hastigheten rejält när det blir lite trångt att komma fram har jag märkt när det har varit någon bil parkerad på gatan.
 
Spanska ryttare kanske ;)
 
En granne bruker ställa ut en stol mitt igatan vilket får dom flesta bilar att nyfiket sakta in.
 
Eller så kan man "tappa" ett par säckar betong och "råka" rikta vattenspridaren fel i trädgården......... vips så blev det farthinder...... ::)
 
en helt vanlig ir detektor av det slag som används för att tända belysning borde funka. Sen får man anpassa den signalen till en lämplig nivå och skicka till datorn eller webkamaran så att den tar bilden. Skärma detektorn med lite papp eller dylikt så att den får ett smallt avkänningsområde bara
 
Om du kör Linux så finns det gratis programvara för övervakning, programmet känner av rörelse i videosignaler, t.ex. från en webcam

http://www.lavrsen.dk/twiki/bin/view/Motion/WebHome

Om man spelar in en film när det rör sig något så kan man kanske räkna ut hastigheten genom att kolla filmens längd. Kortare film dvs högre hastighet. Dock fungerar det kanske inte om två bilar passerar tätt efter varandra. Sedan nämnde du att du ville fånga dem även på natten och då krävs nog en dyr övervakningskamera. En vanlig webcam brukar vara kass i mörker.

/Christian

 
ppalm skrev:
Spanska ryttare kanske ;)

Spanska syttare är 1 m höga hinder! Blanda inte ihop det med fotangel tack! Det räcker nog att bara gå ut och fotografera bilarna (med blixt om det är mörkt). Bilister som ser att de blir fotograferade brukar drastiskt sänka hastigheten.
 
Det finns rörelsedetektorer med smalt avkännings-område. Sätta två sådana efter varandra och be datorn att kolla tiden mellan de signalerar. Är det för kort tid så ta ett kort.

Alternativ till rörelsedetektorer kan ju vara sådana kablar som man brukar använda till trafikräkning.
 
De flesta webkameror har lite standard programvara som medföljer. Bla så har Logitech en funktion som dom kallar Motion detect.
Man riktar in kameran mot det man vill övervaka och ställer in den känslighet inspelningen skall börja (en kort *.avi) snutt spelas in.

Ställ inte in för känsligt så att den inte spelar in ett fladdrande löv eller katt som drar förbi.

Hastigheten mellan bilderna är känd så man behöver bara ta två intilliggande bildrutor och mäta hur långt bilen rört sig från bildruta till bildruta. Hastigheten V=S/t. Lätt som en plätt.

Datorn sköter hela inspelningen automatiskt med utvärderingen får man göra själv.

Jag önskar en programvara som klarar även det!
Ett exempel på en programvara som i princip skulle kunna användas.
http://www.grabmotion.com/
 
En som jag känner löste hastighetsproblemet med några av grannarna. Dom satt inne på tomten med en boll i handen. När fartdåren kom kastade dom ut bollen på gatan framför bilen vilket fick föraren att panikbromsa. Sedan gick dom ut och hämtade bollen och tittade på killen som körde. Efter det så var det lugnt.

Ska du fixa en sensor för fortkörning är det billigaste sättet två detektorer och sedan får du räkna ut om du skall ta kort eller inte. Du kan ju alltid "låna" ett sånt där skåp som polisen har, dom verkar ju fungera.

Challe
 
En variant är väl annars att be kommunen helt stänga vägen, så att ni får gågata i stället? Då är ju problemet löst.
 
Polarn byggde ett eget hastighetskameraskåp och satte ut vid vägen.
Funkade riktigt bra tills polisen kom och knackade på ;D
 
Med tanke på Rocketmans post om att "gatan är full med småbarn" och att problemet kanske är detsamma hos Er vill jag verkligen puffa för mitt lösningsförslag! Man behöver kanske inte ens en gågata, utan kan hävda att vägen har upphört, köpa marken av kommunen och göra en fin lekplats av det som förr var vägen! Då kan ju barnen tryggt vistas där de redan är vana vid att vara, men utan risk för liv och lem! Man behöver inga staket, inga förmaningsord - och som förälder behöver man inte sitta med hjärtat i halsgropen när ungarna är ute och leker! Jag tycker att tanken är värd att pröva, för jag tror inte man kan nå målet genom hastighetskameror och andra tekniska hjälpmedel. Vi behöver faktiskt skydda de små och utsatta - och inga umbäranden i den saken är för stora.
 
En lite avancerad och möjligen dyr lösning kan vara att använda en hastighets laser som triggar webkameran.

Jag har en sådan laser liggande på kontoret som jag använder ibland(5000:- från USA för 3år sedan), den har ett seriellt(RS232) interface genom detta får man hastighet på ett objekt samt vilken riktning objektet rör sig (ifrån/imot).

Eftersom webkameran ändå är kopplad till en PC så är det lätt med enkel programering att göra denna detektering. Min fundering är bara hur bra dessa webkameror verkligen är, särskilt när det gäller sig rörande objekt och mörker.

Jag hade nog använt en DV kamera med firewire utgång och sedan den radar typ som jag beskrev ovan.

Budgett borde gå att lösa med webkamera, billig avståndsmätar som när den riktas in ställs så att "avstånd för lång" för att sedan när ett objekt är inom arbetsområdet för avståndsmättaren trigga webkameran.

Hoppas att jag gett några ideer och inte bara ställt till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.