Jag har en s600 med ett hus i en ficka/utvidgning på begränsningskabeln. Fickan och huset är på ett tralldäck, så där finns ingenting att klippa. Trots att jag har funktionen 'undvik krock med huset' aktiverad och har ställt upp värdet för 'startpunkt till 2,5 meter ut så kör roboten i vissa lägen in i fickan och krockar med husknutarna vid porten till huset.

Så jag undrar om man på något sätt kan utvidga radien på undvik-zonen?
 
  • Schematisk bild av trädäck med begränsningskabel, undvik-zon och hus representerande en robotgräsklippares ruttproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi upplever samma sak. När boten är i klippcykel och hamnar i fickan (som liknar din) så kör den in i garagets knutar, så den är inte medveten om att huset står där det gör. Detta ser jag inte som något större problem eftersom vi har många andra ställen på tomten där krocksensorn är det som får boten att vända.

Vi hade däremot problem med att den krockade på väg in i garaget för laddning (öppningen är nog lite för smal) vilket kunde avhjälpas med att lägga guidekabeln en bit till höger om centrumlinjen under laddplattan.

Nu har vi mest problem med att boten fastnar inne i garaget och inte kan ta sig ut, detta pga att den oftast parkerar vriden medurs och därför inte backar rakt ut. Att den fastnar inne i garaget har uppkommit de senaste dagarna, vilket jag tycker är lite märkligt. Tidigare tog den sig ändå ut, trots att den parkerade snett. Idag lyfte den till och med sig själv i garaget så den larmade...så det var tur att vi var hemma och kunde "rädda" den. Jag måste fixa väggarna i garaget så den inte har något att haka upp sig på och istället kan glida ut trots att den backar snett.
 
  • Gilla
ebonita
  • Laddar…
Även jag har fått dra guidekabeln lite till höger om centrumlinjen under laddplattan för att den skall träffa rätt vid parkeringen. Några problem att den går mot i huset under utrull har jag inte.

Viss effekt kan jag märka av 'undvik krock med huset'-funktionen, för om den klipper sig in mot huset så vänder den i portöppningen till huset, men skydds-cirkeln skulle alltså behöva vara lite större.

Några tips om hur man kan fixa detta?

Robotgräsklippare parkerad vid laddstation under ett tak bredvid en träveranda med stolar och bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din öppning är klart större än vår...så jag behöver nog ta fram vinkelkap och såg för att göra öppna upp lite mer.

Robotgräsklippare på gräsmatta nära ett träd och ett hus med en skyddande låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ingen aning om hur (om?) man kan göra skyddscirkeln större...men hoppas att någon vet och kan dela med sig. Det skulle givetvis vara bättre ifall boten inte bumpar i huset när den är i närheten och klipper.
 
  • Gilla
ebonita
  • Laddar…
Har ny vidgat 'tratten' för att hjälpa roboten att hitta ut och det har nog hjälpt till en del.

Som det nu är så löper gränskabeltratten samman i husets port så att gränskablarna därifrån löper parallellt 2 golvbrädor (ungefär 150) på vardera sidan från guidekabeln bakåt under huset/laddningsstationens platta. Se vita och svarta tejpmarkeringar i bilden nedan.



Men jag har fortfarande problem med att den krockar med sitt hus.
Då och då så kör den emot den högra portstolpen och om det blir en 'ren' träff och speciellt om det regnar, så kan det bli så olyckligt att den inte 'förstår' att den krockat utan den hittar ett stabilt läge och står stilla och slirar med nosen stångande mot port-posten.

Bäst vore ju om man kunde öka skydds-cirkeln för 'krocka ej med eget hus'-funktionen. Som det är nu så verkar den vända en decimeter in i huset om den inte krockar med portstolpen.
Någon som vet om detta går?

Ett annat alternativ skulle vara att öka känsligheten på krocksensorn så att den bättre förstår när den kört på portstolpen.
Går det?

Tredje iden kunde möjligen vara att knuffa in den högra gränskabeln så att 'tratten' blir smalare sista biten.
Men då ökar väl risken att den skall bli 'fångad' i tratten?
 
  • Trädäck med tejpade linjer som visar gränskabel för robotgräsklippare, husvägg och laddningsstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.