Har en mcculloch rob s600 och den verkar göra sitt jobb och klipper mina 2 mattor. nu när den klippt i några dagar på max höjd så är mätaren väldigt kryptisk. enligt manualen går den från 2-5cm och HUR ska jag lista ut hur mycket det är på denna mätare? eller är det bara jag som inte är så smart? vet att det är en billig variant men varför inte göra en begriplig mätare?
h3ZFWlZ.jpg
 
Det går inte att exakt gradera klipphöjden. Det beror på underlag/mjukhet etc. Du justerar klipphöjden tills du är nöjd med resultatet.
Du ser på ikonerna att 6-7 är högsta klipphöjd, 1 är lägsta klipphöjd.
 
E etompau skrev:
Det går inte att exakt gradera klipphöjden. Det beror på underlag/mjukhet etc. Du justerar klipphöjden tills du är nöjd med resultatet.
Du ser på ikonerna att 6-7 är högsta klipphöjd, 1 är lägsta klipphöjd.
Tycker det borde vara mer exakt, istället för att inte ha någon "standard" alls. får man sakta testa sig fram tills man är nöjd helt enkelt.
 
  • Gilla
Hapsdog
  • Laddar…
På min står der 2-6 cm. Men jeg er ikke helt sikker på at det passer. Prøv at cheke med brugsanvisningen.
 
Hapsdog Hapsdog skrev:
På min står der 2-6 cm. Men jeg er ikke helt sikker på at det passer. Prøv at cheke med brugsanvisningen.
I bruksanvisningen står det inte.
Man får testa sig fram.
 
Man börjar med hög klipphöjd och sänker sedan tills man är nöjd, klart.
Gradering är en teoretisk angivelse.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
När jag öppnade luckan första gången på vår S600 blev jag förvånad av att se att det var markerat för 13 höjdsteg...tyckte det var lite overkill...men när jag sen vred på vredet och räknade visade det sig att det i själva verket var 40 (fyrtio!!) steg!! Som om man skulle hamna i en diskussion med sin partner: "Nu har jag ställt in klipparen på steg 28...tycker du att det är lagom höjd?" "Nej, det är för lågt...jag tycker vi ska köra på 29!" :crysmile: (Det finns säkert någon mekanisk/teknisk förklaring på detta...så jag raljerar lite här. ;))

Vi startade på högsta läget, sänkte direkt till 6:an (hoppade alltså över en massa steg) efter någon vecka och kör nu på 5:an. Det tycker vi känns lagom för vår gräsmatta som är ganska ojämn på sina ställen. (y)
 
Jag köper att det är en diffus skala på robotklippare. Om man vill nörda och köra 23mm fram till den torra perioden i juli när man höjer till 27mm och liknande, så klipper man inte heller med en robot utan förmodligen med en bättre cylinderklippare.

Visserligen står det i husqvarnas manualer vad klipphöjden har för max/min och utifrån det kan man räkna ut vad man har för (teoretisk) klipphöjd, men jag föredrar att gå på hur det ser ut och hur vädret är. Blir det torrt framöver, så höjer jag. Kommer det en kallare regnperiod, så sänker jag lite. Sen är det skit samma om det i verkligheten är 4,5cm eller 5,5cm.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.