Vi håller på att ta in offerter på stomresningen av vårt lösvirkeshus. Vad jag har märkt verkar många byggare ha en bestämd uppfattning om vad som ingår i begreppet "stomresning". Jag har dock lite svårt att fatta vad som ingår och inte... Kan någon förklara för mig?

Ingår t.ex.
Montering av fönster
Uppsättning av fasadpanel
Takläggning (till "tätt" tak)
Plåtarbeten

/hasse
 
Vid stomresning monterar dom upp prefab väggarna, samt bärande väggar inne, monterar takstolar+ undertak = tätt hus, det e väl det som är basic tror jag men det skiljer säkert mellan husleverantörer.
 
Vi fick "välja själva vad som skulle ingå i vår stomresning eller alltså plocka bort de delar vi ansåg att vi klarar själva, jag kan rada upp i morgon har inte det pappret här...
 
??? Det skiljer väääldigt mycket mellan husleverantörerna !!!
De flesta skickar med en Leveransdeklaration eller Arbetsmomentlista med materialspecifikation men en del skickar bara vaga uppgifter om vad som ingår!

;) Det bästa Du kan göra för att försöka jämföra offerterna är att ställa dem frågan:

"VAD INGÅR INTE" så att Du kan hamna på den BAS-nivå Du har tänkt Dig!

Se till att Du får slutleveransdag och vite mm inskrivet i det avtal/kontrakt Du sedan kanske skriver!

Annars går det som i mitt fall! :surprised:

Helena med
SverigeStugan

 
Fast nu bygger vi i lösvirke så någon husleverantör är överhuvudtaget inte inblandad... :-/

Men rent principiellt så borde uppregling av väggar, fasad inkl panel, tak och fönster ingå?
 
:) Aha, nu förstår jag (läst slarvigt, he he)

Bestäm Dig för vad ni vill ska ingå och påpeka det/lista upp det i offertförfrågningarna, så att det inte blir något missförstånd!

Stomresning/undertakmontering brukar betyda att det är "tätt under tak", så väggar med fasad och panel, tak, fönster och dörrar brukar ingå.
I vissa fall läggs tegel på också.
Och självfallet även syll och golvbjälklag beroende på om ni ska bygga på platta eller inte

Men glöm inte att om någon annan entreprenör/ni själva gör grunden, så ska den "överlämnas" och godkännas av byggarna innan de börjar montera lösvirket ;)

Helena med
Sverigestugan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.