Jag har en midjestyrd åkgräsklippare, Stiga Park, där fram- och bakhjul går samma väg. Eftersom man är vanemänniska klipper jag oftast samma vägar varje gång. Där hjulen går och trycker ner gräsmattan växer gräset otroligt mycket bättre än mellan hjulspåren. Där vinner mossan på sina ställen.......
Varför växer gräset bäst i hjulspåren (det är absolut inga djupa spår)?
Bilden är tagen 3 dagar efter senaste klippning.
Gräsmatta med tydliga gröna hjulspår från åkgräsklippare och glesare gräs mellan spåren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mossa gillar inte att bli störd, så jag gissar på att där du kör trivs inte mossan och gräset kan växa bättre.
 
Kan vara att gräset hanterar den "hårdhänta" överkörningen bättre än mossan. När barn jag var brukade vår gräsmatta vara välanvänd som fotbollsplan och för diverse andra lekar och sporter. Den gräsmattan var minst mossig på tomten och i området.

edir: 2:a på den bollen...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Mossa gillar inte att bli störd, så jag gissar på att där du kör trivs inte mossan och gräset kan växa bättre.
Får se om jag orkar med att ändra klippschemat en halvmeter för att se skillnad. Just där bilden är tagen kommer dock spåren att vara kvar då det är häck till höger.
 
Du kan ju köra ett par gånger till mot häcken, fast med olika avstånd.
 
Det är inte så enkelt att gräset helt enkelt är längre i hjulspåren för att marken är hoptryckt där och knivarna inte når ner i spåren? Gräset ser grönare och friskare ut för att det andra gräset klipps mycket kortare.

Jag har lägre partier på gräsmattan som ser grönare ut för att klipparen helt enkelt glider över dessa. Men sen jag skaffade robot som följer marken på ett bättre sätt ser jag att gräset helt enkelt alltid varit lite längre där.
 
  • Gilla
V70pappa
  • Laddar…
Japp, klippt nu igen. En halv klippbredds "fasförskjutning" och skall fortsätta med det några gånger för att se om det blir någon förändring.
 
  • Gilla
fubar
  • Laddar…
Det är precis som Bart säger, gräset är längre i hjulspåren, medan mellan klipps gräset på lägre höjd. Utmed kanter, där man tvingas köra på samma ställe, så hanterar jag detta genom att dressa med sand i hjulspåren för att höja upp marken. Detta görs en gång varannat år- ich. Det blir ju gärna att klippningen mellan hjulspåren blir för låg och problem med mossa, ogräs.
 
Uppdatering efter 2,5 månaders klippning med fasförskjutning av klipparen. Har blivit jämnare gräsmatta.

Gräsmatta med jämn klippning och synliga klippmönster med nedfallna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.