I sommar ska vi bygga altan plus ett större trädäck på baksidan av vårt hus. Det finns sedan tidigare en altan där, med ett klassiskt plasttak som jag precis rivit. Den ursprungliga planen var att sätta upp ett klart kanalplasttak ungefär där det gamla taket satt, men nu har jag börjat fundera på om det finns några bättre alternativ.

Altanen används främst på vår och sommar, och taket skulle väl främst skydda mot regn så att det går att ha utemöbler med dynor och kanske andra textilier som inte behöver plockas in när det regnar. Ett klart tak ger ju dock ingen skugga att tala om. Till saken hör att samtliga fönster husets vardagsrum samt ytterligare ett rum vetter mot altanen, så tak och reglar stjäl väldigt mycket ljus och fyller ju i stort sett ingen funktion mellan oktober och april. Av denna anledning funderar jag nu på om det vore bättre att hitta någon tillfällig taklösning som endast används på sommaren och som kan plockas bort övriga året. Någon form av segelduk, en större markis eller kanske någon typ av paviljong?

Antalet tillfällen då vi velat använda altanen samtidigt som regnet öser ner är väldigt få, så det kanske egentligen är mer intressant med möjligheter till skugga.

Ni som har valt denna typ av lösning istället för ett riktigt tak, har ni ångrat er? Finns några generella tips och råd?

Altanen täcks redan av ca 1,5 meter hustak och plasttaket vi ursprungligen tänkt skulle vara ca 5x3 meter utöver det. En alternativ lösning skulle inte behöva vara fullt så stor, men 4x3 meter tänker jag mig att vi nog vill ha iaf.
 
Har precis samma problem. Vi rev det befintliga gamla taket av kanalplast samt den gamla altanen som var i dåligt skick. Vi tänkte först att vi ville ha lite tak pga praktiskt vid regn osv. Dock blev det så mycket ljusare inomhus att en ny permanent lösning inte längre kändes aktuell.

Vi började kolla på pergolamarkiser men dessa var sjukt dyra och i många fall fula. Vi arbetar nu på en lösning att bygga/sy en egen enkel pergolamarkis. Syftet är skugga och avrinning vid normalt regn. Vid större oväder får man acceptera att ta in dynor etc. Min uppfattning är att det är svårt med avrinningen om man bara sätter upp segel men det skyddar ju såklart bra mot solen. Så det är väl lite vad man prioriterar men jag skulle aldrig sätta någon permanent igen efter att jag sett vad det gör med ljuset inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.