Hej!

Jag och min sambos funderingar på att bygga hus börjar ta lite mer konkreta former nu efter mycket grubblande, funderande och jämförande av hus.

Vi har blivit erbjudna att köpa en fin tomt av en hustillverkare där vi kan bygga ett av deras hus. Priset vi fick av tillverkaren var 270´ och då är tomten på 1411kvm och ligger fint vid en återvändsgata med sjöglimt.

Idag har jag dock kollat vad tillverkaren har erlagt för köpeskilling för tomten och det visar sig att han har betalat 250´. Den tomten har han sen styckat upp i 2 delar och för den delen vi tittar på vill han alltså ha 270´.

Har någon på forumet koll på vilka avgifter han har betalat för styckningen? Har han betalat andra avgifter som kan motivera det högre priset som inte jag vet om? Tomten är iofs röjt lite på och en del träd har tagits ner, men jag tycker det verkar som om han har en skaplig förtjänst ändå?!

Lite råd och tips i ärendet mottages tacksamt.

MVH MadMax
 
Min åsikt är att det inte spelar någon roll vad säljaren har betalt och haft för utgifter för tomten. Det enda man bör bry sig om är vad man själv tycker att tomten är värd.
 
Det kostar pengar att stycka av tomten. Lantmäteriet brukar ta cirka 30-40' och kommunen lika mycket. I mycket grova slängar.

Dock gör ju hustillverkaren detta för att tjäna pengar, inte bara för att få bygga ett hus där. Hustillverkare lägger alltid på pengar på de tomter de har köpt.

Dock håller jag med ymca att det är du som måste bedöma vad du tycker tomten (med hus) är värd. Det är ju ett paket man köper.
 
Naturligtvis är det en bedömning från fall till fall vad man tycker att tomten är värd.

Men det verkade som om säljaren själv antydde att han kunde släppa lite på tomten om det var så att vi var intresserade, och då kan det ju vara bra att ha lite på fötterna... ;D
Kan man få ner priset lite är det ju ingen nackdel direkt.

Även om han har betalat kanske uppåt 80´ för styckningen och lite för röjning så borde det kanske finnas lite marginal ändå. Kanske kan man få med ett extra tillval istället utan kostnad... :p

MVH MadMax
 
Tyvärr är detta inte konstigare än att HM köper sina klänningar för billigare peng än man säljer dem för.

Däremot är det nog lättare att pruta med lite saker i ett hus än på HM. :)
 
Visst är 30-40000 mycket för styckning, hos oss kostar det ca 10'
Gillar du läget och tomter runtomkring är jämförbara i pris är det bara att slå till! ;D
 
Men har inte hussäljaren även fått bekosta vatten/avlopp/vägavgift efter styckningen? Då blir det helt andra summor innan hussäljaren kan lägga på någon vinst - förutom ränta på tomten under tiden fram till han säljer ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.