Om det är så som du säger så köp! Huset är som sagt billigt, nu vet jag ju inte vad hus kostar i ditt område iofs.

Taket hade jag nog inte bekymrat mig för så mycket, är det bara på ett ställe går det nog att laga till en betydligt lägre kostnad än en total omläggning.

Och som man konstaterat så kommer fukten i syllen troligtvis från värmepumpen.

Gå på visning, kläm, känn och köp om det känns rätt!
 
Jag försöker läsa mig till och förstå, kan nån vänlig själv förklara för ett dumhuvud mer detaljerat...
I annonsen för huset står det att stomme är betong, i besiktningsprotokollet att det är trä. Fukt mättes i ytterväggssyll och i innerväggssyll. Hur kommer man åt en ytterväggssyll från under spisen? Och stämmer det att man byter ytterväggssyll utifrån? Vad innebär det? Fasad tas bort och den bytts?

Om allt känns bra med huset, är det värt att göra en kompletterande besiktning där alla syllar kontrolleras med orsak och förslag på åtgärd? Vart vänder man sig för sådan kontroll?
 
M waleus87 skrev:
Jag försöker läsa mig till och förstå, kan nån vänlig själv förklara för ett dumhuvud mer detaljerat...
I annonsen för huset står det att stomme är betong, i besiktningsprotokollet att det är trä. Fukt mättes i ytterväggssyll och i innerväggssyll. Hur kommer man åt en ytterväggssyll från under spisen? Och stämmer det att man byter ytterväggssyll utifrån? Vad innebär det? Fasad tas bort och den bytts?

Om allt känns bra med huset, är det värt att göra en kompletterande besiktning där alla syllar kontrolleras med orsak och förslag på åtgärd? Vart vänder man sig för sådan kontroll?
Det är klantigt formulerat, det borde stå:
Grundläggning: betong
Stomme: trä

Dom har kommit åt syllen genom att borra ett hål i väggen bakom spisen.

Man kan byta både från insidan och utsidan, vilket som är bäst hänger bog på vad man har för typ av fasad. Har man exempelvis tegel är det bökigare utifrån, men har man precis renoverat hela insidan med bredspacklingar, tapeter osv är det kanske ändå billigare att göra det utifrån.

Ska man exempelvis nu byta panel på ditt hus så är det ju fördelaktigt att göra det om man ändå byter syll.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
I annonsen stod det grundläggning betongplatta på mark och stomme betong, men trä i protokollet (förvirrande). Men nu fattar jag i alla bättre ang det med syllar.
Tusen tack för din förklaring!
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Hur gick det? Blev det köp?

//AA
 
Tyvärr, budgivningen stack iväg. Det blev dock en bostadsrätt :D
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.