Mitt tips! För gratis grejer är fb marketplace bättre än blocket. Gratis att annonsera. Jag lägger ibland upp grejer som har ringa värde i bortskänkesgrupper och har också varit och hämtat grejer jag behöver.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
C
N NorraS skrev:
soffor, sängar och vitrinskåp är i princip osäljbara, de tas inte ens emot på myrorna.
Jaså? Har köpt både sängar och en soffa på Blocket och det var inte lätt att hitta något som inte redan var sålt. Att myrorna inte vill ha dem kan jag förstå. Tar för mycket plats i relation till värdet och jobbigt att transportera.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag skulle vilja bolla tillbaka frågan till TS. Hur skulle du själv göra i den situationen?
 
  • Gilla
Doks och 2 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej

Tack för alla svar och hypoteser om varför säljaren svarade som han gjorde. Jag har själv tänkt allt detta och det finns många olika anledningar som vi inte vet om. Men om vi strikt håller oss till svaret som säljaren gav, hen vill hellre slänga än skänka och tittar på mina två frågor

Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Det är flera i tråden som har uttryckt att att ni hellre slänger än skänker, har någon av er ett svar på fråga två (förutom nej då). Är det någon som lyckats med fråga ett?

/Pär
Inga direkta svar på dina frågor.
Men så kan det ju bero på till vilka man vill skänka. Jag skänker hellre till en klubb eller intresseförening. Än att bara skänka till vem som helst. Då gör jag det hellre till en som är genuint intresserad.

Har flera gånger slängt saker istället för att få alla jobbiga samtal från blocket. Har faktiskt också sagt till en att jag hellre slänger eller skänker till viss person. Men då hade den ringt och ställt några dumma frågor. Så jag ledsnade på personen som tydligen hade lässvårigheter. Jag säljer inga bilar numera på blocket utan erbjuder bilhandlare eller privatpersoner dem. Där priset kan bli något lägre. Hellre än alla jobbiga samtal i tid och otid. Jag älskar inte heller att pruta utan frågar om lägsta pris och är det inte bra så blir det ingen affär.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
D09
Jag har själv svarat så på skambud.

Det är bara för att förtydliga/förstärka att det inte bara är ett nej som någon tror man kan lirka på utan det är ett ”finns inte en chans i helvetet nej” till att man möts i en affär.

Det handlar om att man hellre slänger den än gör affär med en specifik köpare. Inte att man lika väl kan ge bort den till grannen eller någon annan gratis, hemkört och tvättad.
 
  • Gilla
MiaFiaLotta och 6 till
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Ge ett rimligt bud ska du se att det går bättre. Du försökte pruta över 80% av utsatt pris. Går DU med på en sån affär?
Det går och pruta väldigt mycket och väldigt ofta på annonser på blocket.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
vcx vcx skrev:
Man blir ju lite förvånad över vissa inlägg i tråden. Själv köper jag aldrig något på blocket utan att pruta (såvida det inte är ett väldigt bra pris) och naturligtvis förväntar jag mig detsamma när jag säljer grejor. Vill man inte acceptera ett priserbjudande så räcker det att säga nej...
Eller så bryr man sig inte och skiter i och svara.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
j.f.s
T twoody skrev:
Det går och pruta väldigt mycket och väldigt ofta på annonser på blocket.
Jo och det är helt ok att lägga vilket bud man vill men räkna inte med att få köpa. Här svarade säljaren att han hellre slänger än säljer till det erbjudna priset. Förmodligen för att personen blev less på skambudet. Jag hade nog inte ens svarat.

Men gör samma sak igen och ställer frågan tillbaka till dig den här gången. Kan du tänka dig att pruta 80% på en vara du säljer? Isf har man ju prisat den helt fel från början.. vilket iofs ofta händer på Blocket det också.
 
  • Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Är det något som legat ute en månad och man börjar inse att den nog inte blir såld så kan man nog fundera på den typen av prissänkningar.
 
A
Jag skulle inte ens bemöda mig svara någon som kommer med ett sånt skambud. Sitter då hellre på grejerna och gör ett nytt försök senare.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Är det något som legat ute en månad och man börjar inse att den nog inte blir såld så kan man nog fundera på den typen av prissänkningar.
Ja så funkar en normal människa, de jag inte förstår mig på är de som hör av sig fem minuter efter att annonsen publicerats och vill ge en bråkdel av begärt pris vid snabb affär...
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Jag hade inte slängt det...

... jag hade bränt det och filmat samtidigt sen hade du fått en video på förloppet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
MiaFiaLotta och 18 till
  • Laddar…
A
Hade varit bättre om blocket hade obligatoriska frågor som både säljare och köpare fick kryssa i, men är svaren är dolda. Tex vill du pruta? Om köparen vill pruta men inte säljaren så skulle man blockeras automatiskt
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
P Plura skrev:
Hej

Hur ska jag hantera en person som hellre slänger än skänker en vara på blocket?!
Någon som lyckats övertala en personlighet som denna att faktiskt skänka istället för att slänga (se konversation nedan) och hur gjorde ni?
Eller ni som har personligheten att slänga är bättre än att skänka finns det något man kan skriva som svar för att ändra er inställning?

Min konversation på Blocket angående "prylar" som är utlagda för 3000kr:

Hej, om du inte får "prylarna" sålda till det pris du önskar och kan tänka dig att gå ner är mitt bud 500kr. Du får återkomma om detta blir intressant. Med vänlig hälsning, Pär
Svar:
Tyvärr då slänger jag dem hellre än skänker bort dem.

/Pär
Om du som säjer/sålde "prylar" i Svedala och ser detta kan ju svara här också om du vill!!

Inte jättemånga kreativa svar i den här tråden...

Vill du kunna förhandla så måste du först och främst tänka på två saker:

A) Vad har säljaren för behov? Behöver han sälja? Behöver hon pengarna? Vet de vad varan är värd? Behöver säljaren få ett snabbt avslut på affären? Kanske är det en pryl som egentligen inte står i vägen men som lika gärna kan generera lite pengar.
"Den äter inget bröd där den står" är ett uttryck jag ofta använder.

B) Få säljaren att förstå vad det är du erbjuder. Det sista ordet är nyckeln här: erbjuder. Vi kan inte förhandla utan att själva tillföra något, en motprestation(*).

Nu tycker jag förvisso att du är hjälpligt tydlig med att ditt bud avser en sista utväg för säljaren, om denne inte blir av med varan. Tyvärr verkar säljaren ha tolkat det som ett klassiskt skambud och reagerade lite offensivt. Det skulle kunna tyda på att priset redan är lågt, eller att säljaren vet att varan är lättsåld.

Jag hade nog börjat mailet med nåt i stil med "Jag är jätteintresserad av din vara, men vill/kan/... inte betala mer än en femhundring. Förmodligen kommer du få sålt den till ett bättre pris, men skulle det visa sig att den är svårsåld får du gärna spara mitt nummer och höra av dig." Skulle säljaren svara trevlig ville jag nog tillföra ytterligare något värde för säljaren, exempelvis snabb avhämtning, eller kommunikation på obekväma tider. Allt handlar om att erbjuda något och att tillgodose säljarens behov. Vidare kan man ju argumentera runt varför man tycker att varan ska tinga ett lägre pris.

I din aktuella dialog tror jag inte det är så väldigt mycket du kan erbjuda för att få säljaren att mjukna. Möjligen kan du prova att öka ditt bud lite och samtidigt tillföra ytterligare något som kan vara av värde för säljaren.

*) Gäller ej rörkrökar- eller elektrikerbranchen förstås, då är marginalerna med avsikt stora nog att lämna utrymme för saftigt prutande helt utan motprestation. Minst 30% rabatt är rimligt, utan motprestation.
 
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 13 till
  • Laddar…
Vi har en lokal Facebookgrupp för området vi bor i och där kan man verkligen skänka vad som helst och bli av med det på nolltid. När det finns i det direkta närområdet hoppar folk på chansen snabbt för att det är enkelt. Har sparat oss många turer med släp till återvinningen.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.