Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Om man är analfabet eller för dum för att följa enkla instruktioner som kvinnan i videon, så är det klart att det kan gå åt pipan. Knappast något man kan skylla på poolen eller dess tillverkare.

Harrison, vad är det du försöker uppnå med alla dessa Youtube-videos?

Varför länkar du inte till alla de tusentals videos som finns med väldigt nöjd ovanmarkspool-ägare som inte råkat ut för problem? Försöker du döma ut dessa pooler med stöd av några Youtube-videos och övertala alla andra att du har rätt?

Du kan hitta hundratals videos med besvika Volvo V70 ägare som har bilar som gått sönder. Det gör inte bilmodellen värdelös eller något som alla bör undvika.

Vad är din agenda och vad driver dig?
Jag är en pool-entusiast med en 27 år gammal, amerikansk, rund ovanmarkspool med aluminiumväggar och ursprungs-liner. Den poolen fick jag som present av mina föräldrar. Jag hoppas att poolköparna planerar noga placeringen av sin pool, så att eventuellta läckage inte drabbar grannen. Det är inte bara läckage som kan orsaka vattenproblem runt poolen, utan kraftiga regn som kräver backspolning och filtret behöver också backspolas med ett par veckors mellanrum. Jag hoppas, att de gör ett ordentligt grundarbete, så att de slipper tråkiga överraskningar.med lutande vattennivå i poolen, som kan knäcka stödpinnarna i en rampool, eller stolpar som kan sjunka i lös jord.

Många har för bråttom att sätta upp sin pool, det hade min pappa också och vi fick knappt läsa den medföljande instruktionen och det hade kunnat gå åt pipan och vi blev osams under bygget. Dessutom var instruktionen på engelska och den svenska versionen kom inte fram förrän poolen var klar (min man hade glömt att han hade fått den i handen i poolaffären). Poolen blev sned, en stolpe lutade utåt, eftersom vi inte fick rita en ring med ett snöre och pinne i mitten för att få en perfekt cirkel, utan den blev lite oval istället. Min pappa ville inte att vi skulle lägga någon tid på att kolla med vattenpass, så vattennivån lutade med 2 cm.

Min pool är på en sluttning och pappa ansåg att man kunde bygga upp en kant av lös sand på den lägre sidan. Jag envisades med att lägga Leca-block där som stöd för sanden och betongplattor under varje stolpe, eftersom sanden spolas bort med regnet, vilket också skedde och plåten började bukta där. Jag blev tvungen att tömma poolen redan efter några år och göra om vissa saker, t ex sydde jag säckar av geotextil och fyllde dem med sand och placerade längst ner innanför plåtväggen och de visade sig låsa sanden på plats väldigt bra (nya pool-kit har en medföljande kant av cellplast, har jag sett). Jag placerade också betongplattor under hela poolväggen och inte bara under varje stolpe och skaffade ytterligare Leca.block som stöd för kanten, pga sluttningen.

Jag hoppas att poolägarna är medvetna, att de får vad de betalar för och skulle kanske ha betalat lite mer för en bättre pool. Var och varannan granne på mitt område har pool och det finns även en poolfirma här, därför diskuterar vi mycket vilka problem som kan dyka upp. Sanden under min pool tenderar att flytta på sig, så djupet förändras från år till år, därför behövs det en dränering på den högre sidan, där regnvattnet kommer ifrån och rinner neråt längs sluttningen. När jag joggar i vattnet, känner jag tydligt ojämnheterna i botten, men de får vänta tills det är dags för ett liner-byte.

Poolen får absolut inte läcka, eftersom vatten är dyrbart (30 kr/kubik) och trots att vi har kommunalt VA nuförtiden, är det inte tillåtet att fylla sin pool med det, utan man måste beställa en tankbil. Jag behöver bara nivå-höja poolen, eftersom den är vattenfylld över vintern och behöver bara några kubik vatten på våren och jag tar av kommunalt vatten, trots förbudet.

Förut när vi hade våra privata brunnar fick vi inte heller fylla poolen med brunnsvatten, eftersom vattnet tog slut i brunnarna och saltvatteninträngning hotade. Mina grannar däremot använde vårt gemensamma sommarvatten till att vattna sina nyinköpta, färdiga rullgräsmattor, så att sommarvattenbrunnen blev tom och pumpen skar sig, vilket resulterade i en extra debitering för oss alla. Min brunn hade väldigt mycket järn, så det var också ett stort problem.

Jag har både solfångare (15 kvm) och pool-värmepump (1.7 kW) så jag försöker maxa nyttan av min pool. Jag simmar från morgon till solnedgång, om vädret är bra och vattnet varmt, fast jag går upp då och då för att äta, dricka och mugga. Förut var det väldigt många barn som ville komma och bada, men det var mycket besvär av dem och dessutom hade jag inte tid att hålla koll (pga ansvaret får man inte låta dem bada utan en vuxen).
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Harrison, om det är för att hjälpa andra som du lägger upp alla dessa videoklipp med skräckexempel på poolhaverier så tror jag det är fel taktik.

Det är nog bättre att tala om hur man ska göra istället för att bara länka till filmer som visar hur man inte ska göra.

Tur att ni fick styra upp din far lite under poolbygget annars kunde han hamnat på Youtube som ett varnande exempel om hur man inte ska göra.:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Harrison, om det är för att hjälpa andra som du lägger upp alla dessa videoklipp med skräckexempel på poolhaverier så tror jag det är fel taktik.

Det är nog bättre att tala om hur man ska göra istället för att bara länka till filmer som visar hur man inte ska göra.

Tur att ni fick styra upp din far lite under poolbygget annars kunde han hamnat på Youtube som ett varnande exempel om hur man inte ska göra.:crysmile:
Det finns många bra instruktionsvideos på Youtube för de vanligt förekommande pool-modellerna:

Ovanmarkspooler:





Rampooler:

https://www.youtube.com/watch?v=uc7TgO0qQ3Y

https://www.abovegroundpros.com/IntexRoundInstallSeriesPart2.html
 
Redigerat:
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Tänk så många idioter det finns, och att de även dokumenterar sin dumhet!
Jag skulle göra precis detsamma om det var dags att skrota poolen. Ser ju jättekul ut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Spikin skrev:
Försäkring täcker endast skada pga olyckshändelse ej skada orsakad av skadegörelse .
Du kan försäkra mot i stort sett vad som helst, det är bara en förhandlingsfråga och en prisfråga.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
nstorck nstorck skrev:
Jag skulle göra precis detsamma om det var dags att skrota poolen. Ser ju jättekul ut.
Om poolen inte är trasig, skulle jag försöka ge bort den till någon granne; jag skulle t o m hjälpa till med uppsättningen av den, eftersom jag har den kunskapen. Det finns så många som lever på marginalerna, med barn som inte får resa bort på sommarläger eller göra nåt roligt.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Be grannen titta närmare på poolen, står ju ”Bestway - Power Steel”...kan ju omöjligt spricka :D
Det påstås på nätet, att benställningen på billiga pooler härstammar från skrotade bilar.
 
Metall från skrotade bilar kan du nog hitta var som helst eftersom man återvinner all metall som skrotas vid framställning av nytt material. Att det speciellt skulle vara i benställningar i billiga pooler låter som ett försäljning argument från någon som vill att du köper något annat.....

Men det betyder ju inte att det skulle vara sämre för att det kommer från skrotade bilar. Som dessutom sägs bli till armeringsjärn vilket används i betongkonstruktioner....
 
H Harrison skrev:
Det finns många bra instruktionsvideos på Youtube för de vanligt förekommande pool-modellerna:

Ovanmarkspooler:
[media]
[media]
[media]
[media]

Rampooler:

[media][länk]

[länk]
HORNBACH POOL:
https://www.hornbach.se/projekt/sa-monterar-du-en-pool/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.