Hej
Brukar använda mig av en hydralisk vedklyv som man sättar en plåt på efter klyvkorset vilket gör att vedträna ramlar en liten bit längre bort. men dock så får man baxa sig runt i vedhögen med denna maskin.
Är det någon som löst detta på ett smart sätt förutom att köpa ett transportband ???
 
ppalm skrev:
Är det någon som löst detta på ett smart sätt förutom att köpa ett transportband ???
8) Aktivera frun eller barnen. Kostar inget, om du hotar med att dra in veckopengen. ;D
 
Tror inte min sambo gillar om jag drar in hennes veckopeng ;D
 
ppalm skrev:
Hej
Brukar använda mig av en hydralisk vedklyv som man sättar en plåt på efter klyvkorset vilket gör att vedträna ramlar en liten bit längre bort. men dock så får man baxa sig runt i vedhögen med denna maskin.
Är det någon som löst detta på ett smart sätt förutom att köpa ett transportband ???
Ju fler man är desto trevligare, sätt skottkärran inunder plåten? Alternativet är ju att släpa upp klyven och veden på balkongen, meeeen  ;)

Tror nog iaf att ett transportband är vad du letar efter...

Och det kanske är dags för lite svetsövningar så här är länken http://www.hammars.com/ ;D
 
Jo men ingen klurig som byggt detta med t.ex spännband, hårtork & gräsklippare eller dyligt ???
Lite kajsa varg tager vad man haver.
Hade en tanke im att utnyttja slaget på kolven kopplat till t.ex en tramväxel. :-/
 
Kan försöka beskriva en transportör som en släkting byggt.

"Transportbandet" byggt av en kätting i lämplig dimension med påsvetsade "medbringare" (M10 skruv).
En ränna byggd av två brädor placerade i "V-form" med en öppning i botten där kedjans medbringare sticker upp och utgör således också styrning för kedjan och för att hålla medbringarna uppåt.
Drivningen kommer från en tvättmaskin, dvs elmotor och den stora remskivan. Hastigheten blir på det sättet lagom. Remdriften funkar bra som "överbelastningsskydd" vid fastkörning.
Stödbenen är tillverkade av fyrkantrör och är teleskopiska för höjdjustering.

För bästa funktion bör driften sitta i övre änden av transportören, dvs transporten görs på "dragande part".

Det jobbiga/dyra är väl att hitta lämpligt transportband till bra bris.
Mitt tips är att kolla i skrotlådan hos närmsta större sågverk alt gummiverkstad som jobbar med transportband efter antingen kasserade transportband/remmar eller rullkedjor med medbringare.

Remmar är helt klart att föredra pga lägre ljudnivå och minskad skaderisk.
 
Now we talking

vad för hjul/rullar använde han för att få drivningen från remskivan till kättingen??

Såg någonstans där man kapat av sidorna på ett slitet traktordäck och behållt det i mitten och använt som transportbandet ::)
 
ppalm skrev:
Now we talking

vad för hjul/rullar använde han för att få drivningen från remskivan till kättingen??

Såg någonstans där man kapat av sidorna på ett slitet traktordäck och behållt det i mitten och använt som transportbandet ::)
Minns inte vad han använde :(
Jag insåg själv att det var en stor brist i min beskrivning :p

Om jag gissar lite var det antingen ett hemmabygge av något slag eller plockat från en kasserad maskin, typ kedjetelfer eller liknande.

Ett traktordäck tror jag går väldigt tungt!
Är du säker att det inte var ett transportband med "traktormönster" (finns sådana)?

En enkel variant är en balatarem med pånitade plåtvinklar som medbringare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.