Antar att hela boden ska isoleras ! Mellan yttertaket (brädorna man ser i bild) och isolering är det brukligt med en luftspalt där luften kan röra sig fritt mellan takfoten och taknock .
Ditt tak är byggt 90 gr åt andra hållet Det blir ingen naturlig fortsättning för att göra luftkanaler.
Går iofs att borra massa små hål längst upp på nockreglar / takfoten .
Så ska du isolera boden har du mycket jobb , brukar vara en dålig ide att lägga isolering dikt mot ytterpanel / takpanel .
Ditt tak är byggt 90 gr åt andra hållet Det blir ingen naturlig fortsättning för att göra luftkanaler.
Går iofs att borra massa små hål längst upp på nockreglar / takfoten .
Så ska du isolera boden har du mycket jobb , brukar vara en dålig ide att lägga isolering dikt mot ytterpanel / takpanel .
Du behåller den viktiga taknockventilationen som ventilation mellan takfot och nock.
Nocken bryter du av vid "hanbjälklaget" (=där isoleringen ska ligga). Behöver egentligen bara vara så att du får plats med den isolertjocklek du behöver.
Undvik typ kartongpapp till luftspaltskivan i takfoten. Du har väl tänkt isolera hela vägen från takfoten upp till hanbjälken? Idag har du väl ingen takfotsventilation alls då väggen möter taket ?
Nocken bryter du av vid "hanbjälklaget" (=där isoleringen ska ligga). Behöver egentligen bara vara så att du får plats med den isolertjocklek du behöver.
Undvik typ kartongpapp till luftspaltskivan i takfoten. Du har väl tänkt isolera hela vägen från takfoten upp till hanbjälken? Idag har du väl ingen takfotsventilation alls då väggen möter taket ?
Allt du behöver veta om isolering av tak... och en och annan myt som läggs till sista vilan:
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
Grundproblemet och därmed osäkerhet vad som kommer hända uppstår i samma ögonblick som isoleringen är på plats.
Fukten på kalla vindar (som det blir även i detta lilla fall) skapar risk för fuktproblem. Ju mer vi isolerar-ju mer ökar riskerna för fuktskador. Förr höll skorstenens värme fukten i schack men med välisolerade hus skapas framtidens fuktskador, som kommer smygande.
Ricebridge vill nog påtala dilemmat med takfotsventilation, nämligen att ventilationen också drar in fukt i huset/vinden; den kalla och kyliga höst och vinterluften. Egentligen borde man göra som förr med gamla husgrunder; man drog igen ventilerna på vintern (kalla ytterperioden) och öppnade dem på våren/sommaren. Undertaket borde egentligen inte vara så täta så att fukten inte kan komma ut.
Det finns en del som hävdar att takfotsventilationen är onödig. Istället bör man ha ventilation på gavlarna, eller i taknocken som i detta fallet som man öppnar/stänger vid behov (årstid).
Expertisen har vetat om detta med "minskad ventilation vintertid" men i byggbranschen vinner detta inget gehör.
Vad har du för tak? Plåttak? Papp? Detta är avhänget hur mycket kondens som bildas på "vinden" när isoleringen ligger där + hur mycket värme som sipprar upp från byggnaden (rummet). Hur mycket uppvärmning ska du ha?
Fukten på kalla vindar (som det blir även i detta lilla fall) skapar risk för fuktproblem. Ju mer vi isolerar-ju mer ökar riskerna för fuktskador. Förr höll skorstenens värme fukten i schack men med välisolerade hus skapas framtidens fuktskador, som kommer smygande.
Ricebridge vill nog påtala dilemmat med takfotsventilation, nämligen att ventilationen också drar in fukt i huset/vinden; den kalla och kyliga höst och vinterluften. Egentligen borde man göra som förr med gamla husgrunder; man drog igen ventilerna på vintern (kalla ytterperioden) och öppnade dem på våren/sommaren. Undertaket borde egentligen inte vara så täta så att fukten inte kan komma ut.
Det finns en del som hävdar att takfotsventilationen är onödig. Istället bör man ha ventilation på gavlarna, eller i taknocken som i detta fallet som man öppnar/stänger vid behov (årstid).
Expertisen har vetat om detta med "minskad ventilation vintertid" men i byggbranschen vinner detta inget gehör.
Vad har du för tak? Plåttak? Papp? Detta är avhänget hur mycket kondens som bildas på "vinden" när isoleringen ligger där + hur mycket värme som sipprar upp från byggnaden (rummet). Hur mycket uppvärmning ska du ha?
Bästa svaret
Ok, nån enklare variant kanske är på sin plats så inte din "tråd" ramlar i bitar
Jag antar att du har en vanlig stående/liggande ytterpanel (oisolerad?). Om den verkar "tät" så kan du skippa vindpappen i väggen, sätta dit 45mm mineralull. Om den står oanvänd vintertid så behöver inte isoleringen vara så tjock och när stugan värms upp så pressas eventuell fukt rakt genom isolering o vägg.
På insidan kan du regla upp (om det inte redan är det?) 45 x 45 mm eller 45 x 70 mm med 45 mm avstånd från väggarna och skjuta in 45 mm isoleringsskivor bakom och fylla utrymmet mellan reglarna med isolering. Ta sedan en vanlig "OSB-skiva" eller gips utanpå om du vill ha det snyggare/stabilare.
I taket kan du sätta upp lister från nock till takfot, spänna vindskydd/vindpapp (typ BISON) så att det blir en liten luftspalt på någon cm mellan råsponten och i taket.
Sedan reglar du upp kors mot tidigare lister och fyll utrymmet mellan reglarna med 45mm isolering, klär med panel (som väggarna?) Spackla, måla - KLART
Ungefär så kanske duger?
Det viktiga är att till att isoleringen ligger dikt mot varann så det inte bildas "köldbryggor".
PS: I ex används 45x45 i taket och vägg. På bilden är det väl 145mm? som du behöver modda för att komma åt nockventilationen. Du kan skapa en speciell nockventilation genom att längst upp mot taket (där biboet är ungefär) borra upp några hål/öppningar (inte för många då det kan äventyra hållfastigheten) mot nocken så att eventuell fukt kan söka sig dit...
Eftersom du bara vill ha det frostfritt, typ 10 grader vintertid, nått element, så fungerar nocken som gavelventiler och eventuell fukt och kondens "självsaneras" och eventuella "tendenser till yt-påväxter" likaså när värmen trycker på utifrån, eller med låg värmekälla innuti.
Jag antar att du har en vanlig stående/liggande ytterpanel (oisolerad?). Om den verkar "tät" så kan du skippa vindpappen i väggen, sätta dit 45mm mineralull. Om den står oanvänd vintertid så behöver inte isoleringen vara så tjock och när stugan värms upp så pressas eventuell fukt rakt genom isolering o vägg.
På insidan kan du regla upp (om det inte redan är det?) 45 x 45 mm eller 45 x 70 mm med 45 mm avstånd från väggarna och skjuta in 45 mm isoleringsskivor bakom och fylla utrymmet mellan reglarna med isolering. Ta sedan en vanlig "OSB-skiva" eller gips utanpå om du vill ha det snyggare/stabilare.
I taket kan du sätta upp lister från nock till takfot, spänna vindskydd/vindpapp (typ BISON) så att det blir en liten luftspalt på någon cm mellan råsponten och i taket.
Sedan reglar du upp kors mot tidigare lister och fyll utrymmet mellan reglarna med 45mm isolering, klär med panel (som väggarna?) Spackla, måla - KLART
Ungefär så kanske duger?
Det viktiga är att till att isoleringen ligger dikt mot varann så det inte bildas "köldbryggor".
PS: I ex används 45x45 i taket och vägg. På bilden är det väl 145mm? som du behöver modda för att komma åt nockventilationen. Du kan skapa en speciell nockventilation genom att längst upp mot taket (där biboet är ungefär) borra upp några hål/öppningar (inte för många då det kan äventyra hållfastigheten) mot nocken så att eventuell fukt kan söka sig dit...
Eftersom du bara vill ha det frostfritt, typ 10 grader vintertid, nått element, så fungerar nocken som gavelventiler och eventuell fukt och kondens "självsaneras" och eventuella "tendenser till yt-påväxter" likaså när värmen trycker på utifrån, eller med låg värmekälla innuti.
Funkar säkert. Enklare är nog att spika/skruva en 10-12 mm list som distans mellan vindpapp å vägg, sedan trycka dit en 45mm isolering mellan papp å innerväggsskivan (se tidigare). Om du redan har ex. grövre reglar i väggarna behöver du ju inte fylla ut hela innerväggen med isolering ..Gö´likadant, fortsätt upp mot nocken som du borrat de där hålen i...enligt tidigare förslag.
Liknande trådar
-
Bygga om oisolerad friggebod till mini-stuga
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tilläggsisolera Friggebod från utsidan
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera tak i friggebod med synlig takstol
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera Friggebod invändigt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus