Ringde idag på en släpvagn Tiki C275S, en obromsat vagn med ett flakmått på 140x275cm, lagomt om man ska köra byggskivor osv. Släpet kostade 11990kr

Efter ett par minuter ringde firman upp och meddelade att de inte hade några kvar på lager men de hade ett Tiki 265 med ett flakmått på 125x265 för 9990kr, känner att det är i minsta laget, blir ett rejält överhäng bakom om man köper lite virke på ca 5m.

Då fick jag även ett förslag på ett Tiki CS 300-LH flakmått på 300x150cm, detta verkar även ha en 1300-1350kg axel med bladfjädrar istället för torsionfjädring.
Priset var 14.900kr

Jag vill ha ett obromsat släp för att slippa ev krångel med bromsar, kommer mest att köra byggmaterial, vändor till tippen, och ev hämta lite jord, grus, sand från grustaget 2km bort.
På så vis är det ju bättre med en 1300kg axel.

Alla dessa släpvagnar är S-modeller dvs standard med bultad ram, P-modellerna som är deras proffsvagnar är svetsade.
Hur mycket bättre är en svetsad vagn gentemot en bultad? Hur mycket kan man belasta en standardvagn?

Är detta några vagnar ni rekommenderar eller ska man se sig efter något annat?
 
A
Jag har en Tiki med 150x300 flakmått. Visst är det bra ibland, men skulle lätt kunna leva med en mindre.
 
mowatom skrev:
Jag har en Tiki med 150x300 flakmått. Visst är det bra ibland, men skulle lätt kunna leva med en mindre.
mowatom skrev:
Jag har en Tiki med 150x300 flakmått. Visst är det bra ibland, men skulle lätt kunna leva med en mindre.
mowatom skrev:
Jag har en Tiki med 150x300 flakmått. Visst är det bra ibland, men skulle lätt kunna leva med en mindre.
Hittade en annan firma häromkring som hade ett 275 släp kvar, ska iväg och titta på det imorgon om det inte blir sålt.
Vad tycker du annars om tiki då?
 
A
Min kärra är så pass ny så svårt att uttala mig om kvalitet mm. Finns väl både bättre och sämre, men som de flesta använder en kärra funkar det mesta. Lånade i många år en sån där K-rauta kärra av en kompis, inga problem med det heller.
 
A
Jag har för övrigt en i P-serien.
 
Kollade på båda modellerna för några år sedan. Tyckte P-modellen var värt prisskillnaden. Tror det var lösningen på framlämmen som skiljde sig åt. De billigare har springan mot stolpen framåt. P hade springan åt sidan. Tänkte ha med kåpa så inbillar mig att mindre vatten kommer in och att man kanske kan täta lättare med gummilist. Tror även lämlåsen skiljde sig åt

Hade tidigare ett flyttskåp som läckte in och det var riktigt irriterande när man tex köpte saker på IKEA. Blöta kartonger, spånskivor som suger åt sig osv.

Blev dock inget släpvagnsköp i slutändan. Hyr numera istället det slags släp som behövs. Finns smidigt på mack 1km från där vi bor.
 
Jag har en 265.
Sällan jag tyckt det varit för litet, bara en gång när jag inte kunde köra upp en fyrhjuling som var för breda däck.

Det är ju obromsade släp så man får ändå inte om man ska vara laglig lasta så mycket :)

Jag är nöjd hittils men kärran är från 2018 så kanske lite tidigt att uttala sig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.