Hej,

Vi har fukt- och mögelproblem i vår krypgrund och därav har olika firmor kommit med offerter och förslag på lösningar. Fukten kommer delvis från marken och det rekommenderas en duk som läggs i hela grunden för att hundra fukt i kombination med avfuktare.

Ett bolag har talat väldigt väl om att lägga en så kallad "aeroreflexduk" i aluminium (6mm) istället för vanlig byggplast. Argumentet är att det då reflekteras värme från huset och hela grunden blir markant varmare (Upp till 10 grader varmare enligt dem!!). Värmen ska göra att avfuktare går effektivare och att huset får bättre klimat.

Är det någon som har erfarenhet av denna typ av duk?
Vad tror ni, kan det vara då bra som det påstås?

Tacksam för råd och synpunkter!
 
Hej

Har ingen personlig erfarenhet utav aeroreflexduk men är betrogen med principen. Tanken är att ju mer du höjer temperaturen desto mer sänks den relativa fukten förutsatt att du inte har något externt fukttillskott. Vilken typ utav avfuktare handlar det om? Sorption eller trygghetsvakten?

När jag själv renoverade min torpargrund valde jag att lägga ångspärr & betongtäckmatta (typ liggunderlag) i kombination med en sorptionsavfuktare för att ge utrymmet ett bättre klimat. Men om det ska bära sig att en firma gör det får du nog räkna på prisskillnad och värmeförlust. Ämnar du använda trygghetsvakten är det förmodligen väl spenderade pengar såtillvida det inte är väldigt stor prisskillnad då den jobbar med värme.

Första inlägget här på forumet förresten.
 
  • Gilla
WibAir och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte att di får så mycket varmare med den duken.
Använd byggplast och som ovan nämnt betongtäckmatta om du vill isolera lite. Om dom pratar värme kanske dom vill använda en kondensavfuktare som inte fungerar vid kallare temperaturer.

Jag har byggplast i min krypgrund
 
  • Gilla
Bashisten och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren. Det är sorptionsavfuktare som är offererat.

Säljarna hänvisar till en studie från Chalmers som jag gick in och tittade på. Det verkar vara en mindre studie som examensarbete; http://studentarbeten.chalmers.se/p...isolering-aluminiumfolie-med-olika-funktioner

Studien säger att det kan fungera bra i väggar som komplement till ull och som ersättning av vanlig fuktspärr. Vet inte om det kan tillämpas på mark.
 
W WibAir skrev:
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av duk?
Vad tror ni, kan det vara då bra som det påstås?

Tacksam för råd och synpunkter!
Läste examensarbetet som du har länkat. Det ser bra ut enligt experimenterna. Det är värt att prova om man ska lita på rapporten.
Jag är iofs emot all sort avfuktare i krypgrund pga brandrisken.
Det som är viktig för en drabbad krypgrund är att motverka markuppstigande fukt.. Exe vis fylla på med tvättad singel, plasta på. En sak som är viktig är kondensspärr på mark och väggarna. Förr i tiden var det stenull isolering som användes. Om aeroreflexduken funkar som kondensspärr då är det bra.
 
  • Gilla
WibAir
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Läste examensarbetet som du har länkat. Det ser bra ut enligt experimenterna. Det är värt att prova om man ska lita på rapporten.
Jag är iofs emot all sort avfuktare i krypgrund pga brandrisken.
Det som är viktig för en drabbad krypgrund är att motverka markuppstigande fukt.. Exe vis fylla på med tvättad singel, plasta på. En sak som är viktig är kondensspärr på mark och väggarna. Förr i tiden var det stenull isolering som användes. Om aeroreflexduken funkar som kondensspärr då är det bra.
Tack för svar, Lars. Jag är själv osäker på hur jag ska tolka examensarbetet.

Ang. brandrisken finns den väl alltid där teoretiskt men det verkar mest som att det är två modeller som haft problem historiskt efter en snabb googling jag gjorde.

Träet i blindbotten är mycket fuktigt och även om vi isolerar och det inte kommer någon ny fukt så antar jag att man vill ha dit en avfuktare för att torka ut träet till en början?

Ingen annan som har erfarenhet av detta?
 
Ja du måste torka ut trät till att börja med. Och särskilt stor brandrisk är det nog inte, jag har inte läst om något exempel.
 
Återupplivar denna tråd. Hur valde du att göra byggplast eller areoreflexduk?
Om du valde areoreflexduk märker du skillnad även i inomhusklimatet med tanke på att duken värmer i grunden?
 
Ni som har plastat grund hur har ni gjort det själva eller tagit in firma som gjort det åt er.
Vi funderar på att plasta själva, är det krångligt?
 
P Petra13 skrev:
Ni som har plastat grund hur har ni gjort det själva eller tagit in firma som gjort det åt er.
Vi funderar på att plasta själva, är det krångligt?
Hej!

Jag plasta in min grund själv. Om det är krångligt eller ej är nog från fall till fall.

Såhär gjorde jag:
1. Valde mellan byggplast eller en betongmatta i slutet föll valet på att köpte den tjockaste byggplasten.
2. Om det är jord eller dylikt kan det vara bara att gräva ur allt sånt som klassas som organiskt material. (jag hade inget).
3. Rullade ut den kan till kan i grunden, sedan "lappade med 30cm" ovan på nästa lager.
4. Jag tog sten som jag lade ovanpå plasten för att tynga ner.
5. "Hyrde" in kompisen grabb som går på gymnasiet för att lägga plasten i den av mitt hur där jag inte kom in.
Detta blev inte plast överallt på grund av att man inte kom åt.

Jag märkte direkt att luftfuktigheten sjönk med 10-15 RH i snittet (har en mätare som startar min avfuktare).
Som grädde på moset så sänkte jag RH värdet när min avfuktaren ska gå igång. till 58% istället för 65.
Anledningen till att jag sänkte mitt RH för när avfuktaren ska starta är för att jag tror det är bra om den får gå några få gånger per dag nu under perioden då fukten är som värst i en krypgrund. Med anledning att jag inte kunde lägga plast överallt.

Jag pendlar nu på 48-58 i min grund och jag tycker det funkar bra!

Tidsåtgång landade på några timmar men då har jag en snäll grund på ena sidan av huset där man inte behöver kräla men på andra delen var det värre.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Hej!

Jag plasta in min grund själv. Om det är krångligt eller ej är nog från fall till fall.

Såhär gjorde jag:
1. Valde mellan byggplast eller en betongmatta i slutet föll valet på att köpte den tjockaste byggplasten.
2. Om det är jord eller dylikt kan det vara bara att gräva ur allt sånt som klassas som organiskt material. (jag hade inget).
3. Rullade ut den kan till kan i grunden, sedan "lappade med 30cm" ovan på nästa lager.
4. Jag tog sten som jag lade ovanpå plasten för att tynga ner.
5. "Hyrde" in kompisen grabb som går på gymnasiet för att lägga plasten i den av mitt hur där jag inte kom in.
Detta blev inte plast överallt på grund av att man inte kom åt.

Jag märkte direkt att luftfuktigheten sjönk med 10-15 RH i snittet (har en mätare som startar min avfuktare).
Som grädde på moset så sänkte jag RH värdet när min avfuktaren ska gå igång. till 58% istället för 65.
Anledningen till att jag sänkte mitt RH för när avfuktaren ska starta är för att jag tror det är bra om den får gå några få gånger per dag nu under perioden då fukten är som värst i en krypgrund. Med anledning att jag inte kunde lägga plast överallt.

Jag pendlar nu på 48-58 i min grund och jag tycker det funkar bra!

Tidsåtgång landade på några timmar men då har jag en snäll grund på ena sidan av huset där man inte behöver kräla men på andra delen var det värre.
Här får du en bild på hur det ser ut.
 
  • Krypgrund med isolering och blå ångspärr, träbjälkar och betongpelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Trångt utrymme mellan mark och bjälklag med synliga kablar och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så bra med plats du har, vi har väldigt trångt mellan mark och bjälklag
 
Det dör blir helt klart problematiskt. Men ni får försöka lägga ut så gott det går. En avfuktare kanske är en bra idé att installera.
 
  • Gilla
Petra13
  • Laddar…
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Återupplivar denna tråd. Hur valde du att göra byggplast eller areoreflexduk?
Om du valde areoreflexduk märker du skillnad även i inomhusklimatet med tanke på att duken värmer i grunden?
Om trådskaparen:
Användarprofilinformation med medlemsdatum, senaste online-tidpunkt, antal startade ämnen och inlägg.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om trådskaparen:
[bild]
Har inte bestämt oss än...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.