Hej! Jag har ett vanligt vitt Electrolux-kylskåp. Råkade stänka lite mat på det som hann torka in. En trasa med varmt vatten räckte inte så jag tog en vanlig rengöringsvamp och gnuggade lite med den hårdare ytan, vilket jag tydligen inte skulle ha gjort. Nu har kylskåpsdörren bytt vit nyans (ser ut som den blivit mattare) på det området. Skulle gissa på att det översta lagret (någon slags klarlack?) har skrapats bort. Observera att det enbart är en nyansskillnad och inga synliga repor eller nivåskillnader.

Eftersom jag är helt okunnig på sådant här, och inte vet vad en kylskåpsdörr är gjort av för olika material och lack, vill jag inte chansa på att köpa något slumpmässigt och göra det ännu fulare.

Finns det något jag kan polara med eller är det bättre att slipa bort översta lagret på hela dörren och sedan spraya på någon ny lack?
 
Är det ett begränsat område så är det nog bäst att vänja sig vid skadan.
Det lär bli svårt att få samma finish på luckan utan att lämna in den till ngn professionell lackverkstad.
 
Sätt på en svart film på dörren.
Skaffa en vit penna som är vattenlöslig och skriv som på en whiteboard, fast nu en blackboard.
Jag skrev menyn för hela veckan, och bemödade mig om att skriva snyggt.
Det var väldigt trevlig inredningsdetalj.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sätt på en svart film på dörren.
Skaffa en vit penna som är vattenlöslig och skriv som på en whiteboard, fast nu en blackboard.
Jag skrev menyn för hela veckan, och bemödade mig om att skriva snyggt.
Det var väldigt trevlig inredningsdetalj.
Det går troligtvis att polera, men helt perfekt blir det inte med amatörsaker.
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det går troligtvis att polera, men helt perfekt blir det inte med amatörsaker.
Man får matta ner hela ytan på samma sätt och sen polera, då finns möjligheten att det blir jämt och fint.
 
A
dörren är pulverlackad

foliera med tex en bild på sig själv är ju lösningen
 
  • Gilla
MattiasT
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Man får matta ner hela ytan på samma sätt och sen polera, då finns möjligheten att det blir jämt och fint.
Det hade jag inte gjort som första åtgärd. Det man kan göra är att våtslipa försiktigt på den matta ytan med P1500-P2000. Därefter polera, du behöver dock en enbart roterande polermaskin, inte ocsillerande. Ett problem kan vara att färglagret förmodligen inte är så tjockt så det är lätt att gå igenom.

Har du inte tillgång till ovanstående så hade jag försökt leva med fläcken, och nu har du lärt dig att aldrig gnugga med ”gröna sidan” på lackerade ytor.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Så för att sammanfatta, antingen får jag leva med smärtan varje gång jag ser mitt kylskåp eller så tar jag en ordentlig chansning som förmodligen kommer gå åt skogen :crysmile:
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Det hade jag inte gjort som första åtgärd. Det man kan göra är att våtslipa försiktigt på den matta ytan med P1500-P2000. Därefter polera, du behöver dock en enbart roterande polermaskin, inte ocsillerande. Ett problem kan vara att färglagret förmodligen inte är så tjockt så det är lätt att gå igenom.

Har du inte tillgång till ovanstående så hade jag försökt leva med fläcken, och nu har du lärt dig att aldrig gnugga med ”gröna sidan” på lackerade ytor.
Så hade inte jag gjort för då får ytan olika behandling.
Men jag ska ändå säga att det är ett väldigt bra sätt som kanske är enklare att fixa för en ovan.
 
A alex82 skrev:
Så för att sammanfatta, antingen får jag leva med smärtan varje gång jag ser mitt kylskåp eller så tar jag en ordentlig chansning som förmodligen kommer gå åt skogen :crysmile:
Lugn nu, du hinner säkert få fler bra förslag.
Och går det åt skogen, gör som Ronaldo, "filma".
 
Börja med att köpa vanlig lackrengöring eller rubbing för billack och försök att polera bort det med en bomullsduk eller frottehandduk. Slipa ner hela dörren och börja om från början kräver nog lite vana så gå på det finaste och enklaste först så skadar du ingenting iallafall. Du kanske får gno ett tag men du ser väl hur det blir vartefter.
 
Tack allihopa! Ska ta en funderare. Kommer troligtvis börja med Stefans tips.
 
A alex82 skrev:
Tack allihopa! Ska ta en funderare. Kommer troligtvis börja med Stefans tips.
Jag tror det är en bra strategi, har fått bort många småskavanker på mina bilar på så vis (iofs bara ytliga skador i klarlacken).

Glöm inte bilder på före och efter!
 
A
byt dörren!
 
electroluxaren kanske har en gratis electrolux-dörr till mig då?
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.