Hur fungerar det ni som har det hemma?

Jag var nämligen och tittade på Kährs 2-stav Verona Ekgolv i helgen. Dom hade ca 2m2 lagt golv av lackat golv och sen bredvid dito med oljat golv.

Enligt min mening så var det oljade golvet så hiiiiiiiiiiimla mycket snyggare än det lackade. Vad ska man välja?

Hur har ni andra gjort?
 
Vi byggde för 2,5 år sedan och valde oljat ek-golv (trestav). Vi har och är mycket nöjda med golvet. Det har hållt bra och har endast haft problem med resningar mellan skarvarna pga torrt inomhusklimat på vintrarna (har dock blivit betydligt bättre då vi emellanåt kör luftfuktare).

/Johan
 

Ett alternativ för er kan kanske vara mattlackat golv. Det får en yta som påminner mycket om ett oljat golv, med fördelen att det är tåligare och inte kräver underhåll på samma sätt som olja. Det blir dock ljusare än ett oljat golv.
 
Vi har just Verona, med sidenmattlack. Ångrar inte att vi tog det!!! Funkar bra med 3 barn och en katt! Var först helt inne på oljat men när vi sen hörde att det behöver behandlas ca. 2 ggr/år så ändrade vi oss. Våra kompisar har oljat och de ångrar att de inte tog mattlacken istället! Deras ser redan lite slitet ut medan vårt är som nytt!
 
Intressant att veta. Hur ser sidenmattlacken ut jämfört med oljat? Är den nåt mellanting mellan oljat och vanlig lack?

Är ni nöjda med golvet och lacken nu i efterhand?

Nickolina skrev:
Vi har just Verona, med sidenmattlack. Ångrar inte att vi tog det!!! Funkar bra med 3 barn och en katt! Var först helt inne på oljat men när vi sen hörde att det behöver behandlas ca. 2 ggr/år så ändrade vi oss. Våra kompisar har oljat och de ångrar att de inte tog mattlacken istället! Deras ser redan lite slitet ut medan vårt är som nytt!
 
Har inte själv någon erfarenhet av mattlack men kan bara säga att ett oljat golv är ändå ett oljat golv. Jag oljar upp endast en gång om året och det är samtidigt med storstädning som man ändå måste göra någon gång. Så den halvtimmen man lägger extra per år är en piss i Nilen.
 
Vi har lagt lackad ekparkett i barnrummet, oljad ek för övrigt.
Ångrar att vi lade lackad, mycket kallare att gå på och inte lika snyggt. Kan inte heller se att det har någon skillnad i slitage.
 
Hej,
Vi blev avrådda av golvförsäljaren att inte lägga oljat golv.
Han sa att om vi hade små barn som inte var torra än och skulle råka pinka på ett oljat golv, så har du genast en stor fläck.
Oljan skyddar tydligen inte lika bra mot väta som lacken.
Funderar själv på hur ett oljat golv skulle klara tappade (läs kastade) leksaker?

Vet inte om detta stämmer, då min erfarenhet av oljade ekgolv är lika med noll.
Vi la i alla fall lackat och räknar med att slipa och olja när barnen växt upp lite.

// Fia
 
Problemet med oljat somjag ser det är underhållet. Vi har tre barn och tiden är knapp som den är och man måste underhållsolja det en till ett par gånger per år och då vi på övervåningen har nästan 200 kvm orkar jag inte ens tänka tanken att flytta möbler och krypa omkring på knäna flera nätter på raken. Vi har därför hittat en annan lösning. Slipat, oljat 1-2 ggr för att få djupet och den lite mörkare tonen som du INTE får med bara mattlack och sedan innan golvet är helt mättat men ändå har den fina oljade utseendet har vi lackat med en supermattlack 2 ggr som inte syns, men vi slipper underhållet och det är slitstarkt som vilket lackat golv som helst.

Funkar superbra.
 
Vi är jättenöjda med vårt Verona sidenmatt lack. Snyggt och verkar hålla sig snyggt! (Har inte haft det så länge men det har ändå hunnit med en hel del och är lika snyggt!)
Man kan säga att det är ett mellanting mellan oljat och lackat fast med lackats egenskaper!
 
hmmmm tror nog RenoVera´s säljare ville sälja lackat golv ;D

Vi har oljat ekgolv i hela huset. Dessutom ett av sämre kvalité ::) och vårt har tom klarat av några glas rödvin.

Jo det är mer jobb absolut. Vi dammsugar våra precis som vanligt, 4 gånger per år våttorkar vi och har då lite golvsåpa i vattnet. Dessutom så oljar vi golvet en gång om året (första året gjorde vi det 3 gånger för att mätta det)

När vi oljar så går det till så här
dammsugning, våttorka med lite skarpare medel än såpa, gå och lägg familjen och ta en sprayflaska med olja.
Spraya en dutt här och där och "svabba" över golvet. Ta lite sovmorgon så det garanterat är torrt. Voila.

Fördelen med oljat golv som jag tycker väger upp merarbetet är följande:
Får vi en repa slipar vi den delen av golvet. (de som lackar måste slipa hela golvet)
Varmare golv än med lack
Känslan när man går barfota (sidenmatt är acceptabel men den är inte lika bra)
Djupet
Patinan

Men smaken är som baken och många är säkert rädda att det blir omodernt
 

Cool idé med ett tunt lager olja för färgen först, och sen matt lack!! Möjligtvis ljusnar det marginellt med tiden? Himla bra idé som jag måste prova på någon utsatt möbel någon gång, eller varför inte en stor bokhylla som är jobbig att underhålla med olja och som inte slits så mycket ändå.
 
Johan 77 tror inte din ide fungerar då lacken inte fäster på olja.
För att lack skall fästa skall det vara väl rengjort och dammfritt.

 
snett o vint.

Det funkar tro mig, som jag skrev ovan har vi lackat på oljat golv det fäster och vi har tre barn som far fram som åskväder över golven och springer upp och ner för trappan. Inga problem.

Och, golvsliparna som fick hjälpa oss höjde inte heller på ögonbrynen, de hade gjort det förr! Vi köpte dock vår egen lack, en som var mattare än den mattlack som många golvslipare använder sig av.

Vi är hur som helst jätteglada att slipa tänka på underhållet och ändå ha utseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.