Hej vet någon vad den här guldiga distansen heter och om den ska vara delad eller inte? Den ska väl sitta fast på axeln och möta tätningen
20200625133214-83.248.48.146.jpg
20200625133320-83.248.48.146.jpeg
20200625133417-83.248.48.146.jpg
20200625133505-83.248.48.146.jpg
 
A
distanshylsa och den skall definitivt inte ha en öppning.

maskinen ser ju tokslut ut med skuren lagerbana mm så denna distanshylsa är det minsta problemet.

jag personligen skulle aldrig lägga resurser på en hotpoint ariston oavsett fel och detta är riktigt illa
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
A
hittar du ett lagerkit till denna så följer hylsan med
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
men jag skulle bytt trummaxlen oxå om maskinen kostade 9.000.- i detta fallet är allt dyrare än en ny
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Nej så farligt är det inte, jag har nya lager och tätning. Distanshylsan vet du vart jag kan hitta en, jag har googlat som en tok och jag antar att ta ut på plasthylsa eller polyester funkar lika bra? Jag var för osäker på om det var ett glidlager, men blev rätt ologiskt i huvudet med glidlager. Hur som måtten är inte 35mm yttre 40mm, inre måttet på tätningen är också 40mm höjden typ 13.5mm ena kanten är fasad förmodligen för att möta packboxen
 
electroluxaren skrev:
hittar du ett lagerkit till denna så följer hylsan med
När jag sökte lagren så verkar det inte finns kit, trumman vara limmad från fabrik, så jag fick handsåga upp skarven som var limmad. Det här är tänkt att försöka repa till minimal kostnad, det är jobbets maskin, hit har jag köpt en ny. Så jag tänkte ta hem den här så om den håller ett år så är det bra.
 
Det var två STD lager 6206 och 07
 
A
jobbets?
då låter det som om du vara löntagare
dvs din arbetstid lär ju vida överstiga kostnaden av lagren
+ att du behöver en packbox oxå då den du har definitivt är orsaken till skadan
 
Jo packboxen har jag med, som ska hålla tätt mot axeln eller i det här fallet, tätt mot distansen. Visste du var man kan få tag i en? Jag gissar det är då att distansen spruckit av och skrapat runt i packboxen? Packboxen blev lite deformerad när jag slog ut lagret som sitter precis bakom, satt ju av naturliga skäl rätt hårt.
 
A
distansen skall sitta tight på axeln lika tight som lagren.
du får svarva en ny i brons
har du modellbeteckningen så kanske jag kan ge dig ytterligare information
 
Jo det vore kanon, jag har svarv och kan göra en.
Han heter hotpoint ariston
Mod AQ113D 697 (EU)/A
 
A
Det är som du skriver en helsvetsad balja och det går då inte att hitta lösa distanser.
 
Jo, lagren och tätningen var standard saker. Dom har jag. Det är distansen där som är något eget konstruerat, det finns då inte på nätet. Börja fundera på om en väl sorterad butik kan ha något. Fast jag är väl rätt inne på att man får svarva en själv.
 
A
när reservdelslistan (den har jag) inte täcker dessa delar så kan man aldrig vara säker på om någon annan modell har passande delar.
reservdelslistan hänvisar till en komplett balja med trumma
reservdelsnummer: 482000031754
 
Jo meningen är att man inte ska göra dessa billiga ingrepp själv utan ska behöva prackas på en dyr trumma den kosta ju flera tusen och spelar långt utanför min liga. Maskin är ändå ca 10år gammal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.