Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hade jag själv varit spekulant till ett hus hade jag kanske varit beredd att betala i storleksordningen 50-100tkr för en bryggplats beroende på omständigheterna (husets värde, hur bryggan passar mina behov, vilka rättigheter jag har kring bryggplatsen, osv)
Det låter väldigt rimligt. Mycket beror ju på, som du säger. Framförallt skick på brygga och vägen från huset. Är det en snygg brygga man även kan äta silllunch på, ökar värdet, samma om det finns badmöjligheter etc. etc.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi hade tidigare fritidshus i Roslagen - med snarlik bryggplats via servitut. Det fanns en bryggförening som var en samfällighet.

När vår granne sålde sitt hus så fick köparen uppgift om att en bryggplats ingick i köpet, vilket visade sig vara fel. Det var inte speciellt populärt, kan jag säga.

Är osäker på värdet, men visst borde väl en lokal mäklare kunna värdera platsen?
Tycker det med men jag har inte fått någon respons.. ännu vill säga ☹️
 
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Vi har fritidshus i Roslagen, där kostar en båtplats 3000kr/år inkl parkering. Om man tänker att man skulle betala motsvarande 3000kr/år i ränta på ett bolån så motsvarar det 300 000kr i dagens ränteläge (1% ränta), eller 60 000kr om det räntan var 5%.

Bekostar och utför ni själva underhåll av bryggan? I så fall - vad uppskattar du den årliga kostnaden till?
Bryggan var, och jag säger var, helt nybyggd när vi flyttade in, med en bänk att sitta och njuta av kvällssolen på. Den är numera riven men jag vill inte gå in på närmare varför här på nätet. Så underhållet är minimalt m.a.o
 
J Jörgen Alw skrev:
Bryggan var, och jag säger var, helt nybyggd när vi flyttade in, med en bänk att sitta och njuta av kvällssolen på. Den är numera riven men jag vill inte gå in på närmare varför här på nätet. Så underhållet är minimalt m.a.o
Okej. Jag tror du har fått de svar som är möjliga att lämna här i tråden. Det bästa vore så klart att få en mäklare att värdera den (vilket borde vara fullt möjligt). Om du preciserar lite mer exakt var i Roslagen det gäller så kanske jag kan tipsa om mäklare jag varit i kontakt med.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Okej. Jag tror du har fått de svar som är möjliga att lämna här i tråden. Det bästa vore så klart att få en mäklare att värdera den (vilket borde vara fullt möjligt). Om du preciserar lite mer exakt var i Roslagen det gäller så kanske jag kan tipsa om mäklare jag varit i kontakt med.
Ja vi kommer nog inte längre tror jag, som sagt svårvärderat är det. Norrtälje gäller det.
 
Vi sålde vårt hus på Blidö för 2 år sedan och anlitade då Länsförsäkringar i Norrtälje som jag fick mycket gott intryck av. De borde kunna hjälpa till med en värdering.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi sålde vårt hus på Blidö för 2 år sedan och anlitade då Länsförsäkringar i Norrtälje som jag fick mycket gott intryck av. De borde kunna hjälpa till med en värdering.
Tack Jocke
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J Jörgen Alw skrev:
Bryggan var, och jag säger var, helt nybyggd när vi flyttade in, med en bänk att sitta och njuta av kvällssolen på. Den är numera riven men jag vill inte gå in på närmare varför här på nätet. Så underhållet är minimalt m.a.o
OK, men då låter det ju som det finns delade meningar om rätten att ha bryggan där? Om vi antar att du har rätt att ha en brygga där, så är det väl bara att bygga upp den igen, och om du vet vem som rev den, kräva ersättning för kostnaden att bygga upp den igen.

men då bör man kanske se till att rättighetsfrågan är utredd först?
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
OK, men då låter det ju som det finns delade meningar om rätten att ha bryggan där? Om vi antar att du har rätt att ha en brygga där, så är det väl bara att bygga upp den igen, och om du vet vem som rev den, kräva ersättning för kostnaden att bygga upp den igen.

men då bör man kanske se till att rättighetsfrågan är utredd först?
Japp, det var just det
 
När vi köpt vårt nuvarande hus köpte vi också loss dåvarande ägares båtplats i en av de bryggföreningar som finns här i området. Platsen köpte vi för 20 000 kr och utöver det betalar vi en årsavgift till föreningen på 1500 kr. Jag vet att andra sålt sina platser för ungefär det beloppet också. En del hur ut sina platser över säsongen och brukar då ta ungefär årsavgiften för det. Notera att bryggorna inte ligger så nära som TS brygga verkar göra utan de flesta har en promenad om iaf några hundra meter för att ta sig dit. Detta gäller västkusten.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Jag skulle vilja flika in en annan vinkel. Nu är ni tre som delar på bryggan. Om det är så att ni vill hitta en värdering för att en köper ut resterande så hade det för mig varit komplext. Den som köper ut kanske kan hänvisa till vad man får betala är man köper in sig i en båtklubb och får en plats. Men för den som sedan står det med en fastighet och en egen brygga så borde värdet egentligen vara högre. I de flesta fall med hamnar osv så blir man ju medlem i en klubb med där man inte har fullt ut egen kontroll. Det kan inte vara 1:1 i värde på en egen brygga jämfört med en båtplats i en klubb där man har marginellt inflytande.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Vi försöker få till ytterligare brygga på landet, det är inte lätt. Reglerna är snåriga. Där vi vill ha bryggan är reglerna att det är ok att renovera befintlig brygga. Skulle den rivas får vi inte tillstånd att bygga ny.

Så värdet är svårt.
 
  • Gilla
Jörgen Alw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.