Hmmm...vad gör man i en sån situation.
Det har kommit in pengar på mitt bankkonto, pengar som jag inte förväntade mig.
4000+ kr och 5000+ kr på olika datum med ett par veckors mellanrum.


Inser ju att någon, någonstans måste ha gjort fel och att
det är ju inte mina pengar att lägga beslag på.

Två samtal till min bank gav samma resultat.
De kan inte se varifrån pengarna kommer annat än att
det ser ut att komma från en svensk bank, okänt vilken.

Jag ska sätta över pengarna på ett särskilt konto där de får vila tills någon hör av sig.
Om ingen hör av sig, hur går jag vidare?

Har någon varit med om något liknande?
I så fall, vad hände?
 
Prata med banken igen... detta lär hända då och då så de bör ha någon rekommenderad handlingsplan.

/ATW
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Banken måste ju rimligtvis kunna se avsändaren via någon transaktionsidentifierare. Kan inte tänka mig annat, även om det skulle röra sig om utländska banker. Om du nämner "penningtvätt" i din kommunikation med banken så kanske du får lite bättre hjälp.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Några länkar som du säkert redan läst:

https://lawline.se/answers/jag-har-fatt-pengar-av-en-okand-sandare-pa-mitt-bankkonto.-vad-gor-jag-nu

https://www.konsumenternas.se/betala/fakta/betalning-av-misstag

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kolla-upp-ovantade-pengar

Annars kan man fundera över penningtvätt också. Det minns jag att jag läste om för något/några år sedan även om jag inte hittar igen det nu, men det gick ut på att de skickar över pengar till någon utomstående från ett ställe för att sedan kontakta personen och får dem återbetalade till ett annat konto. Om jag minns rätt vill säga.
 
  • Wow
dicliff
  • Laddar…
Det är ett ganska vanligt förfarande. Man ska därför inte betala tillbaka på egenhand, utan ta kontakt med banken.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
engs
tveksamt tveksamt skrev:
Annars kan man fundera över penningtvätt också. Det minns jag att jag läste om för något/några år sedan även om jag inte hittar igen det nu, men det gick ut på att de skickar över pengar till någon utomstående från ett ställe för att sedan kontakta personen och får dem återbetalade till ett annat konto. Om jag minns rätt vill säga.
Tror det också händer att de skickar från stulna/hackade konton. Får den de skicka till att föra över till ett tredje konto, sen när det uppdagas dras samma summa igen från ditt konto för att återställa det hackade.

Fast då borde det inte dröja veckor som i detta fall innan någon kontaktar en?

Själv skulle jag betala en motorcykel jag köpt beggad, för 100år sedan typ, före internetbanker var påtänkta, med banköverföring. Banktjänstemannen hade angett fel konto så mina pengar gick till någon okänd tredje part. Med resultatet att jag fick telefonsamtal med hot om stryk av säljaren och dennes polare. :surprised:

Det ordnade sig snabbt sen jag pratat med banken igen och de såg misstaget, men sådant händer också, dvs kan vara någons farmor som skickat pengar till fel kontonummer eller så.
 
Det förekommer också som metod för att komma åt ditt konto på internetbanken. Principen är att någon sätter in en summa pengar på ditt konto. En tid senare ringer dom upp dig och säger att dom har råkat sätta in pengar på fel konto och vill att du för över dom till ett konto dom anger. Under tiden startar dom en inloggning på din internetbank med ditt personnummer, så när du ska logga in för att föra över pengarna blir dom inloggade istället.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
dicliff och 1 till
  • Laddar…
D dicliff skrev:
Hmmm...vad gör man i en sån situation.
Det har kommit in pengar på mitt bankkonto, pengar som jag inte förväntade mig.
4000+ kr och 5000+ kr på olika datum med ett par veckors mellanrum.


Inser ju att någon, någonstans måste ha gjort fel och att
det är ju inte mina pengar att lägga beslag på.

Två samtal till min bank gav samma resultat.
De kan inte se varifrån pengarna kommer annat än att
det ser ut att komma från en svensk bank, okänt vilken.

Jag ska sätta över pengarna på ett särskilt konto där de får vila tills någon hör av sig.
Om ingen hör av sig, hur går jag vidare?

Har någon varit med om något liknande?
I så fall, vad hände?
Din bank skall göra en transaktionförfrågan till den andra banken, de skall kunna se från vilken bank och konto insättningarna kommer. Den andra banken kontaktar sedan kunden som äger kontot.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
En bekant råkade ut för en liknande sak, fast vid försäljning på blocket. Han sålde ngt. för 500 kr, det kom in 5000 på kontot. "köparen" hörde av sig och ville att han skulle betala tillbaka till ett konto. Men han krävde bevis för att dte verkligen var köparen som hade betalat in pengarna. Hans bank hävdade att de inte fick berätta vem det betalande kontot tillhörde, såvida inte frågan kom från Polisen, men de "viskade" att det inte var "köparen" som stod för kontot.

Polisen ville inte göra något såvida inte den verklige betalaren gör en anmälan.

Teorin är att en bedragare har sålt något för 5000 på blocket, och angivit kompisens konto till köparen, som kanske betalat 5000 för en "tegelsten" nu. Och arrangemanget att "köpa" något för 500 var ett sätt att tvätta pengarna. Varan för 500 har för övrigt inte hämtats...

Kompisen har behållt 5000 i väntan på att polisen skall återkomma...
 
  • Wow
dicliff
  • Laddar…
Det normala är nog att den som satt in pengar på fel konto hör av sig till sin bank och de tar kontakt med banken dit pengarna gått och de i sin tur frågar dig om du har lust att sätta tillbaks dem......Vad jag förstår kan de inte tvinga dig att göra det men det hör väl till normal etik att man så gör. Nån annan gång gör man en tabbe själv............
Låt dom vara och avvakta alltså.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.