Tråden Gips eller inte dör tydligen ut.

Hur är det? Kan vi ha centralvärme, dusch o toalett inomhus? Kan vi ha kopplade fönster, kan vi ha golv som kan dammsugas och torkas av med framgång?

Kan vi leva normalt i ett gammalt hus?

Jag frågar därför att jag har dåligt samvete. Har inget utedass längre.



 
W
Om du hade hängt med lite i diskussionen luddet och inte bara suttit surat i din ångest två i majorna så kanske du hade förståt poängen med att renovera enligt den äldre principen.
Våra hus går aldrig ur stilen, behöver aldrig renoveras pga omoderna rum. Högre värderade än ikea husen du köper på husknuten (prefab hus).
Så det e nog bäst du bygger upp ett ute dass igen
 
Hej Wester!

Det ligger nog lite i det du säger. Jag försöker få igång mycket skrivande om detta eftersom jag ångrar vissa åtgärder och behöver lite tröst och råd. Vårt hus, ett tvåvånings timmerhus på 190 kvm har så många gamla fina detaljer. Jag har försökt behålla allt som inte gör tillvaron alltför obekväm.

Det finns dock detaljer som bara inte gick att rädda. T.ex. golvlister som uppförde sig som glas. Det blev bara småbitar då vi lossade dem för att isolera golven. Då fanns inte färdiga allmogelister. I varje rum jag renoverar nu sätter jag dit 21 cm allmogelister som är exakt lika de gamla.

Golvplanken gick också sönder då vi bröt upp dem.

Jag skulle kunna skriva en bok om detta men slutar här så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.