Hej!
Hemma hos oss är arbetsfördelningen inte direkt som standarden brukar vara. Det är jag som bygger och planerar och min man som lagar mat och städar det mesta. Min man har verkligen tummen mitt i handen och han hamnar i någon form av hjälprederoll när vi gör något ihop. Han är dessutom inte alls intresserad av bygge.
Med risk för att låta fördomsfull mot mitt eget kön nu så känns det bara som att jag stressar upp mig mycket mer än andra som bygger.
Jag sitter och läser på mycket på nätet, min pappa som byggde mycket är död så jag har liksom ingen att fråga när jag undrar något. Jag har heller inga vänner som bygger så input jag får blir via nätet.

Jag orkar inte så mycket åt gången när jag bygger något och min uthållighet gör att jag ibland gör dumma val, som häromdagen när jag skulle gräva ner en plint till altantaket jag ska bygga. Jag grävde och grävde och kom ner till ett bra djup, la i grus och ställde på plinten med hjälp av tonårssonen (mannen jobbade).
När det var klart så tappade jag allt minne och bara fyllde på jorden och gick in för jag var så trött.
Dagen efter när jag sovit och var utvilad så gick jag ut och inser att jag varken kollat att den stod i lod eller i linje med de andra tre gamla plintarna som redan finns i backen.
Nu har jag tänkt att jag ska sätta upp stolparna i de tre gamla plintarna och sen testa om den fjärde plinten fungerar som den är eller om allt måste göras om. Då kommer jag till nästa problem, jag köpte stolpvirke i vanligt virke och inte tryckimpregnerat. Varför inser jag allting för sent?

Är ni andra som bygger helt coollugna? Hur gör ni för att veta hur ni ska bygga? Gör ni också misstag?
Får ni ångest över att ta ett beslut om bygget, att välja en variant ni tror på och sen stå för den?
Jag är så rädd att göra något fel som sedan ska skada huset eller det jag byggt så att det måste göras om.

/Carin
 
Hej. Känner igen mig i ångesten för att ta fel beslut under bygget. Jag är generellt noggrann och vill gärna undersöka och läsa på ordentligt innan jag gör något. Detta riskerar dock att bli väldigt tidskrävande eftersom jag som amatör inte kan avgöra vad som behöver noggrann efterforskning och var man kan skarva lite.

I min omgivning finns det andra med liknande tendenser vilket resulterat i väldigt utdragna renoveringar och husbyggen. För att själv inte hamna i denna sits och ta en massa tid från att vara med mina tre barn tränar jag mig i att ta beslut med mindre efterforskning och hålla fast vid dom. Ifall ett problem inte har någon funktionell betydelse eller estetisk vikt försöker jag njuta utan att googla sönder mig. Jag lägger istället "byggahus.se-tiden" på sådant som är viktigt att det görs rätt.
 
  • Älska
Lizzy78
  • Laddar…
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Hej!
Hemma hos oss är arbetsfördelningen inte direkt som standarden brukar vara. Det är jag som bygger och planerar och min man som lagar mat och städar det mesta. Min man har verkligen tummen mitt i handen och han hamnar i någon form av hjälprederoll när vi gör något ihop. Han är dessutom inte alls intresserad av bygge.
Med risk för att låta fördomsfull mot mitt eget kön nu så känns det bara som att jag stressar upp mig mycket mer än andra som bygger.
Jag sitter och läser på mycket på nätet, min pappa som byggde mycket är död så jag har liksom ingen att fråga när jag undrar något. Jag har heller inga vänner som bygger så input jag får blir via nätet.

Jag orkar inte så mycket åt gången när jag bygger något och min uthållighet gör att jag ibland gör dumma val, som häromdagen när jag skulle gräva ner en plint till altantaket jag ska bygga. Jag grävde och grävde och kom ner till ett bra djup, la i grus och ställde på plinten med hjälp av tonårssonen (mannen jobbade).
När det var klart så tappade jag allt minne och bara fyllde på jorden och gick in för jag var så trött.
Dagen efter när jag sovit och var utvilad så gick jag ut och inser att jag varken kollat att den stod i lod eller i linje med de andra tre gamla plintarna som redan finns i backen.
Nu har jag tänkt att jag ska sätta upp stolparna i de tre gamla plintarna och sen testa om den fjärde plinten fungerar som den är eller om allt måste göras om. Då kommer jag till nästa problem, jag köpte stolpvirke i vanligt virke och inte tryckimpregnerat. Varför inser jag allting för sent?

Är ni andra som bygger helt coollugna? Hur gör ni för att veta hur ni ska bygga? Gör ni också misstag?
Får ni ångest över att ta ett beslut om bygget, att välja en variant ni tror på och sen stå för den?
Jag är så rädd att göra något fel som sedan ska skada huset eller det jag byggt så att det måste göras om.

/Carin
Första gången man gör något blir det sällan riktigt bra. Så är det för de flesta som behöver lära av sina misstag. Jobba långsamt första gången så du kan analysera resultatet under tiden.

De flesta genvägar man tar blir senvägar längre fram i bygget.
 
  • Älska
Lizzy78
  • Laddar…
Som småbarnsförälder spenderar jag mycket av min tid på att bara titta på bygget. :) (i pauser mellan gunga och hoppa studsmatta)
Det ger också fördelen att jag hinner tänka igenom flera ggr om innan jag faktiskt gör något.

OBS det går inte fort när man har den metoden. Garagebygget tog 3 år. ;)
 
  • Älska
Lizzy78
  • Laddar…
Enda sättet att lära sig är ju att göra
Oavsett hur mycket man läser på och förbereder kommer en del saker att bli fel.
Men det är inget man ska ha ångest över. man lär sig till nästa gång och blir duktigare. Börja med de lite billigare sakerna bara

Har du ingen i närheten att bolla saker med och få råd så har du hamnat på rätt ställe. Här på BH finns många som hjälper :)

Nu har du ju lärt dig hur man gör med plintar. Nästa gång kommer du göra rätt direkt :)
 
  • Älska
Lizzy78
  • Laddar…
Jag skulle istället säga att jag tycker du är tuff och duktig som provar dig fram och försöker!

Upp med hakan! Många försöker inte ens :)
 
  • Älska
Lizzy78
  • Laddar…
Tack för alla svar! Det här är bästa sidan att vända sig till.
Jag har suttit och skrivit ner steg för steg i mitt bygge nu och försökt tänka i vilken ordning jag ska göra saker...
ikväll blir det till att måla virket så kan jag ha mannen till hjälp med själva bygget i helgen.
Nu blir det film med dottern, för varmt för att vara ute..:)
 
engs
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Är ni andra som bygger helt coollugna? Hur gör ni för att veta hur ni ska bygga? Gör ni också misstag?
Får ni ångest över att ta ett beslut om bygget, att välja en variant ni tror på och sen stå för den?
Jag är så rädd att göra något fel som sedan ska skada huset eller det jag byggt så att det måste göras om.

/Carin
Är ni andra som bygger helt coollugna?
- Nej

Hur gör ni för att veta hur ni ska bygga?
- Läser på, ofta hittar man en handfull skilda metoder som alla påstås sig vara enda korrekta sättet...

Gör ni också misstag?
- Ja

Får ni ångest över att ta ett beslut om bygget, att välja en variant ni tror på och sen stå för den?
- Ja, i synnerhet alla moment som är så att säga permanenta. Försöker i möjligaste mån göra saker justerbara för att slippa fastna i moment som är permanenta, då jag vet med mig att beslut om permanenta moment kommer innebära mer prokrastinering / går runt och "hmmm'ar" och funderar isf att få saker utförda. Vissa gånger kan det dock löna sig då man kan få bra idéer. (Eller som en youtuber jag följer brukar säga, If you cant do it perfect, atleast do it adjustable).
 
  • Älska
Lizzy78
  • Laddar…
Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Är ni andra som bygger helt coollugna?
Nja, men det hjälper ju ingen att hetsa upp sig :) Fördelen med att bygga själv är att man kan ta det lite i sig egen takt. Behöver man stanna upp och tänka igenom något är det ju bara att göra det

Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Hur gör ni för att veta hur ni ska bygga?
Läser tillverkarens anvisningar, kollar trådar här och litar på mitt eget sunda förnuft :)

Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Gör ni också misstag?
...
Jag är så rädd att göra något fel som sedan ska skada huset eller det jag byggt så att det måste göras om.
Självklart gör man misstag, mycket får man göra om, annat får man lära sig att leva med. Min pappa brukar säga att det är "hemmafixarens förbannelse" att man aldrig får göra något tillräckligt många gånger för att bli bra på det. Men om man aldrig gör något så blir ju inget gjort!

Sedan finns det ju såklart saker man absolut inte vill misslyckas med. Då försöker jag bygga in lite "marginal". Tex slängde jag in en elvärmeslinga ovanpå den vattenburna golvvärmen i blivande badrummet i källaren. Sådant kan man ju också kosta på sig när man gör saker själv.

Lizzy78 Lizzy78 skrev:
Får ni ångest över att ta ett beslut om bygget, att välja en variant ni tror på och sen stå för den?
Nä, som sagt, det hjälper ingen. Sedan tror jag att det är just det det handlar om, man får hitta det man tror på och sedan köra på det. Bara för att någon annan säger "så kan man absolut inte göra" så behöver det inte vara så. Klassiska tvisteämnen är ju tex:

Ångbroms eller ångspärr
Isodrän eller cellplast under källargolv
luftspalt eller inte under råspont

Man får helt enkelt lita på sitt eget sunda förnuft. Och förmodligen är det så att i de allra flesta fall funkar vilket som, annars hade man väl nått en konsensus vid det här laget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.