Läste altanskolan, men är ändå osäker. Dels undrar jag om infästning i huset, känns fel då en vacker dag byter man fasad, och grova träskruv genom väggen kanske spräcker syllen, penetrerar byggplast/ångspärr.Så flytande, inte förankrad. Men största problem är plintarna. Det är ny mjuk/porös massa där plintarna ska stå och det är ojämnt hela vägen upp till fastigheten som jag alltså inte vill förankra i. Det är cirka 1.40 meters höjdskillnad från ytterkant till fasad i ena hörnet, och nästan 2m i det andra hörnet.

Jag är ivrig och komma iväg till Byggmax/Bauhaus, så svara fort!
Handritad skiss av altankonstruktion med måttangivelser och plintplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämn mark vid röd husfasad med utsikt över sjö, påbörjat arbete med stolpar och mätverktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt och stenigt område vid husfasad där altan ska byggas, markerat för plintar, stor höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börjar luta åt julas markskruv.
 
L
Vi har använt markskruv, vi anlitade slutagräv.se, dom gjorde det på 2 timmar! Altanen ska bli 12×4 meter, det gick åt 21 skruvar. Så värt det, vi hade aldrig orkat gräva.... Rekommenderar starkt!
 
  • Gilla
1903
  • Laddar…
är marken mjuk/porös kommer resultatet bli därefter.
#1 borra med jordborr ner till fast orörd mark och gjut egna plintar.

#2 gräv upp allt poröst material ner till orörd mark. lägg tillbaka i lager och padda ordentligt. då funkar markskruv.

#3 fäst i väggen och sätt plintar längre ut i orörd mark.

#4 gjut en fet tjock platta som klarar av att det sätter sig under den.

jag gjorde #3 av samma anledning. jag litade inte på marken.
välj det minst dåliga alternativet. :)
 
  • Gilla
1903
  • Laddar…
D
L Lovelycatlady skrev:
Vi har använt markskruv, vi anlitade slutagräv.se, dom gjorde det på 2 timmar! Altanen ska bli 12×4 meter, det gick åt 21 skruvar. Så värt det, vi hade aldrig orkat gräva.... Rekommenderar starkt!
vad betalade du för att de skulle sätta 21 skruvar?
 
L
D Derbyboy skrev:
vad betalade du för att de skulle sätta 21 skruvar?
Det gick på 19 800.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
L Lovelycatlady skrev:
Det gick på 19 800.
vad var det för skruv då? Nån längre variant? Jag betalade 14kkr för 22 skruv för ett par veckor sedan. Visserligen med rot. Tog två gubbar 5-6h pga mkt sten och skit i marken.
 
Har du ingen spade?
Det är väl bara börja gräva och sen gjuta egna plintar.
 
L
Schoobang Schoobang skrev:
vad var det för skruv då? Nån längre variant? Jag betalade 14kkr för 22 skruv för ett par veckor sedan. Visserligen med rot. Tog två gubbar 5-6h pga mkt sten och skit i marken.
De var 900mm långa,800:- styck plus 1500:- för invägning och 1500:- för montering. Ja det var lite dyrare än ditt, var det samma företag?(sluta gräv.se)
 
L
raveper raveper skrev:
Har du ingen spade?
Det är väl bara börja gräva och sen gjuta egna plintar.
Ja så kan man göra om man kan, jag kan inte och då får jag ju köpa den tjänsten.;)
 
L Lovelycatlady skrev:
De var 900mm långa,800:- styck plus 1500:- för invägning och 1500:- för montering. Ja det var lite dyrare än ditt, var det samma företag?(sluta gräv.se)
japp, också slutagräv. Tror mina skruv är 865mm så det är nog samma. Men det är ju olika lokala entreprenörer som utför arbetet så jag antar att dom är fria att sätta pris som dom vill.
 
L
Schoobang Schoobang skrev:
japp, också slutagräv. Tror mina skruv är 865mm så det är nog samma. Men det är ju olika lokala entreprenörer som utför arbetet så jag antar att dom är fria att sätta pris som dom vill.
Ja så är det säkert!
 
L Lovelycatlady skrev:
Ja så kan man göra om man kan, jag kan inte och då får jag ju köpa den tjänsten.;)
Är det något fysikt som gör att du inte kan eller bara något du tror om dig själv?
 
Julas variant, ska göra en variation, då olika markförhållanden vid varje bärpunkt.
Galvaniserade justerbara stolpskor i bagageutrymmet på en bil, redo för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så här kan man göra om man inte orkar betala 1000 kr per skruv. Och något jag skall kopiera. Julas skruvar kostar 100-130 beroende på storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.