val värmekurva. Vilken är bäst att justera på?
Vi bor i skåne på platta med vattenburen golvvärme och upplever det lite kallt med grundinställningen på vår 310P ( kurva 5 och noll på "förskjutning värmekurva, -1 var alldeles för kallt)

Vilket är bäst? att justera upp till kurva 6 eller förskjuta värmekurvan ytterligare till ex +1 ?

Finns det nån ekonomisk aspekt i det hela eller kan t.ex parketten ta nån skada pga för hög framledning ?

mvh fb :)
 
  • Gilla
Andrek
  • Laddar…
Kurvan visar ju hur mycket en sänkning av utetemperaturen avspeglas i en höjning av framledningstemperaturen.

Så alltså om du tycker att det alltid är två grader för kallt inomhus oavsett om det är +5 eller -5 grader ute så är det antagligen rätt kurva du har inställd. Då ska du pilla på förskjutning värmekurva för att liksom flytta upp värmen totalt sett oavsett utetemperatur.

Om du däremot tycker att det blir kallt inne när det börjar bli kallt ute så har du troligtvis en för flack kurva som alltså inte höjer framl. tempen tillräckligt när huset kyls av. Höj i så fall kurvan nåt snäpp.

Nu kan det ju vara lite svårt att veta eftersom det verkar vara standard +5 och regn i det här landet.
 
dessa två saker gör helt olika saker!!!

när du byter kurva, så får pumpen an annan kurv att ligga mot, kurvan är böjd, inte linjär.
när du förskjuter kurvan kommer pumpen jobba efter samma kurva, men i ett varmare eller kallare område.

------------------------

har du rätt kurva kommer du ha exakt samma inomhus tempratur när det är +10 ute & -20 ute

kurvan ska alltså stäma överens med diths energiårgång vid olika tempraturer.

men för att få den inomhustempraturen du vill ha, så kan du behöva paralellförflytta kurvan.
 
CarMan skrev:
dessa två saker gör helt olika saker!!!

när du byter kurva, så får pumpen an annan kurv att ligga mot, kurvan är böjd, inte linjär.
när du förskjuter kurvan kommer pumpen jobba efter samma kurva, men i ett varmare eller kallare område.

------------------------

har du rätt kurva kommer du ha exakt samma inomhus tempratur när det är +10 ute & -20 ute

kurvan ska alltså stäma överens med diths energiårgång vid olika tempraturer.

men för att få den inomhustempraturen du vill ha, så kan du behöva paralellförflytta kurvan.
Så det bästa är att låta kurvan ligga kvar på femman (i mitt fall från början) och ändra med ratten till ex. +1, har jag förstått det rätt?
:)
 
Så det bästa är att låta kurvan ligga kvar på femman (i mitt fall från början) och ändra med ratten till ex. +1, har jag förstått det rätt?
Ja, om du tycker att du har det lite för kallt inomhus oavsett utetemperatur. (nu menar jag inte 25 plus utomhus).

Skriv ner lite statistik på ute resp inne temperatur när du väl har justerat kurvförskjutningen (en gång om dan expempelvis). Bra att ha nästa gång du måste skruva på någon parameter.
 
  • Gilla
Viktor34
  • Laddar…
Med golvvärme i plattan så är systemet ganska trögt. Alltså vid snabba temperatur förändringar hänger det inte med riktigt. När man justera in systemet, bör man bara göra en förändring per dygn enl. Nibe.

/Johan
 
  • Gilla
FredrikOlofsson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.