Hej!

Vi bygger nytt och skall ha klinker i en del rum. Vi vill att golvnivån skall vara lika i flera rum(även utan klinker), dvs inga trösklar.
Har nu kommit fram till att klinkergolvet blir 10mm högra än det övriga trägolvet, vad göra?

-Räcker det med 12mm spån och 6mm gips om jag reglat cc30?

Klinkerplattorna blir av det större slaget (ca 30cm) och fördelar ju vikten även de.
Om det gick skulle problemet vara löst. Om inte finns det ngt alternativ till 22mm golvspån som jag kan använda. Behandlad playwood el dyl?

/Jörgen
 
Höja övriga golv eller sänka reglarna där du skall ha klinkers? Hållfastheten borde räcka om det är 30cc.

Har själv samma problem och det lutar åt att ha dubbla golvgips + klinkers (13+13+10= 36 ) och på övriga golv spån + parkett (22+14=36). Underlaget är 21mm glespanel med golvvärme (hoppas att det läcker igenom lite värme uppåt också:).
 
Det är inte att rekommendera med 12mm spån och 6mm
gips. :-/

Det är föreskrivet 22mm golvspånskiva samt limmad golvgips för att få upp en vridstyvhet i ett bjälklag med 30c/c för att vara lämpligt för Klinker!
Så slipper man att fogar spricker och plattor lossnar.
 
Frågan är väl om det finns ngt jag kan byta ut 22 mm spån mot. Finns det ngn form av härdad masonite eller playwood som kanske är tillräckligt styv?

Gips eller golvgips är eg samma sak. Det är bara måtten som skiljer.

/Jörgen
 
jorwes skrev:
Gips eller golvgips är eg samma sak. Det är bara måtten som skiljer.
Om du menar att vägggips och golvgips är samma sak så är det fel. Golvgipset har mycket högre densitet och är mycket styvare/hårdare.
 
Det går också att flyttspackla istället för gipsen men det finns inte några alternativ till 22mm spånskiva som är ekonomiskt hållbara!
 
glutt skrev:
Det går också att flyttspackla istället för gipsen men det finns inte några alternativ till 22mm spånskiva som är ekonomiskt hållbara!
Jodå det gör det.

Glespanel är billigare!

Jag föreslår att ursprungspostaren inte gråter över 10 mm. En liten liten tröskel löser problemet och behöver inte alls vara ful.
 
MathiasS skrev:
Jag föreslår att ursprungspostaren inte gråter över 10cm.
Om de hade varit10 cm, tycker jag definitivt att han borde :'(! Nu hade han 10 mm så då bör han vara :D!
F´låt MathiasS, kunde inte låta bli. ;D
 


Glespanel är billigare!

Jag föreslår att ursprungspostaren inte gråter över 10cm. En liten liten tröskel löser problemet och behöver inte alls vara ful.
[/quote]

Det är inte samma vridstyvhet i dessa glespanel som jag tror att du menar 28*70 som i spånskivan.
och då måste man ha dubbel gips för att få samma styrka. :D
 
glutt skrev:
Glespanel är billigare!

Jag föreslår att ursprungspostaren inte gråter över 10cm. En liten liten tröskel löser problemet och behöver inte alls vara ful.Det är inte samma vridstyvhet i dessa glespanel som jag tror att du menar 28*70 som i spånskivan.
och då måste man ha dubbel gips för att få samma styrka. :D
Det är helt riktigt, det skall ligga dubbel gips ovan på detta. Som glespanel brukar man använda 21x120 eller vad man nu har liggandes på hyllan.
 
Immobil skrev:
Om de hade varit10 cm, tycker jag definitivt att han borde :'(! Nu hade han 10 mm så då bör han vara :D!
F´låt MathiasS, kunde inte låta bli. ;D
Jag förstår inte vad du pratar om. ;)
 
Tack Tack!

Då vet jag vad ni tycker om det här, glespanel eller 2mm golvspån är alternativen. Då blir det att fixa till höjden på bjälklaget.

En annan fråga; Hur fixar jag till fallet i badrummet? Flytspacklar jag ovanpå golvspånet? Ovan gipset? Eller meckar jag med bjälklaget innan golvspånet?

/Jörgen
 
jorwes skrev:
Tack Tack!

Då vet jag vad ni tycker om det här, glespanel eller 2mm golvspån är alternativen. Då blir det att fixa till höjden på bjälklaget.

En annan fråga; Hur fixar jag till fallet i badrummet? Flytspacklar jag ovanpå golvspånet? Ovan gipset? Eller meckar jag med bjälklaget innan golvspånet?

/Jörgen
I badrummet lägger du två lager gips och i duschen tar du bort ett lager och skapar ett fall istället.
 
Nu är det så att det blir inge glespanel varefter jag måste ha en 22mm golvspån och ett lager gips.
Kan jag flytspackla i duschen direkt på golvspånet? Det borde ju finns ngn form av impregnering som jag kan använda mig av där jag spacklar direkt på golvspånet.

Blir det att lägga golvspån + två lager gips utom i duschen där det bara blir ett lager gips. Kaka på kaka i sådana fall.

/Jörgen
 
jorwes skrev:
Nu är det så att det blir inge glespanel varefter jag måste ha en 22mm golvspån och ett lager gips.
Kan jag flytspackla i duschen direkt på golvspånet? Det borde ju finns ngn form av impregnering som jag kan använda mig av där jag spacklar direkt på golvspånet.

Blir det att lägga golvspån + två lager gips utom i duschen där det bara blir ett lager gips. Kaka på kaka i sådana fall.

/Jörgen
Du vill ha ett dött material att lägga klinker på..... Dubbelgips utom i duschen är väl ett rätt vanligt sätt att fixa detta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.