Ska flytta till hus snart och har olja/el panna som uppvärmning. Tänkt att byta ut det till luft/vattenvärme vid tillfälle. Men måste byta garagetaket först och då går det en skorsten genom det, behövs skorstenen om jag skulle använda enbart el tills jag byter till luft/vattenpump?
 
Krokben
F Fredrikalteblad skrev:
Ska flytta till hus snart och har olja/el panna som uppvärmning. Tänkt att byta ut det till luft/vattenvärme vid tillfälle. Men måste byta garagetaket först och då går det en skorsten genom det, behövs skorstenen om jag skulle använda enbart el tills jag byter till luft/vattenpump?
Självklart inte. Förutsatt att skorstenen enbart är till för pannan. Blir ju trist om du skulle kapa ventilationen i samma veva!
 
Redigerat:
Behåll kombipannan och skorstenen. Sverige har nu mitt på sommaren akut elbrist. Än värre kan det bli i vinter. Nu kunde man lyckligtvis starta om Ringhals 1 som skulle läggas ned men nedläggningsbeslutet gäller fortfarande.
Kombipannan är guld värd i ditt läge.
Ingen el = sönderfruset värmesystem
Mycket reklam för elbilar som förvärrar situationen ytterligare.
Luft-vatten är inte heller särskilt bra jämfört med bergvärme.
 
Många fel i det inlägget.

Sverige har inte akut elbrist. R1 har inte startats. De problem som finns nu beror på åtgärder som inte är aktuella på vintern. Utan el lär TS inte ha någon nytta av pannan ändå.
 
  • Gilla
Fredrikalteblad
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Många fel i det inlägget.

Sverige har inte akut elbrist. R1 har inte startats. De problem som finns nu beror på åtgärder som inte är aktuella på vintern. Utan el lär TS inte ha någon nytta av pannan ändå.
då bygger man en ups för att vara köra cirkulationspump och brännaren, drar inte speciellt mycket. Kör den 1 timme per 5-6timmar och värm upp värmesystemet ordentligt så har du batterikraft för att värma huset i många timmar. Gjorde så med vår gamla panna innan vi bytte till bergvärme
 
Krokben
G Granström2 skrev:
Luft-vatten är inte heller särskilt bra jämfört med bergvärme.
Det beror helt på vart du bor. Jag som bor i Uppland hade valt Luft/Vatten före bergvärme alla dagar i veckan.
 
.... å jag hade tagit bergvärme. Bla för chans att frikyla kåken.
 
Krokben Krokben skrev:
Det beror helt på vart du bor. Jag som bor i Uppland hade valt Luft/Vatten före bergvärme alla dagar i veckan.
bor i karlstad, det kommer bli luft-vatten men tänkte bara om pannan behöver skorsten om jag bara använder el och inte oljan till en början
 
F Fredrikalteblad skrev:
bor i karlstad, det kommer bli luft-vatten men tänkte bara om pannan behöver skorsten om jag bara använder el och inte oljan till en början
Som elpanna behöver den ingen skorsten. Tänk på att värdet på kåken kan minska om du tar bort skorstenen plus att huset blir fulare och svårare att sälja.
Du måste ju ändå betala hantverkare timpris för att ta bort den biten av skorsten och sedan snickare som sätter igen hålet. Blir det billigare än några extra tegelpannor eller lite mer takplåt + en skorstensstos?

https://www.sydostran.se/nyheter/elbrist-ger-kraftigt-hojda-elpriser
 
G Granström2 skrev:
Som elpanna behöver den ingen skorsten. Tänk på att värdet på kåken kan minska om du tar bort skorstenen plus att huset blir fulare och svårare att sälja.
Du måste ju ändå betala hantverkare timpris för att ta bort den biten av skorsten och sedan snickare som sätter igen hålet. Blir det billigare än några extra tegelpannor eller lite mer takplåt + en skorstensstos?

Är snickare så taket ska jag byta, därför ja undrar för att jag kanske inte ska byta panna än och skorstenen går igenom garagetaket.

[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.