Jag har införskaffat ett antal Qubino mini dimrar för att styra min belysning i en utbyggnad av mitt hus samt belysningen av min köksbänk.
Elektrikern kopplade in dimmern i köket (övriga utbyggnaden är inte klar ännu, så dessa dimrar är inte inkopplade, endast monterade) och det fungerar inget vidare.
Jag tror att det kopplats fel och jag tror att man har kopplat Qubino-dimmerns utgång direkt till styrdonets push-ingång.

Köksbelysningen är led-spottar som styrs via ett styrdon. Styrdonet manövreras via en återfjädrande knapp till styrdonets push-ingång.
Jag har försökt söka vad en pushingång är, utan att lyckas hitta en bra beskrivning, men jag tror att det i princip är en digital ingång (1: or och 0: or) där ett knapptryck ger en snabb puls (kort 1:a) på pushingången så att styrdonet tänder eller släcker beroende på status.
Vid en längre puls (lång 1:a) så dimrar styrdonet upp eller ner beroende på status.

Jag har försökt hitta information om hur Qubino dimmerns utgång som ska kopplas till lampan ser ut utan att lyckas, inte ens i manualerna till Qubino dimmern hittar jag info om hur utsignalen ser ut. En schematisk bild hur det ska kopplas finns, men den bilden visar ju endast att man kopplar in en lampa, inte hur man kollar mot ett styrdon egentligen, tex mot push eller en diskret ingång.
Är det en diskret 230V signal på Qubino dimmerns utgång, dvs en signal mellan 0-230V beroende på hur jag vill dimra? Isf, hur kopplar jag in det mot styrdonet?

Jag kan en del el då jag är elektroingenjör i grunden, men jag är ingen elektriker så dessa saker och begrepp är nya för mig, men jag förstår om ni försöker förklara... tror jag... :)
 
Låter som en grov felkoppling.
Tolkar det som dimmerns utgång är kopplad till drivdonets styringång(push). Det kommer ej att fungera.

Som du säger, en pushingång är en ingång som via till/från styr drivdonet.

Du bör ha ett drivdon som är dimbart på primärsidan för att det ska fungera. Dimmerns utgång kopplas då till drivdonets 230 V-ingång.

En bild på kopplingarna/drivdon kan ge mer info om ditt problem.
 
Ok, det ska finnas en 230-ingång också? Mao är det 230 på Qubino-dimmerns utgång...
Jag tar en bild och lägger upp när jag kommer hem.
 
H Helleman skrev:
Ok, det ska finnas en 230-ingång också? Mao är det 230 på Qubino-dimmerns utgång...
Jag tar en bild och lägger upp när jag kommer hem.
Nej. Det jag beskriver är att dimmerns utgång kopplas till drivdonets spänningsmatningsingång.

Låter som ni får gå tillbaka till ritbordet igen.
 
En annan lösning kan vara är att använda en dimmer som ger 1-10 V-styrsignal till passande drivdon.
Schematisk illustration av en LED-belysning ansluten till en 1-10V dimmer och drivdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Nej. Det jag beskriver är att dimmerns utgång kopplas till drivdonets spänningsmatningsingång.

Låter som ni får gå tillbaka till ritbordet igen.
Aha, ok, då är jag med!
Tack, ska kika på detta ikväll samt ta en bild på drivdonet och lägga upp det här.
 
Förresten, hur vet jag att mitt styrdon klarar att styras på det sättet, att mata med 0-230V? Gör alla det?
 
Läs i manualen för produkten.
 
E etompau skrev:
Läs i manualen för produkten.
Mmm, sant... Får se om den finns på nätet.
 
Detta drivdon har jag:
 
  • Dimbart drivdon för LED med tekniska specifikationer och säkerhetsmärkningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den kan dimma anslutna LED med antingen en tryckknapp (återfjädrande, PUSH) eller med styrsignal 1-10 V, vilket framgår av typskylten. De dimmer du har köpt lär inte fungera med detta drivdon.
 
Ajdå, det var surt!
Då får jag helt enkelt strunta i att styra den via z-way, alternativt köpa en för 1-10V...
 
Har fått en ny idé: Qubino dimmern går ju att konfigurera hur den ska styra. Misstänker att den går att konfigurera så att den styr på push, precis som tex Plejd gör.
Nu är bara frågan hur jag hittar Qubinons parameterinställningar i mjukvaran för mitt styrsystem, som är z-wave.me på en Raspberry pi3.
Om någon har kunskap om detta så hojta till!
 
H Helleman skrev:
Har fått en ny idé: Qubino dimmern går ju att konfigurera hur den ska styra. Misstänker att den går att konfigurera så att den styr på push, precis som tex Plejd gör.
Nu är bara frågan hur jag hittar Qubinons parameterinställningar i mjukvaran för mitt styrsystem, som är z-wave.me på en Raspberry pi3.
Om någon har kunskap om detta så hojta till!
Har hittat var man kan ställa in parametrarna nu och även vilka parametrar som verkar finnas i Qubino mini dimmern. Tyvärr inget där som gör att styrningen blir bättre.
Har märkt att när man manövrerar dimmern till att tända så lägger den inte ut en kort puls på pushingången utan lägger en konstant spänning vilket betyder att styrdonet tror att man dimrar, dvs håller knappen intryckt. Trycker man på knappen en gång till så tolkar den det som att man släpper knappen. Trycker jag ytterligare en gång så lägger den på en konstant spänning igen vilket betyder att det dimras igen.
Pga att det inte går att få den att göra en kort puls så går det heller inte att släcka spottarna.

Inser nu när jag skriver detta att beteendet är som om det skulle sitta en 2-läges brytare på väggen fast dimmern tror att det ska vara en återfjädrande brytare. Dock sitter det en återfjädrande brytare och dimmern är konfigurerad för det också...
 
Att hänga på en dimmer på push-ingången är som du märker ingen bra lösning. PUSH-ingången vill ha distinkta till/från-slag för att det ska fungera. Dimmern släpper ut en "sönderhackad" sinuskurva, ämnad för att dimma en ljuskälla och inte för att styra ett drivdon på en tryckknappsingång.

Vill du få ihop en fungerande lösning, med både styrning från en vanlig väggbrytare och Z-wave så bör du titta på exemplet som jag har bifogat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.