A ArneTW skrev:
Se till att ni jobbar bort ödehusutseendet.
Lås, helt, rent och en bom som hindrar löst folk att åka in obehindrat.

Det låter inte som är värd särskilt mycket i byggnadsvärde heller.


Det låter inte som ni är överens vad ni vill göra med stugan.
Vill ni tillbringa sommrar där?
Arbeta?
Investera?

osv

Finns inget intresse är det bättre att sälja.

/ATW
Japp, det är vad vi tänkt att göra.

Jodå, vi är överens om att ska vi lägga nytt tak, fixa skorstenen, piffa upp fasad osv krävs en försäkring eftersom vi också varit oroliga för att nån fjuttar eld på det, vilket vi benat ut här nu ^^

Tanken har varit att tillbringa sommrarna där, men vi har också planer på att bo permanent, billigt och enkelt.
Investeringen är väl i så fall endast för bevarande då 3 generationer växt upp och njutit av stället :)
 
Sätt upp en fejk-kamera och några klistermärken så kanske dom håller sig undan.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
N Nibor_ skrev:
Vi hoppas att folk ska ge fan i det om de märker att vi är där ofta och rustar upp stugan.
Men utan en försäkring tänker jag inte lägga ut en krona på renovering, det känns liksom som att kasta pengarna i sjön.
Ptja, bränner de ner den är den ju iaf försäkrad, för en hundring i månaden.
Men än har vi haft tur, påhälsningar har pågått i många år.
En hundring i månaden?
Är det så billigt?
Jag ger 500kr i månaden för mitt hus.
När jag tecknade försäkringen så kom bolaget ut och besiktade fastigheten det första som hände.
Du kommer alltså inte bli ersatt för redan vandaliserade saker. Med åldersavdrag och självrisk kommer ingenting bli särskilt billigt att blanda in något försäkringsbolag i.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Hej,

Jag vet inte om någon påpekat det redan, men ett arv som inte går enligt arvsordningen måste alltid testamenteras skriftligt (med bevittnade underskrifter) för att vara giltigt. Det går inte att testamentera något muntligt. Eller var det en muntlig gåva som skedde när innehavaren fortfarande levde? För då är det något annat. Nu verkar det ju vara så att alla är överens om att det är er, men för att vara på säkra sidan så bör ni få det skriftligt på något sätt innan ni börjar investera i huset. Dessutom så tycker jag att det kan vara väl värt att köpa loss marken så att ni får en fastighet och inte bara ett hus på en arrendetomt. Om ni någon gång vill göra er av med den är den mycket mera värd om ni äger marken och då är det lättare att få igen det ni har investerat i huset. Men det är klart, det finns kostnader som årligt fastighetsavgift etc. som måste betalas och som man ska ta i beaktande. Oavsett så önskar jag er lycka till med allt, mysigt att ha en liten stuga att njuta av!
 
  • Gilla
WillySteel och 2 till
  • Laddar…
Så öde verkar den inte ligga om folk orkar ta sig dit
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Byggnad på ofri grund ska registreras hos skatteverket. Det är bara hos skatteverket du kan få ägandet registrerat. Info finns på lantmäteriets hemsida. Sedan är det i praktiken så att en byggnad på ofri grund är värdelös när arrendet har gått ut.

Det känns som ett bra kap att köpa få köpa marken. Då blir det nämligen en fastighet som har ett värde och även går att sälja om ni känner för det.
 
  • Gilla
WillySteel och 1 till
  • Laddar…
I Ickedickedoa skrev:
En hundring i månaden?
Är det så billigt?
Jag ger 500kr i månaden för mitt hus.
När jag tecknade försäkringen så kom bolaget ut och besiktade fastigheten det första som hände.
Du kommer alltså inte bli ersatt för redan vandaliserade saker. Med åldersavdrag och självrisk kommer ingenting bli särskilt billigt att blanda in något försäkringsbolag i.
Har nu fått det registrerat, kollade försäkring igår och en handläggare har ring hela dagen.
När vi väl talades vid var hon väldigt ihärdig, stugan är nu försäkrad för 113 kr i månaden. Ingick också för lösöre upp till 40 000 och mer har vi inte av vörde där just nu.
Den stora med åldersavdrag med 10 000 istället för upp till 100 000 skulle gå på 187, då ingick drulle osv.
 
J J Vos skrev:
Byggnad på ofri grund ska registreras hos skatteverket. Det är bara hos skatteverket du kan få ägandet registrerat. Info finns på lantmäteriets hemsida. Sedan är det i praktiken så att en byggnad på ofri grund är värdelös när arrendet har gått ut.

Det känns som ett bra kap att köpa få köpa marken. Då blir det nämligen en fastighet som har ett värde och även går att sälja om ni känner för det.
Ja om man inte kan få ett nytt arrende på 50 år :)
Ja vi ska kika på detta igen.
 
P maggan77 skrev:
Hej,

Jag vet inte om någon påpekat det redan, men ett arv som inte går enligt arvsordningen måste alltid testamenteras skriftligt (med bevittnade underskrifter) för att vara giltigt. Det går inte att testamentera något muntligt. Eller var det en muntlig gåva som skedde när innehavaren fortfarande levde? För då är det något annat. Nu verkar det ju vara så att alla är överens om att det är er, men för att vara på säkra sidan så bör ni få det skriftligt på något sätt innan ni börjar investera i huset. Dessutom så tycker jag att det kan vara väl värt att köpa loss marken så att ni får en fastighet och inte bara ett hus på en arrendetomt. Om ni någon gång vill göra er av med den är den mycket mera värd om ni äger marken och då är det lättare att få igen det ni har investerat i huset. Men det är klart, det finns kostnader som årligt fastighetsavgift etc. som måste betalas och som man ska ta i beaktande. Oavsett så önskar jag er lycka till med allt, mysigt att ha en liten stuga att njuta av!
Ja det var när personen levde.
Men nu har vi pratat med sambons mormor, alltså barn till den avlidne.
Hon är säker på att ett gåvobrev skrevs som vi aldrig fick för det var så rörigt på slutet. Ska nu kolla igenom alla papper :)
Det är ju bättre än ingenting och det är bara ett barn i livet nu (mormorn) fast den andra godkände det också, när denne var i livet ^^
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
P
N Nibor_ skrev:
Ja det var när personen levde.
Men nu har vi pratat med sambons mormor, alltså barn till den avlidne.
Hon är säker på att ett gåvobrev skrevs som vi aldrig fick för det var så rörigt på slutet. Ska nu kolla igenom alla papper :)
Det är ju bättre än ingenting och det är bara ett barn i livet nu (mormorn) fast den andra godkände det också, när denne var i livet ^^
Låter mycket bättre att det var gåva än arv, även muntliga gåvor kan vara giltiga vid lösöre och mormorn låter som hon kan intyga att hon är medveten om gåvan. Det låter som att det löser sig bra för er, lite detektivarbete kanske, men det är det värt!
 
Kan mormors avlägsna släktingar klaga, när mormor går bort? Känns som ett gåvobrev eller testamente (skriftligt) skulle kännas mycket tryggare. Om dagens arvingar är överens, kanske de kan ge bort den igen, så att säga?
 
M -MH- skrev:
Kan mormors avlägsna släktingar klaga, när mormor går bort? Känns som ett gåvobrev eller testamente (skriftligt) skulle kännas mycket tryggare. Om dagens arvingar är överens, kanske de kan ge bort den igen, så att säga?
Nej, det finns ingen, vi har pratat med samtliga mostrar, mormorns barn, även andra barnbarn.
Vi är i nästa led.
Det verkar finnas ett gåvobrev som ska letas fram. Va rörigt på slutet
 
Här hemma betalas det mellan 5-10k om året i arrende för tomten. Så jag skulle köpt tomten för 100k lätt. Det gör ju att du kan belåna den med och i ett senare skede sälja stugan med högre marginal.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
N Nibor_ skrev:
Hej,
Jag och min sambo ärvde (gåva) en stuga för några år sen från en nu bortgången släkting. Arvet gjordes muntligt och stugan kom inte med i boupptäckningen.

Vi upptäckte när vi skulle försäkra den då folk är där och vandaliserar att stugan inte existerar.
Polisen har kollat på den bortgångne och dess barn men inte hittat något.
Kommunen kan inte heller finna något på marken.

Stugan uppfördes på ofri grund och ett arende på 50 år slöts på marken där den står, även en bod och ett utedass finnes.
Areendet har löpt ut och sonen till dåvarande äger nu marken. Han har vi kontakt med och vi kunde få köpa marken vilket vi inte ville då innan vi får klarhet i detta (avgifter).
Arende kan nog uppföras igen.

De har haft stugan försäkrad, har de försäkrat lös egendom då ?

Vi vet inte om något fastighetsskatt har betalat, om det ens har behövts göras.
Vi vet bara att den kunde försäkras.
Att något avtal gjordes med någon på kommunen som de kände.
Att ett skriftligt eller muntligt ärende gjordes.

Hur ska man på bästa sätt gå till väga för att vi skall stå som ägare på stugan?
Kan vi försäkra den ?
Finns risk för avgifter till oss om allt inte gått rätt till?

Vatten och el saknas om det har något betydelse för ev avgifter.
Hej eftersom stugan står på ofri grund räknas den som lösöre. Kontakta ditt försäkringsbolag för mer information. Mvh
 
Belåna stugan om det är ett problem att köpa marken. 100000 kr blir en dryg hundralapp i månaden i ränta. Det är troligen lägre än arrendeavgiften.
 
  • Gilla
WillySteel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.