Tja!

Har ett litet mysterium som jag är ganska övertygad om att forat kan lösa!
Härom veckan hittade jag ett par mystiska eltrådar längs en stig i närheten av min stuga och jag vet inte vad de var där för. Någon vecka senare försvann de lika mystiskt och oväntat som de dök upp.

Någon som vet vad de gjorde där?

Vi börjar från början...
Vid en elstolpe strax utanför min tomt hade någon grävt ett mystiskt hål i marken. Vad jag antar är jordkablar ner i marken är av, oklart om de är avgrävda eller har gått av med tiden...
Avgrävda jordkablar och en kabelrulle vid ett elstolpe och ett mystiskt hål i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredvid stolpen ligger en mystisk kabelrulle med röd och svart kabel, kan tänka mig att det var 1-kvadrat eller möjligen 0,75... Ingen av kablarna var då anslutna till något i denna ände.
En elstolpe med lösa kablar och en kabelrulle i en skoglig miljö, nära ett nyligen grävt hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från rullen däremot så ligger både den röda och den svarta tråden löst längs en mystisk stig, rätt på backen, inte säkrad på något sätt.

Röd och svart kabel löper längs en grön stig genom gräset, osäkrade och ledande till något okänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ca 20 meter stig viker den svarta tråden av och bredvid stigen är den kopplad till ett litet spett som är mystiskt nerkört i marken.
En metallspett nerkörd i marken med en svart och en vit eltråd ansluten i det gröna gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den röda tråden fortsätter ca 15-20 meter till,
En grusbevuxen stig genom skog där en röd kabel ligger utsträckt längs marken, med omgivande grönska och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


där även den röda tråden är ansluten till ett likadant mystiskt spett, nerkört i marken. Detta spett står ett par decimeter från en bäck. En väldigt mystisk bäck... :oops:
Röd och svart kabel leder till spett i marken vid en bäckkant med grönt gräs och spegling av träd i vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Övrig information och funderingar på mystiska samband:
1. Marken/skogen i området har nyligen sålts. Kan det vara någon mätning av fukt/bärighet i marken för en kommande avverkning? Känns inte troligt...
2. Från stolpen där rullen låg går en luftledning i stigens ungefärliga riktning, Jag tänkte inte på det då men skulle kunna sätta en peng på att linjen mellan de två mystiska spetten går rakt under luftledningen. Den ledningen matar två små stugor på ön bortanför bäcken. Kan det vara någon form av mätning för att avgöra lämpligheten att gräva ner kabeln? Känns dock inte motiverat att gräva ner 300-ish meter kabel för två sommarstugor... Kan det mätas för någon ersättning för de avslitna trådarna vid stolpen? Känns inte heller troligt, varför mäta där borta...?

Vad är det någon har mätt? och vem är denne någon? Hjälp mig lösa mysteriet!!! :surprised:

MeVäHä,
ToRy
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
Daggmasksfiske :thinking:
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Bästa svaret hittills. :rofl:
 
  • Haha
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Första svaret är alltid bästa svaret hittills...
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Whaaaaat!!?!?!? :surprised:

;)
 
Det där ser ut som jordtags mätning,utförs av den lokala elleverantören.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Låter rimligt. Har vi någon teori om i vilket syfte? Det är ju en bra bit från närmaste stolpe...?
 
Det behövs direkt inga teorier kring det utan precis som nämns i #6 är det en mätning av jordtag som skett där. Det görs med regelbundna intervall som en revision av anläggningen dvs i detta fall nätet 400/230 V under din matande trafo. Verkar ju också av första bilden att döma varit lämpligt eftersom det gått av typiskt i övergången nära markytan.

De två ledningarna svart och röd är bara en hjälp vid mätningen där tre punkter ofta används dvs den grova linan på stolpen kopplas från och används som en och de två andra är de små spetten du såg. Ofta sätts hjälpspetten ner på avstånd som ligger väl utanför där jordtaget slutar med sina linor/spett tex 60 m för det längst bort och sen andra på 2/3 av den sträckan. Principen är att skicka en ström via ytterpunkterna och mäta spänningen mellan de två inre där ena är linan för att kunna räkna ut jordtagsresistansen.
 
  • Gilla
ToRy och 1 till
  • Laddar…
Aha! Mysteriet är löst! Tack GK100 och Midnight oil! Byggahus at its finest!!!(y):D

Sorry matihiash77, du är slagen som bästa inlägg. :worried: Du behåller dock titeln "Roligaste inlägg hittills". ;)


Nyfiken i en strut...:
Så mätningen görs för att kontrollera att jordtaget från trafon är intakt? Spetten, är de där för att ge en referensresistans i marken för att kunna bedöma hur pass bra jordtaget fungerar? Och jordtaget antar jag är någon plåt eller liknande som grävts ner i marken och ansluts upp till trafon med de kablar/linor som verkar ha gått av i första bilden? Kan man också anta att eftersom anslutningen ner i mark verkar ha gått av, att man kommer att göra om jordtaget, eller åtminstone fixa en ny anslutning till den eventuella plåten?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
A
T ToRy skrev:
Aha! Mysteriet är löst! Tack GK100 och Midnight oil! Byggahus at its finest!!!(y):D

Sorry matihiash77, du är slagen som bästa inlägg. :worried: Du behåller dock titeln "Roligaste inlägg hittills". ;)


Nyfiken i en strut...:
Så mätningen görs för att kontrollera att jordtaget från trafon är intakt? Spetten, är de där för att ge en referensresistans i marken för att kunna bedöma hur pass bra jordtaget fungerar? Och jordtaget antar jag är någon plåt eller liknande som grävts ner i marken och ansluts upp till trafon med de kablar/linor som verkar ha gått av i första bilden? Kan man också anta att eftersom anslutningen ner i mark verkar ha gått av, att man kommer att göra om jordtaget, eller åtminstone fixa en ny anslutning till den eventuella plåten?
Jag hoppas på att tråden stängs så känner jag mig nöjd :)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.