Hur löser ni solskydd/insynsskydd/mörkläggning i era fönster? Vi har flera stora fönsterpartier och funderar på hur vi bäst och billigast kan lösa detta bekymmer. Var köper vi billiga och bra lamellgardiner? Har någon erfarenhet av plisségardiner? Är detta dyrare än vanliga persienner?

I våra sovrum har vi hörnfönster, hur ska vi göra här? Vi måste ju kunna mörklägga...

Som ni ser är det många frågor både vad gäller pris och vad som ska köpas, vi behöver råd och tips! Ni som har erfarenheter av detta får gärna dela med er!!! (Vi bor utanför Göteborg)

Laja
 
För solskydd men ändå ljusinsläpp (vilket jag förmodar att du vill ha även en solig dag) skulle jag rekomendera IKEAs Enje, de släpper igenom ljus men bryter av solen så det blir svalare inne och soffor mm skonas. Vi har fönster från golv till tak i vardagsrum och kök och Enje fungerar perfekt! Sen ska jag väl tillägga att på sommaren har vi ett stort segeltak utanför istället för markis men det är en annan historia!

/FlitigaLisa
 
Vi har ett hus i vinkel med 4st fönster i mått på ca 110cm*220cm och där har vi lamellgardiner från "Rollodin".Utmärkt,snabb service och bra grejor tycker vi.
Kom hem på ett par dagar och var jättelätta att montera.Sparar möblerna oerhört mycket som annars bleks lätt när solen ligger på.

www.rollodin.se

 
Vi har markiser på utsidan av huset på samtliga fönster. På de flesta fönster har vi även innanpåliggande persienner. Tyvärr så har vi inga persienner i vardagsrummet utan enbart markiser där.
 
Tack för alla tips!

Monikaw, räcker det inte att ha enbart markiser, behöver man ha persienner också?

Peppe, jämförde ni priser med flera andra innan ni valde Rollodin? Tittade på dem på nätet och det såg intressant ut. Läste dock att de har en maxhöjd på 2,5m. Jag ska kontakta dem för mer info. Vi har vinklade fönster vilket gör dem höga och jag antar lite dyrare eftersom det inte är standard.

Flitiga Lisa, jag kollar på IKEA nästa gång jag är där!

Laja

 
Vi jämförde med en butik i vår stad.På nätet var det ca halva priset!
Man kan säkert få extra långa om man vill.
 
laja skrev:
Tack för alla tips!

Monikaw, räcker det inte att ha enbart markiser, behöver man ha persienner också?

Laja
Det är väl bara det att markisen inte går att använda på vintern.
 
monikaw skrev:
Det är väl bara det att markisen inte går att använda på vintern.
Varför går det inre att använda markiser på vintern?

Enda nackdelen som jag ser är när solen står lågt och lyser in brevid markisen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.