Vilket tryck skall man använda vid tryckprovning av värmesystem? Jag trycker med luft och det gäller 12 st vattenradiatorer där kopplingarna är lödda. Servisledningen ligger dolt med sammanlagt sex stycken klämkopplingar, ledningen är 2x11 meter.
Alltså hur stort tryck och vilka förluster kan man acceptera inom en viss tidsperiod?
/Zebb
 
Varför skall du trycka med luft?
 
vedeldaren skrev:
Varför skall du trycka med luft?
Vill slippa att få ut vatten på de mest olämpliga ställen. Har ingen provat den här varianten?
 
förmodligen har någon provat att trycka med luft, fast han kanske inte överlevde det... :(
man provtrycker med vatten!!
 
pellefant skrev:
förmodligen har någon provat att trycka med luft, fast han kanske inte överlevde det... :(
man provtrycker med vatten!!
Det var inte svar på frågan om man säger så;
ingen har dött av luft men många har drunknat i vatten - man behöver väl inte trycka så hårt att det blir risk för explosion! Då skulle ju bildäck också vara farliga.
Zebb
 
Hej!

Jag använde ca. 4kg tryck , när det inte sjunkit något på flera dygn så ansåg
jag att det var tätt , ville inte fylla upp med vatten eftersom det inte skulle kopplas
in förrän 6mån. senare.
Klämringskopplingar är väl godkända för 16kg.

/s
 
Hej!

Jag använde ca. 4kg tryck , när det inte sjunkit något på flera dygn så ansåg
jag att det var tätt , ville inte fylla upp med vatten eftersom det inte skulle kopplas
in förrän 6mån. senare.
Klämringskopplingar är väl godkända för 16kg.

/s
 
Anledningen till att man provtrycker något är att man vill hitta en eventuell läcka innan man tar systemet i drift.

Om läckan är en dåligt dragen koppling eller liknande så är ju allt frid och fröjd.
Men om den svagaste länken i ditt system är en undermålig svets i nått av dom större
tryckkärlen i ditt system skall du vara glad om du har tryckt med vatten när den brister.

Skulle en acumulatortank på nån kubik brisera vid 4 bar med luft så får du nog bygga ett nytt hus att ställa dom i.

Kan också tillägga att folk faktiskt har dött av luft, jag vet ett fall där däcket på en stor last maskin exploderade och flyttade en traktor ett par meter av smällen.

Har själv lyckats spränga ett defekt cykeldäck så jag nästan blev medvetslös.

Jämför hur mycket luft det finns i ett cykeldäck kontra ett värme system.

Inom industrin provtrycker man ibland med luft, men då i speciella sprängkammare.



 
Provtryckningstryck = 1,3 x tillåtet högsta arbetstryck för den komponenet som har lägst tillåtet arbetstryck i systemet.

Dvs har du en radiator som tål 2 bar och en panna som tål 1.5 skall du trycka med
1,5 X 1,3 =1,95 bar
 
OK man skall se upp med tryckluft, tänkte trycka med 1 - 1,5 bar kanske.
Luft läcker mer än vatten så man får väl räkna med ett visst tryckfall. Frågan är hur mycket man kan acceptera och ändå utgå från att systemet inte läcker vatten?
 
inte undra på att det händer olyckor..... :(
 
zebb skrev:
Det var inte svar på frågan om man säger så;
ingen har dött av luft men många har drunknat i vatten - man behöver väl inte trycka så hårt att det blir risk för explosion! Då skulle ju bildäck också vara farliga.
Zebb
Bildäck är farliga, händer dock ej olyckor med dem så ofta.
Det har dock hänt dödsolyckor vid pumpning av lastbilsdäck som har exploderat och då där det gummi som kommer farande, vill inte ens tänka på vad som händer när en acktank eller ett element exploderar  :surprised:

Numera skall pumpas lastbilsdäck bakom skyddsgaller/bur.

Så kom inte å säg att ingen dött av luft  :p

25-åring skadades när däck exploderade
MOCKFJÄRD En 25-årig anställd på Bigero skadades vid en olycka på arbetsplatsen under onsdagseftermiddagen. Ett lastbilsdäck exploderade, mannen kastades bakåt av tryckvågen och slog i huvudet. Skadorna visade sig vara allvarligare än vad man först trodde, och mannen fördes i helikopter till Akademiska sjukhuset i Uppsala.
Länk till hela artikeln
 
zebb skrev:
OK man skall se upp med tryckluft, tänkte trycka med 1 - 1,5 bar kanske.
Luft läcker mer än vatten så man får väl räkna med ett visst tryckfall. Frågan är hur mycket man kan acceptera och ändå utgå från att systemet inte läcker vatten?
Nu vet jag svaret! Systemet läckte på ett ställe där golvvärmeröret låg ivägen så att det blev problem att byta koppligen som läckte. Vid ett 1 bar minskade luften till 0,3 bar på 24 tim och när systemet fylldes med vatten var det ändå tätt. Har inte läckt på en vecka så förhoppningsvis skall det klara sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.