Jag har pratat med två personer som jobbar med luftvärmepumpar och bägge har gett liknande svar och jag vill bara höra om det stämmer då jag hade ingen aning om det.

Jag funderar på att sätta in en luftvärmepump i garaget för att jag vill kunna ha 12-15 grader där på vinterhalvåret.

Jag trodde det var så enkelt att jag skulle beställa en pump, få den installerad och trycka på knappen så var alla (jag) glada och det är ca 15 grader i garaget!

MEN:
Bägge tyckte att jag även skulle installera två el-element, som jag skulle ställa in på 10 grader så att de kunde hjälpa till. De skulle vara som backup till luftvärmepumpen då den ska avfrosta sig (jag tror det var därför) och att temperaturen inte ska sjunka för mycket?
De elementen slå av sig då pumpen levererar värme men när den går ner i effekt så hjälper de till med att hålla upp tempen för avfrostningen av värmepumpen.

Är det så man ska göra för att det ska bli så effektivt som möjligt med pump eller ?
 
Om du har ett garage större än 70 kvm kanske radiatorer behövs, annars kan jag inte tänka mig att det behövs. Jag har llvp som enda värmekälla i ett av mina hus. Avfrostning tar inte mer än ett par minuter, så om du inte bor långt norrut så ser jag inte att det skulle vara nödvändigt med radiatorer som stöttning.
Se till att välja en pump som är lätt överdimensionerad, placera den väl och njut.
 
  • Gilla
K_H
  • Laddar…
Hmm...om du bara skall köra 15 grader så kanske det behövs ändå. Avfrostning en görs ju mha inomhusluften värme. Kör 18 grader istället, så bör du absolut slippa radiatorer. Driftskostnaden bör bli densamma om inte lägre än med radiatorer.
 
Nä. Du klarar dig bra på enbart luftvärmepump.

LVP avfrostar med hjälp av "elslingor" i utomhusaggregatet så det är inget problem

Jag värmer ett hus på 115 kvm med enbart luftvärmepump. Radiatorerna är helt avstängda.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det finns en hel del radiatorförsäljare/tillverkare som nu har panik över sin ineffektiva värmeslösning som varnar för LVP som enda källa. Dessa kan man i stort sett bortse från.

Om man har vatten i byggnaden kan man ha ett par element om man är nojjig över att LVP kommer gå sönder. Men man får väl serva och ta hand om LVP istället så kommer det läna sig mer än köpa extra värmekällor
 
Mitt råd är att skaffa en LVP som är specad att kunna köra i ett 12-gradersläge. Till och med vår gamla IVT Nordic Inverter (tillverkad av Sharp) har detta, den är ca 18 år gammal och funkar fint fortfarande. Maskinen arbetar med hetgasavfrostning dvs att den vänder på systemet under avfrostningen och kör i princip i kylläge de minuter avfrostningen tar. Men var noga med att maskinen är specad för detta, det är ett litet speciellt driftsläge. Det är inte bara att det finns värmeslingor som avfrostar utedelen.
 
Appendix Appendix skrev:
Nä. Du klarar dig bra på enbart luftvärmepump.

LVP avfrostar med hjälp av "elslingor" i utomhusaggregatet så det är inget problem

Jag värmer ett hus på 115 kvm med enbart luftvärmepump. Radiatorerna är helt avstängda.
Jag håller med dig i det mesta, men växlarpaketet avfrostas inte med el, vad jag förstått. Tråget för avrinning gör det, men inte rören med flänsar där köldmediat cirkulerar. De avfrostas med värme tagen från inomhusluften, precis som Harald_Blåtumme skriver. Därför kan det vara problematiskt att köra endast llvp vid låga inomhustemperaturer. Det är vad jag fått förklarat för mig av en kyltekniker.
 
Tomture61
Tycker elelement är en bra försäkring om LLVP lägger ned + dom hjälper pumpen med avfrostningen om en temp på 15 gr ska köras.
Prova utan elelement först.

Vet att sommarstugeägare som ställer temp på 10 gr får problem med avfrostningen på utedelen, den isar igen .
 
K
Luftpumpen använder värme inifrån för att avfrosta vid för låg temp inne får den problem Med att avfrosta och det kan ta tid och den Kan får avfrosta flera gånger Beroende på hur du vill göra om du vill lägga pengar på elradiatorer eller höjer du pumpen några grader så funkar den bättre. Detta beror ju lite på dels hur stort garage du har och även hur välisolerat det är
 
A
Appendix Appendix skrev:
Nä. Du klarar dig bra på enbart luftvärmepump.

LVP avfrostar med hjälp av "elslingor" i utomhusaggregatet så det är inget problem

Jag värmer ett hus på 115 kvm med enbart luftvärmepump. Radiatorerna är helt avstängda.
det gör den väl verkligen inte
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
A
du ger oss för lite uppgifter som du ser
en anpassad L/L till din klimatzon, storlek på garage och isolering klarar detta själv om den inte är av alltför dålig kvalisort
om värmen är viktig/frysrisk kan man kompletera med elradiatorer, dieselkanoner etc.
 
Tack för alla svar/reflektioner.
Här kommer lite komplettering:
Zon 5 (Skellefteå)
Storlek på garaget 6x7m 2,6 i takhöjd.
”Dåligt” med isolering 95mm i väggarna.
Isolering i tak (12 graders lutning) osäker men eventuellt nytt tak/takstolar samt isolering.

Målet är 13-17 grader i garaget för drägligare tillvaro. Startar kanske utan element för att senare komplettera om det behövs.
 
A
Då blir det tufft för en luftvärmepump
Den kanske inte kommer upp i önskad temp även om den går på järnet hela tiden med dålig verkningsgrad och höga driftskostnader.

Du behöver troligen en som ger minst 7kW

Och stötta med annan värmekälla under - 15celsius
 
Att ha en annan värmekälla som går in när pumpen inte orkar är en bra idé. Detta sagt, jag har ett garage på c:a 40 kvadrat och måttlig eller rent av dålig isolering. Jag värmer med en LL-pump som står på 13 grader. Endast vid ett tillfälle då det var minus 30 i flera dagar var jag tvungen att stötta med el-värme. Annars har den gått i c:a 8 år och den har alltid klarat att avfrosta och hålla tempen på 13 grader. Vi bor utanför Älvsbyn så det är rejält kallt på vintrarna. Kallare än minus 30 är inte alls ovanligt även om det oftast inte är det under längre perioder.
 
Kan tillägga att i instruktionen står det att man inte ska starta pumpen om det är kallare än +8 grader i utrymmet, detta för att pumpen ska få nog med värme för att kunna avfrosta första gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.