Ska precis flytta in i hus och upptäckt jungeln med hantverkare...

Vi vill renovera badrummet och kontaktade en hantverkare som kunde hjälpa oss med att fixa våtrummet / sätta kakel.

Han ville inte plugga vattenledningarna; utan det var ett jobb för rörmokaren. Så vi hittade en rörmokare som skulle plugga vattenledningarna.

Igår ringde kakelsättaren och sa att vi var tvungna att byta golvbrunnarna också. "Men det var nått som rörmokaren kunde göra på nolltid."

Imorse kom rörmokaren och sa att han verkligen inte kunde byta golvbrunnen om inte den gamla var borttagen som var ingjuten i betong. "Men det kunde man plocka bort med en Hilti."

Så nu till frågan; är detta ett relativt enkelt jobb för en 'icke-hantverkare' att klara av? Kan jag hyra en Hilti och gräva upp betonggolvet så att rörläggaren kan komma dit och lägga dit en brunn? Vem fyller igen hålet? Gör kakelsättaren det när han ändå ska försöka få rätt på fallet mot brunnen?
Hade jag kunnat lägga dit den nya brunnen själv utan att blanda in rörmokaren en gång till?

Svårt att veta då alla hantverkare verkar tro att man renoverat badrum flera gånger innan och utgår från att man vet vem som gör vad och i vilken ordning... :-/

Eller är det dags att hitta en tredje hantverkare (muraren?)?
 
Hej,

Mitt flödeschema såg ut som följande

1. Plugga varm- och kallvattenrör samt tag bort gamla vattenradiatorer (rörmokare)
2. Rivning av gammalt kakel/klinkers, bila bort golvbrunnar, bilning för nya avloppsrör samt bila upp för dolda rördragningar och eldragningar ("hantverkare med allmän byggkompetens")
3. Lägga nya avloppsrör och golvbrunnar ("hantverkare med allmän byggkompetens")
4. Dra in nya varm- och kallvattenledningar (rörmokare)
4. Gjuta och avjämna golv ("hantverkare med allmän byggkompetens")
5. Lägga golvvärme (elektriker)
6. Flytspackla ("hantverkare med allmän byggkompetens")
7. Mura och putsa nya väggar (murare)
8. Regla upp innertak och förbered rör för eldragningar ("hantverkare med allmän byggkompetens")
9. Våtrumsspärr, plattsättning, fogning, silikon (plattsättare)
10. Elinstallationer (elektriker)
11. VVS-installationer (rörmokare)
12. KLART

Mvh

Anders
 
Jag skulle ifrågasätta varför man "måste" byta golvbrunnarna. Är det verkligen nödvändigt, eller kan man ha kvar dem? Är de sönder eller bortrostade???
 
speed skrev:
Jag skulle ifrågasätta varför man "måste" byta golvbrunnarna. Är det verkligen nödvändigt, eller kan man ha kvar dem? Är de sönder eller bortrostade???
Gamla brunnar funkar inte så bra med de nya våtskyddssystemen.
 
Det kan mycket väl gå att ha kvar den gamla brunnen men om/när det händer något så inser man nog att det hade varit en liten kostnad att ha allt i bra skick samt så vill inte försäkringsbolaget pynta ut något om det inte är korrekt gjort.
 
Plattsattaren skrev:
Ifall det e en brunn äldre än 1991 så måste du byta den, Gör du te.x inte det så kan du glöma allt vad försäkring heter ifall det finns minsta tvivel på att det kan bero på brunnen...
Den är (förmodligen) från -67. ;D

Jo, vår plattläggare berättar allt som behövs göras. Önskar bara att han inte hade hela tiden sagt att 'det är lätt gjort' när det uppenbarligen inte är det. ::)

Får kolla i Gula Sidorna efter nån 'hantverkare med allmän byggkompetens'.
 

I ert fall hade jag anlitat en totalentreprenör för badrummet. Du får en offert med ett fast pris och besluten begränsas till att välja nytt porslin/inredning/kakel mm.
 
Allt detta med att hantverkarna inte kan ge bra besked ang vem som gör vad och man själv ska jaga rätt på nya hantverkare gör att jag gör så mycke jag får själv. Allstå bara ELen som jag måste ta in någon för att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.