Hittade en liknande tråd men där var det främst vilket lim de hänvisar till i monteringsanvisningen. Mitt största frågetecken är hur de vill att man klossar/stödjer karmen och tröskeln i botten? Under tröskeln sitter en aluprofil, ska man sätta klossar tvärs över profilen eller ska klossningen hamna inuti profilen?
Det som talar mot att sätta klossar tvärs över profilen, är att drevmånen blir obefintlig på insidan bl.a. vid klossen.
Det om talar mot att sätta klossen inuti, är att stödet hamnar mer i bakkant än mitten av karmen, men annars känns det mest logiskt?

Bifogad monteringsanvisningen, samt bild på profilen.
Fasadfirman kommer på måndag så jag måste få till det här i helgen
 
Redigerat:
Ska du ens klossa där? Bara stå mot golvet anger dom i anvisningen.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ska du ens klossa där? Bara stå mot golvet anger dom i anvisningen.
Den frågan ställer jag mig också =) men golvet är inte rakt. Det kanske är den "remsan" de har skissat upp, någon slags avjämningsbräda? Förväntas man skapa en kilformad bräda?
 
Kan du inte göra en avjämning med flytspackel så allt blir i våg?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kan du inte göra en avjämning med flytspackel så allt blir i våg?
Det är en bra lösning i sig. Problemet är tidspressen, det måste bli klart i helgen så jag vill undvika att projektet växer. Men bra tips.
Det känns orimligt att omkringliggande konstruktion ska vara 100% i våg, utan möjlighet att justera. Jag har svårt att se en fönstermontör stå och blanda spackel och jämna av med
 
Det tar inte lång tid att gjuta tröskelbotten jämn, det brukar ta 3-6 timmar (beroende på vilket fabrikat du köper) innan du kan montera karmen.
Ett ROT bruk som torkar på 3 timmar är snabbt och enkelt du hinner allt på en dag.
Flytspackel fungerar lika bra och har en snabb torktid.
 
Jag får kolla upp det. Ska det ligga isolering i utrymmet i tröskeln? Vad tolkar ni att det är för slags "skiva" som ska limmas på ovan- och undersida på golvet innan montage?

Ser man i Inwidos (Swedoor-koncernens namn) andra manual ang ytterdörrmontage, så sägs det tydligt att det ska klossas och drevas o.s.v. enligt samma förfarande som ett fönstermontage. Jag tycker inte de två manualerna överensstämmer så bra?
 
  • Manual för montering av ytterdörrar med illustrationer och instruktioner för klossning och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av dörrtröskel där lim appliceras för montage med vattenpass ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarar dels på min egen fråga ovan. I en tredje manual som medföljde stod det att säkerhetsklassade dörrar, vilket den här är, måste vara full-limmade under tröskeln mot underlaget. Det betyder att säkerthetsklassade dörrar inte får klossas som en vanlig dörr.
Det blir att flytspackla med något snabbtorkande spackel, jag har kikat på Weber 4040 som har maxtjocklek 50mm och beläggningsbar efter 2 timmar. Något annat tips på spackel?
 
S Sweedbanana skrev:
Det blir att flytspackla med något snabbtorkande spackel, jag har kikat på Weber 4040 som har maxtjocklek 50mm och beläggningsbar efter 2 timmar. Något annat tips på spackel?
Weber 4040 är inte för användning utomhus så den hade jag inte använt.
 
1 123abc skrev:
Weber 4040 är inte för användning utomhus så den hade jag inte använt.
Jag såg det också, vad hade du använt?
Det finns en avjämningsmassa för utomhusbruk från Ardex, K301 MIX, men den kostar nästan 800:-/säck och jag ska ha några skopor.
Sedan finns det såklart vanlig betong och cement men de är är inte i närheten lika snabbtorkande.
Som sagt, projektet att jämna ut en liten nivåskillnad växer till orimliga proportioner :mad:
 
Du hittar fungerande bruk där dom säljer ROT-bruk och flytspackel inte endast i en välsorterad bygghandlare utan även på t.ex biltema.
Fråga hos din bygghandel så kan de nog hjälpa dig.
 
Hej,
Kanske är lite sent svar.
Invwido är inte Swedoors (Jeld-Wen) företagsnamn, så det är nog därför det inte stämmer överrens riktigt då det säkert kan skilja något i tröskels utförande.

Om golvet inte är jämnt så är det viktigaste att du pallar/klossar upp så att gångjärnssidan är minst lika hög som bläcksidan.
 
Tack för alla svar, för min del blev det nu en k-plyfa i botten med ett några mm klossar på ett några ställen. Klossarna limmades med MS-plymerlim både mot underlaget och mot plyfan, sedan spikplugg genom alla ställen ner i betongplattan. Därefter limmades tröskeln fast på plyfan.
En kompromiss men bedömer att det blir starkt nog för att klara att dörren dräms igen eller någon kofot försöker sig på den.
 
Lånar denna gamla tråd.
Ska byta en ytterdörr från Swedoor och funderar över hur man tänkt med den ihåliga tröskeln...
Hur ska den pallas upp?
Och hur gör man för att isolera under den?

Dörren är monterad på ett betonggolv (platta på mark).
Innanför tröskeln ligger klinkerplattor, som alltså går upp ca 10-15mm på tröskelns höjd.
I ytterkanten på plattan, under tröskeln, kan man se att plattan inte är så jämn, så idag ligger antagligen troskeln och rider på en hög punkt i underlaget.

Fick två tips på byggaffären:
1, Jämna till ytan, t.ex slipa av betongen och/eller spackla med husfix, ställ sedan dörren på en syllremsa av skumgummi.
2, En annan sa att man måste kila/klotsa under tröskeln. En syllremsa kommer på sikt att sjunka ihop så att tröskeln inte få stöd (låter ju vettigt).
I mitt fall kanske tröskeln då kommer för högt mot klinker golvet, men jag tänker att jag då får komplettera med en kvartstav innanför tröskeln. Men det är klart att tröskeln skulle bli högre än idag.

i monteringsanvisningen som följde med dörren, finns alternativ nr 3:
Jämna till ytan och sedan limma under tröskeln med MS-fog.

I pdf-instruktion på Swedoor www, gäller alternativ 2, att dörren ska klotsas.
Det står där att det bara är säkerhetsklassade som ska limmas (min dörr är en standard från Advanced line)

Om man klotsar, står det att klotsen inte får gå genom hela tröskelns bredd, det måste finnas ett drevningsutrymme innanför klotsen. Problemet med det är ju att man bara kan få max 10mm utrymme innanför klotsen, om klotsen är kortare, tappar den stödet för tröskelns innersta aluminium-kam.

De mellanlägg/klotsar som fanns hemma på min byggaffär är också för korta för att nå alla tre aluminium-kammarna. Man måste lägga två st bredvid varandra, en från den främre kammen och till den mellersta och den andra från den mellersta till den bakre kammen.Lika med de plastkilar som fanns på lager.
Känns pilligt.
I mitt tycke verkar det vara en synnerligen dum konstruktion på tröskeln om den inte funkar med standardklotsar.

Och att använda vanlig ull för drevning verkar ju vara bökigt med den ihåliga tröskeln, skum skulle ju naturligtvis kunna funka men det är aja-baja enligt monteringsanvisningarna.

Så hur gör man??
Tacksam för input!!
 
Redigerat:
6 62_an skrev:
Lånar denna gamla tråd.
Ska byta en ytterdörr från Swedoor och funderar över hur man tänkt med den ihåliga tröskeln...
Hur ska den pallas upp?
Och hur gör man för att isolera under den?

Dörren är monterad på ett betonggolv (platta på mark).
Innanför tröskeln ligger klinkerplattor, som alltså går upp ca 10-15mm på tröskelns höjd.
I ytterkanten på plattan, under tröskeln, kan man se att plattan inte är så jämn, så idag ligger antagligen troskeln och rider på en hög punkt i underlaget.

Fick två tips på byggaffären:
1, Jämna till ytan, t.ex slipa av betongen och/eller spackla med husfix, ställ sedan dörren på en syllremsa av skumgummi.
2, En annan sa att man måste kila/klotsa under tröskeln. En syllremsa kommer på sikt att sjunka ihop så att tröskeln inte få stöd (låter ju vettigt).
I mitt fall kanske tröskeln då kommer för högt mot klinker golvet, men jag tänker att jag då får komplettera med en kvartstav innanför tröskeln. Men det är klart att tröskeln skulle bli högre än idag.

i monteringsanvisningen som följde med dörren, finns alternativ nr 3:
Jämna till ytan och sedan limma under tröskeln med MS-fog.

I pdf-instruktion på Swedoor www, gäller alternativ 2, att dörren ska klotsas.
Det står där att det bara är säkerhetsklassade som ska limmas (min dörr är en standard från Advanced line)

Om man klotsar, står det att klotsen inte får gå genom hela tröskelns bredd, det måste finnas ett drevningsutrymme innanför klotsen. Problemet med det är ju att man bara kan få max 10mm utrymme innanför klotsen, om klotsen är kortare, tappar den stödet för tröskelns innersta aluminium-kam.

De mellanlägg/klotsar som fanns hemma på min byggaffär är också för korta för att nå alla tre aluminium-kammarna. Man måste lägga två st bredvid varandra, en från den främre kammen och till den mellersta och den andra från den mellersta till den bakre kammen.Lika med de plastkilar som fanns på lager.
Känns pilligt.
I mitt tycke verkar det vara en synnerligen dum konstruktion på tröskeln om den inte funkar med standardklotsar.

Och att använda vanlig ull för drevning verkar ju vara bökigt med den ihåliga tröskeln, skum skulle ju naturligtvis kunna funka men det är aja-baja enligt monteringsanvisningarna.

Så hur gör man??
Tacksam för input!!
Ingen som har någon erfarenhet av Swedoors aluminiumtrösklar?
Dörren ska ju inte hänga i karmskruvarna har jag både hört och läst. Men inser att en syllremsa inte bär karmen och dörren, remsan sjunker ihop i ytterkanterna och tröskeln pressas då upp mitt under dörren, vilket nog inte är så bra.
Så det måste nog bli klossar.
Om man klossar, hur många behövs på en vanlig 10-moduls ytterdörr? 4st jämt fördelade (två yttre direkt under karmen och två under tröskeln, c/c ca 33cm, skulle det funka?
Drevning? Hur och vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.