Har ett spåntat trätak som vi målat med vanlig vattenbaserad takfärg. Nu har jag gjort misstaget att INTE läsa inlägg på detta forum innan... Har alltså inte skyddat kvistar med kvistlack innan målning. :( Är det någon idé att göra det i efterhand och måla på ytterligare något lager takfärg? Eller skall jag vänta och se något år? Nu är det bara taket som är fixat, så det är enklare att åtgärda nu, än när tapeter och golv är fixat. Kommentarer mottages tacksamt!
 
Jag hade nog gjort det nu innan man har lagt golv, slipper skydda det och slipper flytta ut möbler och mattor. Vi shellackade och grundmålade varje takbräda innan de sattes upp. täckmålningen gjordes när taket var på plats.

Något jag lärt mig av mina misstag: även om det känns jobbigt och hopplöst när man upptäcker att man gjort något fel, så lönar det sig att göra om och rätt med en gång, även om det innebär att den efterlängtade inflytten i det nya rummet försenas. Man slipper framför allt oron över "syns det något eller inbillar jag mig?".

/ama
 
Är det ö h t möjligt att göra det i efterhand ? Jag menar: syns kvistarna efter täckstrykningen
 
Taket är sedan -78, och jag har inte fått genomslag. (Det målades igår!). Det går att se de flesta kvistarna, om man står nära. Men alla hittar man nog inte. Fast jag fick lite lugn i kroppen av harrys inlägg. Kvistarna har nog torkat färdigt, i och med att taket är så gammalt. Jag låter det vara som det är, och håller en tumme.
 
Mitt gamla tak målades för 1 1/2 år sedan - helblank vit vattenbaserad färg (med ngn anstrykning till grått i för att framhäva vitheten). Takpanelen sattes upp ngn gång i slutet av 70talet.

Jag kan nu ana att kvistarna successivt (men ytterligt långsamt) kryper igenom färgen.

Antingen fixar du kvisttäckning & ommålning redan nu - eller så väntar du ett antal år & fräschar upp målningen när du ändå målar annat i huset. Äsch - vänta med ommålningen! Det tar antagligen åtskilliga år innan taket blir flammigt eller någon annan än du märker något ;)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.