Hej, har flyttat till ett nyare hus med härlig välarrangerad trädgårdstomt på drygt 3000m2.
Och då går det såklart åt en massa vatten, vi är som tur med i en mindre slinga med sjövatten, så har en 50mm pem slang inkommande på tomten.

Har mätt denna och nu under varmare dagar när många vattnar, då får jag ut ca 900-1300L/h vid inkommande ledning.

Efter 30m gardena slangvinda får jag ur 600L/h och efter att jag kopplat på en vattenspridare med lite mottryck får jag ut ca 300L/h detta funkar såklart inte så bra!

Har inte sett pumpen själv men det är ca 200-300m slang mellan oss och pumpen, och vad jag hört är det en enklare pump från exempelvis Jula.

Så jag är inne på att skarva in en egen pump på inkommande sjövatten.

Hade först tänkt mig en IBC tank där jag kopplar på inkommande vatten med en flottör, då får jag även lite buffert. Sen en pump typ Gardena som trycker det vidare för mina behov.
Och alternativet vore att sätta pumpen direkt på sjövattenledningen och då blir det väll mer åt tryckstegringshållet?

Har kikat på Gardenas 5000/5E som pump.

Öppen för lösningsförslag, vad har ni för erfarenheter? Hur hade ni löst detta?
 
  • Gilla
Stefan GWestin
  • Laddar…
Har exakt samma fråga så jag följer.
 
  • Gilla
VGranath
  • Laddar…
Jag hade nog tittat på vad du kan göra åt slangen. Jag gick just från 1/2" till 3/4" och det är stor skillnad även på en 25m-slang. Både bättre kastlängd och mer vatten ur spridarna.

Testa att koppla på en 3/4"-slang istället för din slangvinda och se vad som händer. Det är det billigaste och enklaste sättet att få bättre fart på vattnet. Räcker det inte kan du börja kika på pumpar och IBC-tankar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.