Du får väldigt lite vägg i vardagsrummet iom att du har tre sovrumsdörrar när. Ingen plats åt bokhyllor mm,. Fundera kring skjutdörrar till de mindre rummen? Jag skulle även vilja få in förvaring nära köket i form av skafferi mm?
 
Just ja, om du skulle byta plats på stora badrummet och stora klädkammare kanske du kan nå den även från tvättstugan. Då kan man lägga tvätten rätt direkt utan att gå runt med tvättkorgar mm. Mindre transportsträckor..
 
Det är nog bättre om dörrarna till dom mindre sovrummen öppnas inåt. Det brukar vara standard för sovrumsdörrar. Prova rita in det så kanske känslan blir en annan, nu ser det plottrigt ut med alla dörrar.

Jag hade funderat på att göra klädkammaren mindre till förmån för en garderob bredvid toan i stora badrummet. Vad är måtten på klädkammaren?

Håller med andra om att det ser svårt ut att få till en vettigt placering för en TV.

Sen säger jag väl det gamla vanliga tipset. Solskyddsglas på fönster i S och V. Speciellt om ni ska ha stora fönsterpartier, det kommer bli varmt (om ingen naturlig skuggning finns).
Vanliga klarglas är typiskt 75/60 (ljusinsläpp/solvärmeinsläpp). Vettigt solskyddsglas är 70/40 eller där i krokarna :)
 
Skisstadiet är ju helt klart den billigaste och till vis del den roligast delen av projektet så var inte rädd för att ta nya tag och låt skissandet få ta sin tid. Det är ibland bra att inte börja för tidigt med att rita ”ritningar”, risken är då att man fastnar i en lösning och har svårt att ta sig runt de problem som uppstår. Hur som helst så är ni på god väg att få till en bra planlösning men det finns fortfarande några punkter som kan förbättras.

  • Entrén i min mening får en tråkig siktlinje, det första man ser när man kommer in är ”dasset”. Ni har möjlighet till en fin siktlinje som går via nuvarande ”teknikrummet”-vardagsrummet, grön pil.
  • Som andra sagt så känns vardagsrummet svårmöblerat, lite väggytor och många dörrar.
  • Det bildas ett antal svåra ytor ”blått” som egentligen bara äter yta.
  • Om det nu kommer finnas ett badkar i huset så gissar jag att det kommer förekomma en del genomfartstrafik via det stora sovrummet. Och som andra även sagt så blir det långt från badrummet till tvättstugan. Logistiken klaffar inte riktigt.
  • ”Matsalsdelen” ser trång ut.
  • Det är något som inte riktigt lirar med köksön, kan vara storleken/avstånden och att den inte livar med resten av köket.
  • Funderar även på placeringen av altandörren i stora sovrummet. Kanske inte är någon reell risk men jag tänker att det kan bli jobbigt när man kliver runt hörnet utifrån och riskerar att kliva in i dörren.
  • Gästtoaletten vinner mark om den placeras närmare entrédörren.
  • Fundera även på att ge huset möjligheten att ”stänga” till köket den dagen den öppna planlösningen inte känns rätt längre.
Husritning med markeringar och pilar som illustrerar planlösningsförslag och problemområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som några nämnt så finns det en hel del döyta i badrummet. Jag hade gjort som så att jag haft badkar och dusch mot ytterväggen och wc/kommod mot garderoben. Snor man lite yta från garderoben samt gör badrummet lite smalare (bör vara möjligt) så kan man flytta det andra badrummet lite och få en bredare klädkammare i hallen. Då kan man även flytta ut bakre väggen där så den linjerar med lilla badrummet.

Görs dessutom det stora badrummet tillgänglighetsanpassat så måste inte det lilla vara det, så man kan alltså nöja sig med att göra det 140cm brett till förmån för klädkammaren i entrén.

Det känns som den bästa lösningen i mina ögon :)
 
:ok:
Centano Centano skrev:
Skisstadiet är ju helt klart den billigaste och till vis del den roligast delen av projektet så var inte rädd för att ta nya tag och låt skissandet få ta sin tid. Det är ibland bra att inte börja för tidigt med att rita ”ritningar”, risken är då att man fastnar i en lösning och har svårt att ta sig runt de problem som uppstår. Hur som helst så är ni på god väg att få till en bra planlösning men det finns fortfarande några punkter som kan förbättras.

  • Entrén i min mening får en tråkig siktlinje, det första man ser när man kommer in är ”dasset”. Ni har möjlighet till en fin siktlinje som går via nuvarande ”teknikrummet”-vardagsrummet, grön pil.
  • Som andra sagt så känns vardagsrummet svårmöblerat, lite väggytor och många dörrar.
  • Det bildas ett antal svåra ytor ”blått” som egentligen bara äter yta.
  • Om det nu kommer finnas ett badkar i huset så gissar jag att det kommer förekomma en del genomfartstrafik via det stora sovrummet. Och som andra även sagt så blir det långt från badrummet till tvättstugan. Logistiken klaffar inte riktigt.
  • ”Matsalsdelen” ser trång ut.
  • Det är något som inte riktigt lirar med köksön, kan vara storleken/avstånden och att den inte livar med resten av köket.
  • Funderar även på placeringen av altandörren i stora sovrummet. Kanske inte är någon reell risk men jag tänker att det kan bli jobbigt när man kliver runt hörnet utifrån och riskerar att kliva in i dörren.
  • Gästtoaletten vinner mark om den placeras närmare entrédörren.
  • Fundera även på att ge huset möjligheten att ”stänga” till köket den dagen den öppna planlösningen inte känns rätt längre.
[bild]
Mycket bra input! Ska ta en funderare på samtliga punkter och snacka med frugan så får vi se vad vi landar i. Uppskattar också den pedagogiska bilden :ok:

Ang. Köksön är den 130cm från köket då jag antar att det måste vara så för tillgängligheten? :thinking:
 
J Jarlsgård skrev:
Som några nämnt så finns det en hel del döyta i badrummet. Jag hade gjort som så att jag haft badkar och dusch mot ytterväggen och wc/kommod mot garderoben. Snor man lite yta från garderoben samt gör badrummet lite smalare (bör vara möjligt) så kan man flytta det andra badrummet lite och få en bredare klädkammare i hallen. Då kan man även flytta ut bakre väggen där så den linjerar med lilla badrummet.

Görs dessutom det stora badrummet tillgänglighetsanpassat så måste inte det lilla vara det, så man kan alltså nöja sig med att göra det 140cm brett till förmån för klädkammaren i entrén.

Det känns som den bästa lösningen i mina ögon :)
Tjena, sorry jag kanske är lite trög men jag förstår inte hur du menar? :thinking:
 
120 cm är det i kök som gäller som minimi :)

Gjorde en extremt snabb/slarvig bild som kanske säger mer
Simpel handritad skiss som visar layouten av ett kök och minsta avstånd på 120 cm som rekommenderas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Har förfinat det lite mer nu efter er förträffliga input, såhär ser det ut nu:
Förbättrad planritning av ett hus med märkta rum och möbler inkluderande kök, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterligare åsikter?

Med vänlig hälsning,

Torbjärn
 
Vad ska du ha för "dörr" till duschen i stora badrummet? Ett gammalt hederligt draperi? Det blir kanske svårt med en duschvägg/dörr där med tanke på placering av WC (eller placering av dusch, eventuellt byta plats på badkar och dusch. Men då var det fönstret där då. Badkar med utsikt såg jag nu när jag kollade första inlägget igen)

Jag tycker vardagsrummet känna lite krångligt. 4 sittplatser i sofforna känna litet. Om ni även ska ha en TV så kommer den få en dålig placering. Flytta kaminen närmare köket och få en större sammanhängande vägg? Då ser man även kaminen bättre från matplatsen, kan vara mysigt.

Var ska tvätten hänga på tork? Eller kör ni all tvätt i TT? Eller så blir det kanske inte garderober hela vägen som det är ritat.

Lilla WC. Var ska ska du ha toapappret så att man når det när man sitter ner? ;)

Fönstret i stora sovrummet bakom dörren kanske man ska flytta nedåt i bild så att det inte är täckt när dörren står öppen. Samt att man får inte insyn rakt genom huset, om det inte är eftersträvat. Samt mer symmetri ni kör samma avstånd mellan fönster i sovrum och dom två i WC.

Det hade varit intressant att se en lösning utan klädkammare till förmån för bättre planerade badrum och förvaring i entrén. Jag tror det hade gjort huset trevligare. Men vill man prompt ha en klädkammare så får man timma på något annat. Badrummen tycker jag känns trånga och ont om förvaring. Förvaring i entrén kanske delvis löses genom förvaring i tvättstuga?

Kul tråd! (y)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag försöker se vad du gjort för förändringar men jag kan i ärlighetens namn inte de några? :thinking:

Håller f.ö med @Låset om walk in closeten. Med tanke på hur stort sovrummet är så känns det nästan slösaktigt med yta jämfört med resterande utrymmen i huset. Det finns gott om yta att få till lika mkt förvaring i sovrummet som hade varit möjligt WiC.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Glöm inte se över tillgängligheten även i badrummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det behövs ingen rullstolscirkel i köket eftersom man inte behöver kunna vända helt om där. 120 cm mellan skåpsrader är bättre än 130 cm.

Varför inte ha garderober direkt i hallen i stället för att man ska gå in i en pytteklädkammare?
Som det är ju förlorar man ju bara golvyta.
Om man har garderob direkt i hallen kan man ju använda den frigjorda ytan till att få att bättre badrum och/eller en bättre klädkammare i sovrummet. T.ex. ha duschen där nu galgarna är inritade så att klädkammaren kan växa och bli mer användbar för nu är den så smal att den är besvärlig att använda för två personer.
 
Med risk för att kanske slakta vissa originaltankar gjorde jag en grov skiss på alternativ väg. OBS! Ej skalenligt.

Grov skiss av husplan med markerad alternativ väg, innehållande kök, vardagsrum, sovrum och klädförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Måste vara ärlig, det är en rätt dålig planlösning tycker jag. Jag får uppfattningen att ni kanske inte har barn ännu men planerar barn i framtiden?

Små barn - Då är det en fördel med ett riktigt badrum även till dom, gärna med badkar. Bra dock att deras badrum ligger i närheten av grovtvätt om de ska tas in och spolas av.

Att ha föräldrasovrummet sådär direkt i anslutning till barnens rum hade jag inte haft - tonåringar som snackar i telefon och spelar hela nätterna sommaren igenom stör mycket.

Har ni annan förvaring än i huset? Vind, garage? Annars blir enda förvaringen i ert sovrum vilket snabbt kommer bli fullt av julkartonger och skräp...

Jag hade flyttat föräldrasovrummet upp till översta altanen istället, haft entren och två badrum (som alla har tillgång till), förvaring och hall nere under det, förstorat vardagsrum något för att kunna göra en alkov för bokhyllor eller skrivbord eller annan förvaring.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.