M mtmmtm skrev:
Nej, jag visste inte att den stått där i 15 år, men hade kanske kunnat ta reda på det. Det är lätt att vara efterklok. Jag kände inte till regeln om 15 år.
Tyvärr är inte "kände inte till regeln" något skäl man kan anföra vid en fastighetsaffär - Man anses antingen ha koll på reglerna eller anlita någon som har det för att kunna undersöka fastigheten ur alla aspekter.
I det här fallet borde mäklaren ha koll på en sån grundläggande bygglovsregel kan jag tycka? Sen om det går att få vederbörande att känna något ansvar för att informationen har brustit har jag ingen aning om...

Men, grundfrågan är väl ändå om det finns något hinder mot att söka ett permanent bygglov? Att fastigheten får bebyggas är inte samma sak som att det automatisk går att få bygglov för den byggnad/den användning som är i dag.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hur ser det ut med grannhusen? Är det sjötomt eller arrenden som gör att det kan bli problem med bygglov? Du kan ju skicka in en godkänd planlösning med handikappanpassning etc. för bygglov. Sen har du 2 år på dig att BÖRJA någon del av bygget och 5 år tills det måste va slutfört! som nog de flesta användarna här så lär du vilja börja bygga om något inom 2 år och 5 år är lång tid att hinna lösa de sakerna du saknar eller vilka är de största problemen?
 
P Paragrafryttaren skrev:
Begär ut senaste beslutet om bygglov från kommunen, där framgår varför bygglovet är tidsbegränsat. Om detaljplanen tillåter, sök ett permant bygglov för fritidshus.
Bygglovet är tidsbegränsat för att man ansökt om detta (tror jag).
 
useless useless skrev:
Tyvärr är inte "kände inte till regeln" något skäl man kan anföra vid en fastighetsaffär - Man anses antingen ha koll på reglerna eller anlita någon som har det för att kunna undersöka fastigheten ur alla aspekter.
I det här fallet borde mäklaren ha koll på en sån grundläggande bygglovsregel kan jag tycka? Sen om det går att få vederbörande att känna något ansvar för att informationen har brustit har jag ingen aning om...

Men, grundfrågan är väl ändå om det finns något hinder mot att söka ett permanent bygglov? Att fastigheten får bebyggas är inte samma sak som att det automatisk går att få bygglov för den byggnad/den användning som är i dag.
Helt rätt, man kan inte hävda okunskap för att slippa ansvar.
Håller med dig om att "fastigheten får bebyggas är inte samma sak som att det automatisk går att få bygglov för den byggnad/den användning som är i dag."
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
T Tobias Hasskvist skrev:
Hur ser det ut med grannhusen? Är det sjötomt eller arrenden som gör att det kan bli problem med bygglov? Du kan ju skicka in en godkänd planlösning med handikappanpassning etc. för bygglov. Sen har du 2 år på dig att BÖRJA någon del av bygget och 5 år tills det måste va slutfört! som nog de flesta användarna här så lär du vilja börja bygga om något inom 2 år och 5 år är lång tid att hinna lösa de sakerna du saknar eller vilka är de största problemen?
Nej, det finns enbart en tomt i närheten (där förra ägaren haft problem med honom). Vi har ett gemensamt pumphus. Jag ser inte det som ett problem (jag har inga problem med honom). Jag hade gärna haft kvar villavagnen och inte byggt något nytt (just nu).
 
Vad säger kommunen?
 
useless useless skrev:
Vad säger kommunen?
De godkände det tillfälliga bygglovet vilket beviljades i december (vilket Länsstyrelsen nu ogiltigförklarade).
 
Det var väl när förra ägaren ägde fastigheten? Har inte ni pratat med dom nu om t ex ett permanent bygglov? Tidsbegränsade bygglov får ju bara ges i totalt 15 år, så det är ingen väg framåt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var väl när förra ägaren ägde fastigheten? Har inte ni pratat med dom nu om t ex ett permanent bygglov? Tidsbegränsade bygglov får ju bara ges i totalt 15 år, så det är ingen väg framåt.
Ja. Nej, vi har inte pratat om permanent bygglov. Han föreslog ett förnyat tillfälligt bygglov (vilket han fick).
Jag har talat med kommunen idag. De ska återkomma med en eventuell lösning (om det finns någon).
 
Eller så gör man som de tidsbegränsade kioskerna som stått på torg i olika städer, de söker tidsbegränsat fram tills maxgräns, sedan flyttas de ett tiotal meter och söker nytt tidsbegränsat lov för en ny plats... men jag kan tänka mig att även detta har skärpts till nu.
 
T Tänka skrev:
Eller så gör man som de tidsbegränsade kioskerna som stått på torg i olika städer, de söker tidsbegränsat fram tills maxgräns, sedan flyttas de ett tiotal meter och söker nytt tidsbegränsat lov för en ny plats... men jag kan tänka mig att även detta har skärpts till nu.
Aha, det var ett intressant tips. Kommunen lät positiva till att hitta en lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.