Ska renovera ett badrum och tanken är att längs ena väggen (~2,4m) så vill vi ha en bänkskiva. Under den plats till tvätt och tork så höjden blir väl normalhöjd för en köksbänkskiva.

Har väldigt svårt att hitta 1. vilket material man ska ha i badrumsmiljö. 2. ett passande tvättställ. 3. Var jag kan hitta återförsäljare

Optimalt hade varit en hel skiva i komposit med integrerat tvättställ, men tror inte jag har råd.
Ett annat alternativ är underlimmat tvättställ. Lättare att hitta tvättställ än bänkskiva dock.
Vill ogärna ha för mycket skarvar att hålla rena och fria från fukt (om man kör trä eller laminat) och tror inte att ett tvättställ man ställer ovanpå blir bra då jag tror det blir alldeles för högt placerat.

Tar tacksamt emot förslag, tankar , idéer och inspiration från er som haft liknande tankar eller bara har bättre koll än vad jag har ;)
 
Förut körde väl Ikea med måttbeställda skivor i akryl där man kunde integrera ho. Kanske kunde vara något. Annars kan du ju måttbeställa i quartz/stenmjöl och ha underimma tvättställ. Där kostar det väl en 2-3k per löpmeter dock.
 
Jag kör lågbudget varianten, har inte satt in det än, blir vilken dag som helst, har i alla fall köpt en IDO Gloss 600 med en låda, och en bänkskiva från Bauhaus en Akacia espresso 26*600*2200 (799:- på någon kampanj), kommer alltså ha skivan mellan tvättställ och "låda", har en liknande skiva i köket typ mörk teak ovanför diskbänken och inbyggd diskmaskin som en "bardisk" och kylskåpen på motstående sida har suttit där i 15 år, behandlade den med junkers olja för första gången sedan jag satte in den förra året, det har spillts och kladdats med vatten där hela tiden och det syns ingenting så jag räknar med att det ska fungera utmärkt även i badrummet och i värsta fall får man väl byta ut skivan, kommer skruva ihop rubbet så det blir möjligt att byta skivan.

https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...stallsskap-ido-gloss-ts-600-med-lada/p-669754
 
Redigerat:
Så här såg det ut i ett av mina gamla badrum tidigare.

Budgetlösning med Ikea köksskåp med laminatskiva samt nedfällda vaskar.

Men då kan du ju inte ha maskiner under och egentligen var detta för högt för vaskarna med tyckte jag.

Såg ut så från 2001 till 2017 utan att något av det tog någon skada fuktmässigt.
Kom dessutom aldrig ens på någon kantlist på laminatskivan mot toaletten.

Äldre badrum med vita kakelväggar och IKEA köksskåp i trä, laminatbänkskiva och två nedfällda handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Men då kan du ju inte ha maskiner under och egentligen var detta för högt för vaskarna med tyckte jag.
[bild]
Tänkte lämna 86cm utrymme under så tvättstället hamnar på ca 90cm, visst det blir lite högt men har inte kommit på i vilket sammanhang det skulle vara ett problem annat än för barn kanske..
 
T Thomas Abrahamsson skrev:
Tänkte lämna 86cm utrymme under så tvättstället hamnar på ca 90cm, visst det blir lite högt men har inte kommit på i vilket sammanhang det skulle vara ett problem annat än för barn kanske..
Sant... det största problemet var ju för barn som inte når upp...

Såg nu att du hade runt 2,4m så då får du plats med nedfälld vask mellan maskinerna ju.
 
Tack för alla svar. Tänkt om lite och det blir bänkskiva bara över maskinerna (kommer också fungera som skötbord). Och så blir det ett vägghängt tvättställ med underskåp på 80cm bredvid. Funderar fortfarande på material, men spelar nog mindre roll då det inte är direkt nära vatten längre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.