Trästockar på ett gammalt hus med små hål och skador, tecken på potentiell insektsangrepp och trägnagarskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanel med tecken på skadedjur, små hål och avskalade områden på timmervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trävägg med skador och små hål som kan tyda på angrepp av trägnagande insekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Efter borttagning av gammal masonitpanel har detta hittats på norrgaveln väldigt lokalt på väggen, kanske sträcker sig 1-2 meter längs två stockar och är bara undre delen av stockarna som verkar angripna vad jag kan se. Ca 1 mm stora hål så inte som husbockens som är större
(timmerhus från 1880-tal)
Kanske är en gammal skada men min misstanke är strimmig trägnagare eller hästmyror. Inga levande djur har hittats ännu. Har inte sett några myror runt huset alls. Under masoniten har funnits en hel del vingar av någon insekt. - hästmyrornas vingar kanske? Gissning från min sida verkligen.

Någon som har en idé vad det kan vara?
Ska antagligen ta hit Anticimex men ville kolla lite här först. Snälla inga skräckhistorier nu
//Elin
 
Det ser ut att vara förstora hål för stimmig trägnagare,
Edit ser nu att du skriver att hålen är en mm, då lagom stora hål för strimmig trägnagare men jag uppfattar bilden som att det är utomhus? Strimmig trägnagare brukar hålla till inne i hus som inte är uppvärmda hela året. Vi har massor. Jag bara dammsuger bort dem och deras spåndamm när jag hittar dem.

Envis trägnagare lever i murket virke (vi har sånna också ;)) när det murkna virket är slut för att man tex lagat hålet i taket:rofl: dör de envisa trägnagarna.

Det kan vara sådana som gjort dina hål.

Häsmyror brukar också äta i murket virke. Det käkat typ upp allt och förökar sig. Så verkar du ju inte ha det. Det kan ju vara en gammal skada som åtgärdats.

Har det varit isolering här också eller bara den fasad ni tog bort?

Ta dit Anticimex som du är inne på. Jag tror inte att du behöver oroa dig. Men det är skönt när någon som jobbar med att leta småkryp säger vad det är för odjur som gnager på ens hus.
 
Insekt med gula ränder som liknar geting på ett mönstrat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jiji Jiji skrev:
Det ser ut att vara förstora hål för stimmig trägnagare,
Edit ser nu att du skriver att hålen är en mm, då lagom stora hål för strimmig trägnagare men jag uppfattar bilden som att det är utomhus? Strimmig trägnagare brukar hålla till inne i hus som inte är uppvärmda hela året. Vi har massor. Jag bara dammsuger bort dem och deras spåndamm när jag hittar dem.

Envis trägnagare lever i murket virke (vi har sånna också ;)) när det murkna virket är slut för att man tex lagat hålet i taket:rofl: dör de envisa trägnagarna.

Det kan vara sådana som gjort dina hål.

Häsmyror brukar också äta i murket virke. Det käkat typ upp allt och förökar sig. Så verkar du ju inte ha det. Det kan ju vara en gammal skada som åtgärdats.

Har det varit isolering här också eller bara den fasad ni tog bort?

Ta dit Anticimex som du är inne på. Jag tror inte att du behöver oroa dig. Men det är skönt när någon som jobbar med att leta småkryp säger vad det är för odjur som gnager på ens hus.
Hej! Tack för svaret
Det var ingen isolering under masoniten, bara massa äckliga döda flugor/vingar och annat trevligt

nu idag såg jag en insekt sitta i ett hål i väggen å gnaga och göra lite trämjöl. Såg ut som en liten minigeting med gul mage och lite gula ränder på bakdelen, med stort huvud och stor mun/betar (fångade in den så jag kunde kolla närmre på den) oklart om den är skyldig till det andra jag sett men kan ju vara. Är lite inte på att kan varit en murargeting/vedgeting men är inte säker.

ska oavsett ringa Anticimex

//Elin
 
Det låter ju rimligt. De gnager ju också.

Om det inte var blött, instängd isolering eller ngt liknande är det nog ingen träskadeinsekt av den typen som är farlig.

Hoppas du får bra besked av Anticimex.
 
:rofl::rofl::rofl:Mailade till dem med bilder osv och de trodde att det med stor sannolikhet är strimmig trädgnagare som gjort de små hålet när det varit lite fuktigare bakom masoniten och den insekten vi hittade var nån typ av stekel eller solitär geting som gärna bosätter sig i redan befintliga håligheter där de kan lägga sina ägg.
Så nu när masoniten är borta kan huset andas bättre och förutsättningarna blir inte så bra för trädgnagarma längre. Kunde ta 2 år innan de försvinner helt men han lät positiv och tyckte vi kunde vara rätt lugna:giggle::rofl:
 
Strimmig trägnagare borde inte vilja leva "ute i kylan" som det blir nu när masoniten är borta. Men även om de överlever gör dr inte så mycket skada. De äter rätt långsamt...
 
Låter bra det :D(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.