Hej,
Tänkte se om jag kan få bra tips på hur jag ska bygga en kombinerad ved/redskapsbod.
Ska bygga mot sidan på ett befintligt förråd med pulpettak. Tanken är att ha öppningen på samma sida som förrådets dörr på långsidan. Måtten på boden kommer bli ca 2,5x2 m.
Funderade på att bygga ett enkelt trallgolv på reglar som ligger på stenplattor sen resa respektive vägg på det. Den kommer stå i söderläge på västkusten där det ofta regnar från sydväst så vill ju ha väggar som skyddar mot regn men ändå ventilerat.
Har fastnat lite angående konstruktionen och val av material. Skulle ju vilja slippa behandla så kanske skulle funka använda tryckt virke till hela boden. Vill ha liggande brädor på vägande då både förrådet och huset har liggande panel. Tänkte mig eventuellt varannan insida/utsida med lite överlapp.
Någon som byggt liknande eller andra med tips och idéer hur gå tillväga?
 
  • Ritad skiss på en planerad ved/redskapsbod bredvid ett förråd med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter ju som att du har rätt klart för dig hur det skall göras, så det är ju bara att sätta igång!
Och i och med att boden stadgas upp av det gamla förrådet så blir det ju inga problem med stabiliteten.
Samt det är vettigt att bygga som du skriver, med öppet för luft nertill.
Just vedbodar bör ju vara väl ventilerade.
Till tak är korrugerad plåt väldigt enkelt att montera och väder- och vattentåligt.
Enda eventuella problemet är kanske möss, som gärna flyttar in. Har du katt/katter?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det låter ju som att du har rätt klart för dig hur det skall göras, så det är ju bara att sätta igång!
Och i och med att boden stadgas upp av det gamla förrådet så blir det ju inga problem med stabiliteten.
Samt det är vettigt att bygga som du skriver, med öppet för luft nertill.
Just vedbodar bör ju vara väl ventilerade.
Till tak är korrugerad plåt väldigt enkelt att montera och väder- och vattentåligt.
Enda eventuella problemet är kanske möss, som gärna flyttar in. Har du katt/katter?
Tack för svar. Jo ganska ok koll på hur jag ska göra men tänkte det kunde vara bra få lite åsikteg/synpunkter. Stabilt kommer det garanterat vara eftersom det förankras i befintligt förråd som är byggt med ordentliga dimensioner. Tänkte med köra på korrugerad plåt som du skriver. Monterade det på förrådet och väldigt nöjd. Vad tror du om dimension på beklädnad av vägg? Hade tänkt antingen trall 22x95 eller staketribba 28x70 med överlapp någon cm in/utsida för att hindra regn komma in.
Tror inte det ska bli några problem med möss eller dylikt då grannarna runtom har totalt 5 katter som även verkar tro dom bor hos oss ibland:D
 
Allt vad vedbod heter ska det BLÅSA igenom, stora springor. det med att vantra in och utsida vägg kan gå , men se till att det är stora springor, sen när det travas ( det gör dom flesta villaägarna ) ska det vara min 5 cm luft mot hel vägg, samt dito mellan travarna, annars kan det börja mögla. Klyven ved drar inte vatten, det blir bara vått på ytan och torkar rätt fort.
 
Det var glädjande och ny kunskap för mig om att kluven ved ej drar vatten.
Då räcker det ju att vantra enbart på långsidan som är mest utsatt för blåst och regn. Menar du springorna mellan brädorna eller in/utsida? Tänker mig reglar i 95x45 cm så avståndet mellan in- och utsida blir ju då 95 cm. Sen tänkte jag stapla veden på motsatt kortsida för dörren några cm från vägg. Tänkte bygga enkla fack från golv till tak så det blir fler travar.
 
Svar klyven ved kastas i en stor hög normalt under himlen för att torka och bäres in på eftersommaren, då lyser solen och värmer samt vinden drar bort vätan. En överraskning är att getingarna vill bygga i högen. Se bara till att det kan blåsa igenom boden. Sen det med att bygga fack, trava veden i rader upp till tak med min 5 cm från en tät vägg, ( kan bli mögel på väggen annars ) nästa stapel läggs med min 5 cm .från den första, lämpligt då att skjuta in några pinnar då och då mot den inre så avståndet behålls och fortsätta så långt det går för att komma in-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.