Vi skall bygga ett Myresjöhus och för att bl a minska kostnader har vi funderingar på att byta ut HTH-köket mot ett ur IKEAs sortiment. Vår försäljare avråder oss dock från detta då det "blir bökigt" och svårare att planera i in i processen :-?. Finns det någon som har bytt köksleverantör och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Vi ska bygga Vallsjöhus under våren och funderar med på att byta ut köket, Ballingslöv mot ett Marbodalkök (har kompis som säljer Marbodal). Problemet som jag ser det med Ikeakök är att de är anpassade efter Ikeas (Whirlpool) vitvaror. Dessa vitvaror tycker jag personligen inte om. Men smaken är som baken.

Det är inga problem för oss att byta från Vallsjöhus sida. Kolla bara så att du får fullt avdrag på köket från Myresjöhus. Annars kanske du får ungefär samma kostnad med ett Ikeakök?!

Kolla också med snickare som ska bygga ert hus att han är med på noterna. Det är ju trots allt han som ska göra jobbet med att sätta upp köket!
 
Tuva_Gbg skrev:
Vi skall bygga ett Myresjöhus och för att bl a minska kostnader har vi funderingar på att byta ut HTH-köket mot ett ur IKEAs sortiment. Vår försäljare avråder oss dock från detta då det "blir bökigt" och svårare att planera i in i processen  :-?. Finns det någon som har bytt köksleverantör och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Klart ni kan byta, men ni kan inte räkna med att få dra av hela kökskostnaden för HTH köket.
Ni får ett ganske dyrt IKEA kök på det sättet.

Har inte hört en enda hustillverkare dra av 100% av en kostnad.
 
Hej, vi bygger Trivselhus och ska byta Kvänum kök mot ett Ikea kök. Det går alldeles utmärkt. I stort sätt alla vitvaror passar i Ikeas stomme om du inte ska ha väldigt speciella mått. Rita in köket och alla skåp m.m som du vill ha i Ikeas köksritare som finns på deras hemsida och skicka in till din husleverantör.
Vi kommer att tjäna ca 20 000 kr på detta och då får vi mycket mera kök för pengarna. Vi får tex alla bänkskåp som utdragslådor, detta var tillval hos vår leverantör och skulle ha gått på ca 40 000 kr extra så egentligen tjänar vi 60 000 kr.

Matte B, du vet väl att Ikea och Marbodal tillverkas på samma fabrik och är nästan identiska.

Mvh Mari
 
Hej Iram!

Jo, jag vet vet att Ikeas kök tillverkas hos Marbodal men tyvärr är det inte, mig veterligen, samma kök. Marbodal leverear med monterade stommar och luckorna "färdighängda". Själv har jag tummen mitt i handen och eftersom snickaren som vi använder får montera alla stommar, hänga alla luckor och justera alla lådor på plats så kostar det en förmögenhet bara det.

Sen är det väl lite som att Volvo och Reanult tillverkas i samma fabrik det här med Ikea och Marbodal. ;) Men som sagt smaken är som baken. Körde Mégane förut men byte till V70 för ett par år sedan. Visst är det skillnad på pris men det känns en viss skillnad i kvaliet och ljudnivå! ;D

Deesutom så får jag vitvarorna till butikens inköpspris vilket sänker kostnaden betydligt.
 
Om man vill bespara snickarens kostnad att skruva ihop alla stommar, så gör man det själv istället. Sätt en insexnyckel på skruvdragaren, så är jobbet snabbt gjort, då är det bara för snickaren att hänga upp sakerna.
/Stefan
 
Ja och efter det så hänger man luckorna lika perfekt som de som gör det varje dag på fabriken (millimeterpassning) och monterar handatagen perfekt på alla lådor som har olika storlekar och mått.

Personligen föredrar jag att en yrkesmänniska gör jobbet så att det blir ordentligt gjort. Ska man ändå bygga ett hus för ett par miljoner så kan det lika gärna blir bra gjort direkt. Att bråka om ett par tusenlappar hit och dit tjänar nog ingen på i slutänden! ;)
 
Ska man tolka mig rätt så ska man lägga ned tid på att leta större kostnadsdifferenser än enskilda tusenlappar. För en vanlig svensson är det nog ganska lätt att göra bort sig genom att vara "dumsnål". Ska man grotta ned sig i alla byggmomenten och alla entreprenader så kommer man att ta sig vatten över huvudet.

TILL MC: Angående OM MAN DRAR MITT "ARGUMENT" TILL SITT YTTERSTA:
Jag försökte göra det i början eftersom jag jobbar med kvalitetskontroll i mitt vanliga arbete (yrkesskada) ;). Det slutade med att jag låg på nätterna och inte kunde sova för att jag funderade på hur jag skulle kunna göra huset billigare och allt extra arbete som detta medförde. Det är inte att rekommendera. '

Bättre är i sådana fall att leta större kostnader som t ex anslutningsavgifter. Om du styckar av en tomt som redan har en anslutning så är chansen stor att de del av den anslutningavgift redan är betald!! :surprised: Detta p g a att anslutningsavgiftssystemet gjordes om för ett par år sedan och innan dess så betalade man anslutningsavgift per kvadratmeter tomt. Detta innebär alltså att en del av din avgift redan är betald. I mitt fall innebar detta en kostnadsbesparing på ca 30 000:- vilket tog ca 30 min i telefon!

Bara ett tips om man vill spara lite mer pengar! ;)
 
Ta reda på exakt hur mycket de drar av för köket, samt hur mycket det kommer att kosta för att dom sätter upp erat Ikea kök(eller ni kanske gör det själva).

Vi tog bort en mängd saker men blev ändå debiterade för desamma...då svarde de, att nej vi har inte debiterat er detta, det är arbetskostnaden för uppsättningen av era tillval (t.ex innerdörrar, kök mm)
Ett märkligt sammanträffande är standardinnedörrens pris, var exakt på kronan vad det tydligen kostade att sätta upp den vi valt.

Vi ville ha annan plåt utvändigt, standardpris på detta var ca 7000:-, vi frågade säljaren som rekommenderade en plåtis vad det skulle gå på(muntlig offert), han sa ungefär det dubbla.
Fakturan i verklighet hamnade på 55 000:- >:(

se till att få allt skriftligt på allt ni bestämmer!

 
Matte B skrev:
Ska man tolka mig rätt så ska man lägga ned tid på att leta större kostnadsdifferenser än enskilda tusenlappar. För en vanlig svensson är det nog ganska lätt att göra bort sig genom att vara "dumsnål". Ska man grotta ned sig i alla byggmomenten och alla entreprenader så kommer man att ta sig vatten över huvudet.

TILL MC: Angående OM MAN DRAR MITT "ARGUMENT" TILL SITT YTTERSTA:
Jag försökte göra det i början eftersom jag jobbar med kvalitetskontroll i mitt vanliga arbete (yrkesskada) ;). Det slutade med att jag låg på nätterna och inte kunde sova för att jag funderade på hur jag skulle kunna göra huset billigare och allt extra arbete som detta medförde. Det är inte att rekommendera. '

Bättre är i sådana fall att leta större kostnader som t ex anslutningsavgifter. Om du styckar av en tomt som redan har en anslutning så är chansen stor att de del av den anslutningavgift redan är betald!!  :surprised: Detta p g a att anslutningsavgiftssystemet gjordes om för ett par år sedan och innan dess så betalade man anslutningsavgift per kvadratmeter tomt. Detta innebär alltså att en del av din avgift redan är betald. I mitt fall innebar detta en kostnadsbesparing på ca 30 000:- vilket tog ca 30 min i telefon!

Bara ett tips om man vill spara lite mer pengar!  ;)
Håller med, och framförallt är det i själva upphandlingen man kan spara pengar genom att ta in offerter från flera och sedan köra en förhandling, då är det ju värt tiden man lägger ned på det också. Vi är alla olika, men jag vill inte ägna hela sommarsemestern åt att måla ett hus två ggr, det räcker med att en trädgård skall göras iordning, med gräsmatta etc..och den jäkla garageuppfarten som man skall göra något åt...
 
Iram skrev:
Hej, vi bygger Trivselhus och ska byta Kvänum kök mot ett Ikea kök. Det går alldeles utmärkt. I stort sätt alla vitvaror passar i Ikeas stomme om du inte ska ha väldigt speciella mått. Rita in köket och alla skåp m.m som du vill ha i Ikeas köksritare som finns på deras hemsida och skicka in till din husleverantör.
Vi kommer att tjäna ca 20 000 kr på detta och då får vi mycket mera kök för pengarna. Vi får tex alla bänkskåp som utdragslådor, detta var tillval hos vår leverantör och skulle ha gått på ca 40 000 kr extra så egentligen tjänar vi 60 000 kr.

Matte B, du vet väl att Ikea och Marbodal tillverkas på samma fabrik och är nästan identiska.

Mvh Mari
 
matbr107 skrev:
Ja och efter det så hänger man luckorna lika perfekt som de som gör det varje dag på fabriken (millimeterpassning) och monterar handatagen perfekt på alla lådor som har olika storlekar och mått.

Personligen föredrar jag att en yrkesmänniska gör jobbet så att det blir ordentligt gjort. Ska man ändå bygga ett hus för ett par miljoner så kan det lika gärna blir bra gjort direkt. Att bråka om ett par tusenlappar hit och dit tjänar nog ingen på i slutänden! ;)
Det är långt ifrån en garanti att en "yrkesmänniska" jobbar med ditt hus att det blir bra. Alldeles för många byggnadsarbetare är bara noga när de bygger åt sig själva eller åt en bekant.
Det andra de gör ska bara maximera deras inkomster.

Observera att jag säger byggnadsarbetare för det finns inte många som är värda att kalla snickare nuförtiden.

Jag har tyvärr alldeles för många tråkiga erfarenheter av "proffs". En av de skojigare grejerna var två "snickare" som skulle räkna ut hur mycket betong de skulle beställa till en garage-platta (LxBxH). Det gick inte så bra...

En bekant skulle montera kök med hjälp av "proffs". De borrade upp i princip alla handtag snett på luckorna så de fick bytas...

Så ska man anlita någon så ska man känna dom eller få referenser.

I mitt hus så kommer ingen hantverkare in.
 
Byt kök. Det är bara förhandlingstaktik från er säljares sida.
Det blir förmodligen precis lika bra med ett Ikea kök.
lite mer jobb, men det kan de va värt tycker jag.
 
Vi har valt ett IKEAkök i vårt hus.Försäljaren/entreprenören hade inget emot det.Endast att jag fick sätta ihop stomarna eftersom de ligger i "platta paket" och HTH m.fl har färdiga skåp som levereras så från fabrik.
Vi valde bort det vita köket som Eksjöhus hade i sitt sortiment och även alla vitvaror.Ser riktigt billigt/sniket ut när man har nytt hus enligt vår smak.Kostar inte mycket mer att få som man vill,inom rimliga gränser.
För en extra kostnad på ca 10-15tusen fick vi istället alu.maskiner och 80cm induktionshäll,90 cm alu.kåpa(fläkt)mm.Tog dessa vitvaror från en lokal firma.
Vi valde alltså bara bort delarna/produkterna i köket.INTE monteringen.Detta kök kostade 85-90´000:- TOTALT!

Jag tycker att man ställer för lite krav då man köper hus.Det är ni som är kunder och betalar bra för er.Låt försäljaren visa att han är tillmötesgående och uppfyller era önskemål.Det är ju en dröm man har att få ett hus just som man önskar.Åtminstone var det så för oss!
 
  • 051019 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peppes_Bodega skrev:
Vi har valt ett IKEAkök i vårt hus.Försäljaren/entreprenören hade inget emot det.Endast att jag fick sätta ihop stomarna eftersom de ligger i "platta paket" och HTH m.fl har färdiga skåp som levereras så från fabrik.
Vi valde bort det vita köket som Eksjöhus hade i sitt sortiment och även alla vitvaror.Ser riktigt billigt/sniket ut när man har nytt hus enligt vår smak.Kostar inte mycket mer att få som man vill,inom rimliga gränser.
För en extra kostnad på ca 10-15tusen fick vi istället alu.maskiner och 80cm induktionshäll,90 cm alu.kåpa(fläkt)mm.Tog dessa vitvaror från en lokal firma.
Vi valde alltså bara bort delarna/produkterna i köket.INTE monteringen.Detta kök kostade 85-90´000:- TOTALT!

Jag tycker att man ställer för lite krav då man köper hus.Det är ni som är kunder och betalar bra för er.Låt försäljaren visa att han är tillmötesgående och uppfyller era önskemål.Det är ju en dröm man har att få ett hus just som man önskar.Åtminstone var det så för oss!

Se där :)
riktigt fint blev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.