Hejsan
Vi har köpt och satt vintergrön liguster. De är 120-150 cm höga idag, se bild.
Hur borde vi beskära dem för att de ska må så bra som möjligt samt bli täta.
Mvh
Kaherdin
Vintergröna ligusterplantor i höjd 120-150 cm vid trästaket, behov av beskärning för täthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vintergrön liguster planterad längs staket, ungefär 120-150 cm hög i soligt trädgårdsland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyplanterade vintergröna ligusterbuskar som är 120-150 cm höga bredvid ett trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vintergrön liguster buskar planterade längs med staket, i ett tidigt stadie av tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag tycker det är olämpligt att beskära dem nu när bladen håller på och utvecklas utan det är bättre att vänta till juli-september. Ta några nya foton när det blir aktuellt så kan nog någon råda dig om hur det ska beskäras då.

På en av bilderna ser det ut som att förgreningsstället är under jord och det är inte så bra utan plantorna ska ha jordytan på samma ställe som i krukan.
 
J-A-S
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det är olämpligt att beskära dem nu när bladen håller på och utvecklas utan det är bättre att vänta till juli-september. Ta några nya foton när det blir aktuellt så kan nog någon råda dig om hur det ska beskäras då.

På en av bilderna ser det ut som att förgreningsstället är under jord och det är inte så bra utan plantorna ska ha jordytan på samma ställe som i krukan.
På vilken höjd borde jag beskära dem då tycker ni?
 
K kaherdin skrev:
På vilken höjd borde jag beskära dem då tycker ni?
Jag köpte själv plantor med denna höjden och jag har beskurit dem 15cm från där de kapades gången innan. Kollar du längst ner så ser du tydligt var de har blivit kapade :)

Och du kan vara lugn, liguster växer som ogräs så den kommer vara uppe på samma höjd till sommaren igen fast med fler grenar!

Men som birgit sa, avvakta med att klippa ner. Jag lät mina vara första året så att rötterna hinner ta sig lite och klippte istället ner dem i mars året efter (y)
 
  • Gilla
kaherdin och 1 till
  • Laddar…
Hej alla
Nu har sommaren gått en bit här nere i Skåneland.
Fråga; Hur långt upp/ner ska jag beskära häckarna för att få ett bra utgångsläge inför nästa år?
Vi vill ha höga häckar, ca 120-150 cm, när allt är väl uppvuxet.

MVH
 
  • Ung häck nära en trästaket, nyplanterad med små buskar och grönt gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oskuren häck framför trästaket som behöver beskäras för att nå önskad höjd nästa år.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Unga häckplantor framför ett trästaket, behöver beskärning för högre växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K kaherdin skrev:
Hej alla
Nu har sommaren gått en bit här nere i Skåneland.
Fråga; Hur långt upp/ner ska jag beskära häckarna för att få ett bra utgångsläge inför nästa år?
Vi vill ha höga häckar, ca 120-150 cm, när allt är väl uppvuxet.

MVH
Hej du!

Först och främst, klipp inte nu. Jag som också bor i skåneland klippte ner våran i slutet på februari.

För att få den tät så säger dem att man ska släppa upp 10cm per år från senaste "klippställe". Jag har kört på 15 och vår är tät och fin.

Kort och gott, även om dina är långa nu så kommer du behöva klippa bort mer eller mindre hela höjden ändå för att få den tät.

Vi är inne på år 3 på vår häck nu och den är tät på hela dess bredd (ca 70cm) och är ungefär 60-70cm hög just nu :)
 
Ok.
Men när jag väl ska klippa, på vilken höjd ska jag göra det då? Obs att dessa är köpta i den höjd de idag har, dvs jag har aldrig klippt dem.
 
K kaherdin skrev:
Ok.
Men när jag väl ska klippa, på vilken höjd ska jag göra det då? Obs att dessa är köpta i den höjd de idag har, dvs jag har aldrig klippt dem.
10—15cm ovanför där de senast klipptes. Var klipptes de då? Där du har en delning/spridning av skott. Du ser stumpen där den kapats om du kikar på plantan. Så i ditt fall ca 15cm ovanför marknivå :)
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
10—15cm ovanför där de senast klipptes. Var klipptes de då? Där du har en delning/spridning av skott. Du ser stumpen där den kapats om du kikar på plantan. Så i ditt fall ca 15cm ovanför marknivå :)
Jag har erfarenhet av att klippa dessa under sommaren. Förvisso utanför min hyresrätt när jag va ung, men det funkade då...

Men om jag förstår dig rätt bör jag klippa den i februari?
 
K kaherdin skrev:
Jag har erfarenhet av att klippa dessa under sommaren. Förvisso utanför min hyresrätt när jag va ung, men det funkade då...

Men om jag förstår dig rätt bör jag klippa den i februari?
Eftersom du också bor i Skåne och av min erfarenhet så funkar februari/mars bra, vårvinter brukar man säga. Det viktiga är att det inte är tjäle och även plusgrader. Nu har det inte varit speciellt kallt här nere i Skåne de senaste åren och då funkar februari finfint :)
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Claes Sörmland
K kaherdin skrev:
Jag har erfarenhet av att klippa dessa under sommaren. Förvisso utanför min hyresrätt när jag va ung, men det funkade då...

Men om jag förstår dig rätt bör jag klippa den i februari?
Nu under sensommar och höst lagrar busken energi i roten till nästa vår. Ta inte bort en stor del av grönmassan som skördar denna energi. Klipp i vinter så får du maximal tillväxt nästa försommar.
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Såhär ser de ut idag. Klipper ner dem 15cm från yttersta grenen varje Jan/feb. Lätt gödslade och fint med vatten.
 
  • Välskött buskage vid staket klippt och gödslat enligt årlig vård i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.