Hej!

Jag har nu länge undrat om jag får ta bort denna muren som står på vår tomt? Grejen är att tomten fortsätter lite till bakom muren och den har dessutom börjat rasa lite på sidan...

MvH Elvis. Gamla stenmuren på en tomt med synlig skada, cykel parkerad framför och bakgrund med grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skadad stenmur med lösa stenar och överblivet byggmaterial på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mur på tomt med synligt förfall och sammanblandning av stenar, murbruk och trädgårdsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur långt på andra sidan sträcker sig tomten?

Den ser ju inte ut att blivit skött på någon sida.

Är den inte registrerad nånstans eller om du har grannar som (kan anmäla?) tycker annat är det väl bara att köra bort den.

Det är inget jag skulle gjort, en fin stenmur är varken billigt eller lätt att få till.

Men vill du ha några kvm till tråkig gräsmatta så..

/ATW
 
  • Gilla
Elvis98
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Hur långt på andra sidan sträcker sig tomten?

Den ser ju inte ut att blivit skött på någon sida.

Är den inte registrerad nånstans eller om du har grannar som (kan anmäla?) tycker annat är det väl bara att köra bort den.

Det är inget jag skulle gjort, en fin stenmur är varken billigt eller lätt att få till.

Men vill du ha några kvm till tråkig gräsmatta så..

/ATW
A ArneTW skrev:
Hur långt på andra sidan sträcker sig tomten?

Den ser ju inte ut att blivit skött på någon sida.

Är den inte registrerad nånstans eller om du har grannar som (kan anmäla?) tycker annat är det väl bara att köra bort den.

Det är inget jag skulle gjort, en fin stenmur är varken billigt eller lätt att få till.

Men vill du ha några kvm till tråkig gräsmatta så..

/ATW
Hej, tack för svaret, anledning till Vrf det inte är skött är just för tanken har alltid varit att ta bort den helt, lite onödigt att lägga tid på det liksom när grävmaskin ska ändå hålla på där tänkte jag.
Jag tänkte mer om kanske behövde något rivningslov eller så. För jag vet inte heller säkert om den är registrerad någonstans, jag vet att muren har fortsatt vidare där på kanten som ser ut som att den håller på o rasar lite men den finns inte längre kvar för nu är det ett byggnad som står där.

//Elvis.
 
  • Delvis kollapsad stenmur omgiven av grönska och grus, med tecken på försummelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej skött stenmur vid kant, med grus och växtlighet, nära grävmaskinsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns tre vägar.

1. Fråga ingen, ta bort och är det nån som funderar var det bara en hög sten.

2. Kontakta kommun, lantmäteriet och länstyrelsen och börja ställ frågor. Så får du kanske ta bort den om några år.

3. Ta bort den bit som stör och reparera resten. En fin stenmur gör sig i varje trädgård.

/ATW
 
  • Gilla
Elvis98
  • Laddar…
Tror det är ett lagbrott att ta bort en gammal stenmur?

Sk kulturarv..
 
Jag har för mig att de har biotopskydd.
 
Grejen är att jag ringde kommunen och ställde frågan typ såhär: jag har en stenmur(eftersom jag inte visste exakt om det heter något speciellt) och jag vill bli av med den eftersom min tomt fortsätter bakom muren i några meter till och jag vill inte ha muren där i mellan, behöver jag någon rivningslov?
Hon svarade: om det är ett vanligt stenmur så behöver du ingen lov ifrån oss utan du gör som du vill.
Frågan är om denna räckans som en ”vanlig stenmur” eller ej? Också är jag lite osäker på om vi förstod varandra riktigt, jag beskrev så gott jag kunde hur muren ser ut idag och att den hade sträckt sig ännu längre bort tidigare men att i dagsläget finns muren kvar bara i min tomt.
Tar det så långt tid att få lov isf för att ta bort den menar ni eller? För isf gillar jag alternativ 1 mer
Tack för ert svar!
//Elvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.