Det är ju värmebölja idag och vårt 1 plan hus med papptak så blir det rätt varmt. Frågan är, vad kan man göra för att få det svalare?

Måla taket vitt?
Gissar att det blir ganska varmt uppe i krypvinden, kan man isolera mer?
Fläkt som pumpar ut varm luft från vinden?
Markiser på alla fönster (har inte så mycket fönster åt söder dock)
Byta alla trä väggar till betong?
Någon sorts luftpump i huset som kan kyla?

Hur blir det på vintern?
 
Köp en luft/luft-värmepump. Det är det enklaste sättet att få kyla (och värme) för en rimlig kostnad.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Luft/luft värmepump som etompau föreslår är ett bra alternativ , mycket bättre än en portabel AC som blåser ut en massa luft som ska ersättas med ny varm uteluft.

Att isloera vinden är också bra om det får plats mer isolering.

Att måla papptaket vitt låter som ett enkelt, billigt och snabbt sätt att minska värmen.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
MultiMan
När jag skaffade LLVP för 3 (4? åren går) år sedan hade jag inte en tanke på kylfunktionen men nu har den mer eller mindre räddat livet på mig och katterna två somrar. Brukar få 2-3C över utetemperatur på ovanvåningen, så just nu hade det varit 32-33C inne utan den igång men 20C utan problem med den på kylning. Underbart! Att den dessutom torkar luften gör att svetten försvinner väldigt fort.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
Snik-varianten är att stänga till allt dagtid, dvs INTE vädra, dra ned alla persienner, dra för gardiner mm.
Nattetid (efter att det svalnat till kallare ute än inne, dvs vid ca 20:00), öppna alla fönster, dörrar osv. Då kommer huset vara nedkylt till omgivningstemperatur på morgonen dvs 13 till 17 grader. Då (före klockan 07:00) stänger man allt igen. Funkar bättre med flervåningshus, men är det är ju helt "gratis".
Efter en dag eller två så är det ca 5 grader svalar inne på eftermiddagen än om man vädrar hela dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.