F FiaG skrev:
I en rund så får du leka "guldfisk".
Skämt o sido, Vill du kunna ta ett o annat simtag så är ju oval bättre.
I en rund så blir det ju mest svalka o lek, beroende på storlek, förstås.
Min pool har ett vattendjup på 110 cm, men jag använder en väst avsedd för vattengympa och kör med "små grodorna" tekniken i poolen, tar sats från botten och simmar runt, runt. Funkar jättebra, en vanesak.
 
H Harrison skrev:
Min pool har ett vattendjup på 110 cm, men jag använder en väst avsedd för vattengympa och kör med "små grodorna" tekniken i poolen, tar sats från botten och simmar runt, runt. Funkar jättebra, en vanesak.
Plus att en grund pool är utmärkt för vatten-joggning, som jag gillar jättemycket. Om det är kallt väder, har jag en T-shirt och fleece-jacka på mig och springer i vattnet, runt runt. Väldigt effektiv motion, som gör att man sover jättebra.
 
  • Gilla
matber
  • Laddar…
J Jimbo skrev:
Jo, tänkte då på nedgrävd markpool...
Är på jakt efter en pool, dock har ekonomin sina begränsningar :)

Jag inbillar mig nämligen att så stor skillnad kan det omöjligen vara på pooler. Plåt som plåt och liner som liner.
Möjligen skiljer det sig på kvaliten när det gäller pumpar, men dock...

Kan jag verkligen ha så fel?

Färresten, har lagt märke till fiberglas pooler. Verkar vara riktigt enkla att montera. Fördelar och nackdelar med en sådan?

Mvh
J
Tjockleken på linern är viktig, kanske även kvaliteten. Jag har fortfarande ursprungslinern efter 27 år.
 
H Harrison skrev:
Tjockleken på linern är viktig, kanske även kvaliteten. Jag har fortfarande ursprungslinern efter 27 år.
Nästan lika gammal som den här tråden ;)
 
  • Haha
  • Gilla
mickeforsberg och 4 till
  • Laddar…
M
Är vattnet så kallt i poolen att man måste ha fleece på sig så tro f-n att den håller i 28 år:D
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Tjockleken på linern är viktig, kanske även kvaliteten. Jag har fortfarande ursprungslinern efter 27 år.
Jag har hört att det är svårt att reparera en glasfiber-pool, om den spricker. Min pappa gjorde en egen glasfiber-pool genom att först tillverka en form av skivmaterial och sedan laminera själva poolen ovanpå. Till sist vändes poolen upp-och-ner och grävdes ner i marken, så att halva poolen var ovanför. Problemet var att markrörelserna orsakade sprickor, som skulle repareras på våren, efter att poolen hade tömts på vatten. Till sist kasserades DIY poolen och en ovanmarkspool med liner och korrugerade stålplåtsväggar inköptes.
 
J Jimbo skrev:
Ja, vi har riktigt svårt att bestämma oss. Rund eller oval... Hmmm.... Tankarna snurrar som bara den.
Vi snackade med killen som byggt avloppen idag (vi bor i nybygge) och han sa att han lagt rör precis där vi tänkt att ha poolen. Hur F-N kan man ha sån otur?! Och förresten kan jag tycka att han borde ha frågat oss innan han la alla rör.
Han sa visserligen att han kunde ändra dem, men det var ett stort jobb som vi fick betala för.
Vi får se hur det blir, skall ta han imorrn eller nästa vecka så jag får veta exakt var rören går och om jag då måste flytta poolen.
Rund... oval... rund... oval.... rund... oval... :)
Runda pooler påstås ha en längre livslängd. Försäljare har sagt det till mig.
 
J Jimbo skrev:
Jo, tänkte då på nedgrävd markpool...
Är på jakt efter en pool, dock har ekonomin sina begränsningar :)

Jag inbillar mig nämligen att så stor skillnad kan det omöjligen vara på pooler. Plåt som plåt och liner som liner.
Möjligen skiljer det sig på kvaliten när det gäller pumpar, men dock...

Kan jag verkligen ha så fel?

Färresten, har lagt märke till fiberglas pooler. Verkar vara riktigt enkla att montera. Fördelar och nackdelar med en sådan?

Mvh
J
Plåtpool kan vara en bra investering och "träningsmaskin" och det finns ofta förmånliga poolpaket att köpa. Plåten kan vara förzinkaf stålplåt eller aluminium, som i min pool. Bäda plåt-typerna korroderar och vissa rostar redan efter 7 år. Det gåller att hålla klorvattnet borta från plåtarna, t ex genom att täta ordentligt runt bräddavloppet. Linern kan var väldigt tunn i lågpris-poolerna eller lite tjockare i kvalitetspoolerna. Läcker linern, kan man kanske lappa hålet med ett special-lim avsett från ändamålet och laglappar. Om man behöver tömma poolet är det trist, pga att vatten kostar pengar.
Ett sandfilter är effektivare än ett patron-filter, som ofta hör till poolpaketen. Man kan byta till ett sandfilter redan i affären, för att få en bra rening.
 
Redigerat:
Trädäck med utemöbler och ett blått rundat poolområde samt ett bubbelbad i en solbelyst trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är mitt bygge vet ej om det är det billigaste men jag har det jag behöver.
Kostnaden är pool från Poolkungen Diam 5m x 1,5 ca 25K
Bubbel från Skånska ca 23K
Trall ca 90 m2 20K
Men det var för ca 8 år sedan.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
P Per-Erik skrev:
Du är inte orolig för marktrycket? Om du gräver ner en Ovanjordspool? Antar att det kanske funkar så länge poolen är fylld med vatten.. Men hur tänker du göra på Vintern? Blri ju liksom tvungen att töma den en del. Då det lär frysa till IS. och då ligger din pool risigt till.

Eller du kanske bara tänker köra en sommar?
Vi har en ovanpå markpool nedsänkt med altan runt. Har stått ute 15 år. Funkar fortfarande fast att det blir is av nedfallet som kommer i form av regn eller snö. Vi tömmer den varje höst. Funkat för oss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.