Hej!
Är i taget att bygga ett nytt kök, funderar på materialval.
Ska bli ett kök med ramluckor som är innanförliggande i stommen.

Luckor: Troligtvis Ask enligt rekommendation från det hyvleri jag köper virke på, Frågan är om det är värt dem extra pengarna jämfört med furu? Det ska ändå vara målat.

Stomme: Al-lamell med limmad framkant av ask? Helstavs limträ furu? eller något annat? Här vet jag inte vad som är det bästa valet och skulle behöva lite vägledning ifall det är någon som har koll på detta?

Lådor: Troligtvis blir det Ek lådor med utdragsbeslag från blum, alternativt furulådor.. Skruvar sedan fast luckan i lådan.

Tar gärna emot synpunkter.
 
  • 3D-ritning av ett kök med ramluckor, köksö och inredningsdetaljer för diskussion om materialval.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
Ask är snyggt. Strukturen syns genom färgen så det är absolut värt att byta furun mot på synliga målade delar. Rätt likt ek i strukturen förresten så eklådor blir säkert bra.
 
Ja det ser väldigt snyggt ut det jag har sett.
Om man har ramen till luckorna i ca 20mm ask, vad ska man kan välja som fyllning, 6mm björkplywood? extremt dyrt med ask eller ek fanerad plywood.
 
Det naturliga är förstås att ha matchande struktur. Jag vet inte hur det ser ut med släta speglar till en ram med öppen fiberstruktur (eller vad man nu kallar open grain för på svenska). Jag har aldrig sett det men det kanske är vanligt och bara jag som missat.
 
Fin stil och bra lösning, men det ser ut att vara lite dåligt med bänkyta? Fundera även på att hitta en fläktkåpa som matchar stilen på köket bättre, om ni inte gillar den modellen ni ritat in... Jag tycker det är konstigt att det inte finns speciellt många olika fläktkåpor, de flesta är ju lika "fula" ;0)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Men varför inte sätta samma djup på bänk som på högskåpet? Bara bra med extra yta, eller?
 
Vad gäller fläkt blir det troligtvis en som heter fjärråskupan blender, kanske målad i samma kulör som köket men det beror lite på vad vi kommer välja för färg vilket inte är riktigt klart ännu. (Jag är inte superduktig på cad så ta ritningen med en nypa salt)

Bänkarna är 70cm djupa och ville inte ta ut dem mer, bakom högskåpen är det ledningar med rör till övervåningen varför det sticker ut lite mer där, men det kanske är bättre att låta hela diskbänken bli ca 78 cm djupa?

vad gäller bänkyta så upplever jag det också lite lite men ändå helt ok då vi kommer ha en köksö också.

Om vi går tillbaka till materalval i stommar, limträ eller lamell?

Helstav furu limträskivor:
Fördelar:
går fortare, slipper limma på kanter
Massivtträ? känslan?

Nackdelar:
Känsligare mot stötar osv

Al-lamell med framkant av ask:
Fördelar:
Mer formstabilt?
Snyggare hårdare framkant i ask

Nackdelar
Tar längre tid (Limma på framkanter)
Hur snygga blir täcksidor från sidan när man har en limmad framkant och resten av sidan ser ut att vara faner, visst det ska målas men gissar att man kommer se detta genom färgen?

Vad tror ni?
 
O Ola-Fredrik skrev:
Bänkarna är 70cm djupa och ville inte ta ut dem mer, bakom högskåpen är det ledningar med rör till övervåningen varför det sticker ut lite mer där, men det kanske är bättre att låta hela diskbänken bli ca 78 cm djupa?
Eller så gör du en hylla i bakkant av bänken så får du 70 cm djup bänk men ändå så att alla skåp livar i framkant.

Kök med vit inredning och träbänkskiva, 70 cm djup med skåp i samma nivå vid framkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här gjorde vi
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Ask är väldigt bra till köksluckor, mycket tåligare än furu. Vill du ha synlig trästruktur ska du absolut ha ask (faner) i speglarna. Stommen duger bra med furu limträ, använde själv Byggmax variant kantat med hårdare trä t. ex. björk.
Bilden, ask penselmålat två gånger med linoljefärg.
Ask köksluckor penselmålade med linoljefärg, synlig trästruktur och keramiska knoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
FamiljensDrömhus och 3 till
  • Laddar…
Precis det utseendet jag vill åt där ådringen syns väl igenom, ok då är det ask faner som gäller i så fall.
Hur har du gjort med synliga täcksidor osv, har du furu där eller har du ask där också?

Hylla var en intressant idé som jag ska fundera lite på. Tycker du det är praktiskt?
 
  • Gilla
Tistelart
  • Laddar…
O Ola-Fredrik skrev:
Hylla var en intressant idé som jag ska fundera lite på. Tycker du det är praktiskt?
Ja, jag älskar den!
Jag vill inte ha saker på bänken, dels för att de är ivägen och dels för att jag inte vill behöva lyfta och torka massor med saker om jag skulle spilla ut något. Men mannen vill ha det han använder ofta framme (pepparkvarnar, teburkar, honung mm). Så det blev att så fort han hade lagat mat så stod saker framme så jag tyckte att det kändes stökigt och orkade då inte laga mat, men som tur är älskar han att laga mat så han hade inget emot att vara den som oftast gjorde det medan jag gjorde annat.
Sen när vi byggde om köket så sa jag att jag ville ha en hylla i bakkant så att vi båda får som vi vill. Jag har en ren, tom bänk som känns städad och allt mannen vill ha framme står på hyllan. Win-win! :D
En annan fördel med det är att vi kunde dra all el bakom bänken och även ha envägsuttag med lock i hyllan (de runda hålen på varsin sida om hällen) så det är lätt att koppla in ex en stavmixer lite snabbt. Enda tankevurpan är att hällen hamnade lite för långt bak så stekpannan står i princip emot hyllan, men har du en bänk som är 70 cm djup lär inte det vara ett problem
 
  • Gilla
Björkebo Frösön och 1 till
  • Laddar…
Har bara några mindre inte så synliga täcksidor. Tycker det blir bra med björkplywood, stör inte alls att luckorna visar trästrukturen och övrigt är jämnt.
Osäker vad du menar med hylla är det Byggmax hyllplan så har det fungerat bra som stomme. Inga som helst tendenser att slå sig. Överskåp målade invändigt, underskåp strukna med tungolja blandad med terpentin.
 
O Ola-Fredrik skrev:
Precis det utseendet jag vill åt där ådringen syns väl igenom, ok då är det ask faner som gäller i så fall.
Hur har du gjort med synliga täcksidor osv, har du furu där eller har du ask där också?

Hylla var en intressant idé som jag ska fundera lite på. Tycker du det är praktiskt?
Jag körde Ask i täcksidor men mina är ganska synliga.
 
Har själv gått i tankar att bygga eget kök. Följer med spänning :)
 
hscn- när du kört täcksidor i björkblywood, har du då en limmad kant i ask då? tycker du att man ser den kanten väl från sidan när det är målat? Jag har två täcksidor som syns ganska mycket, kanske bäst att köra ask där.
Har du nån mer bild från ditt bygge får du gärna lägga upp den?

fiskbuggaren- du får gärna lägga upp bild också om du har möjlighet? är väldigt nyfiken. När du körde ask i täcksidor, körde du massivträ eller nån fanerad skiva?

Vad tror ni om askfanerad MDF till fyllning i fronterna? det verkar vara mycket bättre pris än ask plywood, som jag inte ens hittat ännu men borde vara ungefär samma pris som ek plywood skulle jag tro.
Antar att det riktigt rätta sättet är att limma ihop ett par brädor ask och ha som fyllning, är lite rädd för rörelser bara, och att det blir lite väl mycket jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.